Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] El/Elektronik

Generatorbrand, vad gör ja?

140 inlägg • Sida 5 av 10
El/Elektronik i traktorer

Michael Meier

#61 » 01:27:43, 02-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett batteri är alltid ett batteri, även om du tar bort en eller två kabelskor, det behövs en krets mellan polerna för å få en kortslutning, antingen bryter du kretsen med att ta av en kabelsko eller en batteribrytare.

Pluskabeln är till exempel ofarlig om du bryter minus
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige



Bengt Erik Eriksson

#62 » 02:16:26, 02-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Exakt. och parallell eller seriekopplade är fortfarande bara ett batteri och bryter man mot jord och har skyddade polskor och kablar enligt försäkringsbolagens föreskrifter är man väldigt säker med bara att vrida av huvudbrytaren..
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

63an

#63 » 07:09:12, 02-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

De är lite noga med rpm så man får ut "spannet" på generatorn, idealisk laddlampa ca: 3-4 watt ! Räcker bra med sliten gene. skiva då kan den slira vid belastning eller lite för stor skiva så tappar man effekt över hela varvtalets spektrum å kör man med gamla elsystem så brukar Lamporna ta massor el/ström å mont. frånskiljare en riktig som tål strömrusning över tid inte nån plastskit gärna 2-300A då håller den i många år :thumme: Sen har ju Torbjörn gett dej massor goda tips! :coffee:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

torbjorn_forsman

#64 » 07:42:36, 02-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

När det gäller effekt på laddningslampa så kan det skilja beroende på hur laddningsregulatorn är gjord, vilken effekt som är lämplig. En del inbyggda laddningsregulatorer för Bosch-generatorer har ett motstånd kopplat mellan D+ och jord, för att laddningslampan säkert ska lysa även om det blir ett avbrott i fältkretsen (t ex för att kolen är slut). Med sådana regulatorer krävs högre effekt på lampan än med en regulator som saknar det där motståndet.
Och om det är frågan om en generator utan magnetiseringsdioder (s k batteriavkännande system, vanligt på äldre franska bilar, många japanska bilar mm) så är laddningslampan enbart en indikering och då kan den vara hur svag som helst - till och med en LED - och allt fungerar ändå.

Det farliga med att överladda batterier är (förutom att batterierna förstörs med tiden) inte elektriska risker, utan det är att ett batteri som överladdas sprider både explosiv knallgas och frätande syradimma omkring sig.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

QV_

#65 » 07:56:08, 02-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett överladdat batteri luktar av syradimman
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

Andreas.karlsson (trådstartaren)

#66 » 12:21:03, 02-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag mätt igen. D+ = 1.36v växel, då lampan börjar glöda, ökat varv så går det ner mot noll på displayen. Runt 9.6-10v lik när den börjar glöda, och vid ökat varv går den upp mot 14.55 och är konstant på fullvarv på maskinen.
Ska se om jag hittar en annan lampa att testa med.
Användarvisningsbild
Andreas.karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:35:26, 07-01-2009
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1120

Andreas.karlsson (trådstartaren)

#67 » 12:37:56, 02-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Andreas.karlsson skrev:Nu har jag mätt igen. D+ = 1.36v växel, då lampan börjar glöda, ökat varv så går det ner mot noll på displayen. Runt 9.6-10v lik när den börjar glöda, och vid ökat varv går den upp mot 14.55 och är konstant på fullvarv på maskinen.
Ska se om jag hittar en annan lampa att testa med.


Med 4w lampa, växelström 1,18v , på likström 9,4-9.6v vid glödning, och 14,62 när jag maxar. 4w slocknade fortare, och det blev en något högre laddning....normalt?
Blir nog inte förrän till helgen som jag kan skruva tillbaka den, men de ska bli intressant o se!
Användarvisningsbild
Andreas.karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:35:26, 07-01-2009
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1120

Andreas.karlsson (trådstartaren)

#68 » 12:40:42, 02-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Michael Meier skrev:Ett batteri är alltid ett batteri, även om du tar bort en eller två kabelskor, det behövs en krets mellan polerna för å få en kortslutning, antingen bryter du kretsen med att ta av en kabelsko eller en batteribrytare.

Pluskabeln är till exempel ofarlig om du bryter minus

Man har ju hört om kortslutna batterier.....så det var det jag tänkte på....men det kanske är fysiskt omöjligt med inre kortslutning?
Användarvisningsbild
Andreas.karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:35:26, 07-01-2009
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1120

torbjorn_forsman

#69 » 12:45:18, 02-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Andreas.karlsson skrev:
Michael Meier skrev:Ett batteri är alltid ett batteri, även om du tar bort en eller två kabelskor, det behövs en krets mellan polerna för å få en kortslutning, antingen bryter du kretsen med att ta av en kabelsko eller en batteribrytare.

Pluskabeln är till exempel ofarlig om du bryter minus

Man har ju hört om kortslutna batterier.....så det var det jag tänkte på....men det kanske är fysiskt omöjligt med inre kortslutning?


