När det gäller effekt på
laddningslampa så kan det skilja beroende på hur laddningsregulatorn är gjord, vilken effekt som är lämplig. En del inbyggda laddningsregulatorer för Bosch-generatorer har ett
motstånd kopplat mellan D+ och
jord, för att laddningslampan säkert ska lysa även om det blir ett avbrott i fältkretsen (t ex för att kolen är slut). Med sådana regulatorer krävs högre effekt på lampan än med en
regulator som
saknar det där motståndet.
Och om det är frågan om en
generator utan magnetiseringsdioder (s k batteriavkännande system, vanligt på äldre franska bilar, många japanska bilar mm) så är laddningslampan enbart en
indikering och då kan den vara hur svag som helst - till och med en LED - och allt fungerar ändå.
Det farliga med att överladda batterier är (förutom att batterierna förstörs med tiden) inte elektriska risker, utan det är att ett
batteri som överladdas sprider både explosiv knallgas och frätande syradimma omkring sig.