Om det blir kortslutning i ett bilbatteri så blir det kortslutning i en cell i taget. Vad som händer om du har ett batteri med en kortsluten cell parallellt med ett friskt batteri, är att övriga celler i batteriet med den kortslutna cellen blir överladdade, och det sänker systemspänningen så att det friska batteriet aldrig blir fulladdat. När fordonet står stilla kommer det friska batteriet förmodligen att bli helt urladdat på kuppen.
Man bör helst undvika att parallellkoppla batterier, men om man ändå måste göra det är det bra om man ordnar batterifrånskiljare/huvudbrytare så att batterierna dessutom skiljs från varandra då den är avstängd. Idealet vore en lösning med reläer eller motorstyrd huvudbrytare så att batterierna alltid är separerade utom då generatorn laddar eller startmotorn körs, men oftast är nog det överkurs.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Andreas.karlsson (trådstartaren)

#70 » 16:33:11, 02-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:
Andreas.karlsson skrev:
Michael Meier skrev:Ett batteri är alltid ett batteri, även om du tar bort en eller två kabelskor, det behövs en krets mellan polerna för å få en kortslutning, antingen bryter du kretsen med att ta av en kabelsko eller en batteribrytare.

Pluskabeln är till exempel ofarlig om du bryter minus

Man har ju hört om kortslutna batterier.....så det var det jag tänkte på....men det kanske är fysiskt omöjligt med inre kortslutning?


Om det blir kortslutning i ett bilbatteri så blir det kortslutning i en cell i taget. Vad som händer om du har ett batteri med en kortsluten cell parallellt med ett friskt batteri, är att övriga celler i batteriet med den kortslutna cellen blir överladdade, och det sänker systemspänningen så att det friska batteriet aldrig blir fulladdat. När fordonet står stilla kommer det friska batteriet förmodligen att bli helt urladdat på kuppen.
Man bör helst undvika att parallellkoppla batterier, men om man ändå måste göra det är det bra om man ordnar batterifrånskiljare/huvudbrytare så att batterierna dessutom skiljs från varandra då den är avstängd. Idealet vore en lösning med reläer eller motorstyrd huvudbrytare så att batterierna alltid är separerade utom då generatorn laddar eller startmotorn körs, men oftast är nog det överkurs.


Men om det skulle vara kortis i någon cell, så märker man detta genom att man aldrig kommer upp över 12,7, dygnet efter laddning??
Det är parallellkopplat Original och står således alltid sammankopplade (men huvudbrytaren avslagen) . Jag gör helt enkelt som så att jag tar mig tid, och kopplar isär dem tills jag har fått ordning på laddningen igen, så ja kan stoppa i de nya batterierna, så slipper man fundera! :thumme:
Användarvisningsbild
Andreas.karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:35:26, 07-01-2009
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1120

Ove.G

#71 » 16:38:01, 02-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

12.8 volt är batteriet fulladdat

1 person gillar det här inlägget.
Ove.G
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:46:21, 14-10-2013
Ort: Östra Uppland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Volvo bm 500 Carraro3800 + 15 maskiner för grönyteskötsel

torbjorn_forsman

#72 » 19:14:17, 02-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mer eller mindre. En del blybatterier - i synnerhet små helkapslade batterier - kan hålla 13,0 V eller kanske ännu någon tiondel upp i flera veckor efter laddning, andra exemplar - framför allt bilbatterier som har varit med några år men fortfarande är i fullt användbart skick - går ganska snart ner till omkring 12,5-12,6 V hur välladdade de än är.
Gammaldags blybatterier med antimonlegerade plattor (användes som bilbatterier fram till någon gång på 80-talet, tekniken kan ev fortfarande förekomma i en del fritidsbatterier, stationära batterier mm) höll sig alltid lite lägre i tomgångsspänning än vad moderna kalciumlegerade batterier gör.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Andreas.karlsson (trådstartaren)

#73 » 12:03:48, 04-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Upptäckte nu att generatorn har snurrat åt motsatt håll som pilen visar.....således har jag ej provkört än.
Vad säger ni om detta? Mindre bra?
Användarvisningsbild
Andreas.karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:35:26, 07-01-2009
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1120

Bengt Erik Eriksson

#74 » 12:08:59, 04-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tror inte det spelar någon roll mer än för kylfläktens effektivitet.
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

Andreas.karlsson (trådstartaren)

#75 » 12:57:35, 04-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bengt Erik Eriksson skrev:Tror inte det spelar någon roll mer än för kylfläktens effektivitet.


Tackar! Håller på att ladda ena batteriet igen....höll bara 12.6 efter knappt ett dygn, och laddspänningen pendlar mellan 15,98-16,04v just nu med "riktig"laddare, och stiger sakta men säkert.....är batteriet skrot då?
Användarvisningsbild
Andreas.karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:35:26, 07-01-2009
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1120


Återgå till [Traktorer] El/Elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se