Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] El/Elektronik

Generatorbrand, vad gör ja?

140 inlägg • Sida 6 av 10
El/Elektronik i traktorer

torbjorn_forsman

#76 » 21:39:33, 05-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om spänningen är så hög utan att laddströmmen är orimligt hög, så är batteriet fulladdat för länge sen.
Om man laddar ett bilbatteri med storleksordningen C/10 ... C/20 (alltså 3-6 A för ett 60 Ah batteri), så kan man definitivt anse det fulladdat då spänningen har legat över 14,5 V i några timmar.

Batteriet kan ju börja vara sulfaterat, och i så fall kan det gå att rädda med lite tur och lämplig behandling, om man har några veckor på sig.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514



Andreas.karlsson (trådstartaren)

#77 » 21:52:18, 05-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Om spänningen är så hög utan att laddströmmen är orimligt hög, så är batteriet fulladdat för länge sen.
Om man laddar ett bilbatteri med storleksordningen C/10 ... C/20 (alltså 3-6 A för ett 60 Ah batteri), så kan man definitivt anse det fulladdat då spänningen har legat över 14,5 V i några timmar.

Batteriet kan ju börja vara sulfaterat, och i så fall kan det gå att rädda med lite tur och lämplig behandling, om man har några veckor på sig.


Har ett par videoklipp från dagens övningar som ja håller på att ladda upp nu.....hoppas att de kan vara till nytta för er som kan detta området! :thumme:
Okej, tack! Men jag bråkar inte med de gamla mer, när jag har nya ståendes......jag ville bara använda de gamla under provkörning av generatorn, så man inte råkar förstöra de nya på något sätt!
Användarvisningsbild
Andreas.karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:35:26, 07-01-2009
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1120

Andreas.karlsson (trådstartaren)

#78 » 22:02:00, 05-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här är ett första klipp från dagen.....den blå lampan indikerar helljus, men när den slocknar så stänger jag av lamparna helt, och det är bara positions/hel-halvjuslyktor Fram inkopplade.
Laddlampan är på 2w och blinkar till snabbt nån gång ibland bara (vid tomgång) I alla videor sker mätningen direkt på batterierna.

Mätte upp remskivan på vevaxeln och den är 140mm och på generatorn 76.
När jag mätte direkt på generatorn så var det 14,57v på d+ och 14,96 på b+ vid tomgång. Vid mer gas så blev d+ och b+ ganska så samma, men lägre V än vid tomgång.

Användarvisningsbild
Andreas.karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:35:26, 07-01-2009
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1120

Andreas.karlsson (trådstartaren)

#79 » 22:08:17, 05-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Såhär såg det ut då jag körde upp hydraularmarna så snabbt det gick på tomgång, man hör hur motorn får jobba när pumpen arbetar.....gick dock aldrig över 15,00v någon gång.
Inga lampor på.

Användarvisningsbild
Andreas.karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:35:26, 07-01-2009
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1120

Andreas.karlsson (trådstartaren)

#80 » 22:11:37, 05-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ljuset av/på och knappt halvgas.

Användarvisningsbild
Andreas.karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:35:26, 07-01-2009
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1120

Andreas.karlsson (trådstartaren)

#81 » 16:34:48, 07-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Funderar på att köpa en helt ny generator på biltema, om jag hittar någon som passar! Lämna in befintlig lär kosta lika mycket som en ny.
Men frågan är om det är någon nackdel med att köpa en som ger fler Ampere? (helt novis på generatorer/12v)
Användarvisningsbild
Andreas.karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:35:26, 07-01-2009
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1120

Bengt Erik Eriksson

#82 » 16:41:13, 07-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Varför byta? Dendär funker väl helt OK?

Nä fler ampere är bara bra. Då klara du fler och större förbrukare utan att tära på batteret.

Iofs vanligare innan LED arbetsbelysningarna kom att generatorerna inte orkade med önskvärd belysning.

Finns många trådar om laddning här på maskinisten.
Denhär tycker jag är läsvärd.. [Allmänt] Teori och praktik kring batteri, laddningsspänningar, batterikapacitet
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

Andreas.karlsson (trådstartaren)

#83 » 16:53:49, 07-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bengt Erik Eriksson skrev:Varför byta? Dendär funker väl helt OK?

Nä fler ampere är bara bra. Då klara du fler och större förbrukare utan att tära på batteret.

Iofs vanligare innan LED arbetsbelysningarna kom att generatorerna inte orkade med önskvärd belysning.

Finns många trådar om laddning här på maskinisten.
Denhär tycker jag är läsvärd..
Teori och praktik kring batteri, laddningsspänningar ... - Maskinisten


Pratade med en idag som har sysslat en del med bilar, och han sa att det låter som att en diod är trasig.....och/eller att inte kolen ligger ann ordentligt, och det gör de ju antagligen inte då de är nötta. Men lämna in för byte av delar/kontroll kan kosta mer än vad en ny gör, så han tyckte ja skulle satsa på en ny så är problemet ur världen.
Okej, tack! Då ska jag kolla lite vad jag kan hitta.
Ska ta mig en titt på den du! :thumme:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Andreas.karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:35:26, 07-01-2009
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1120

torbjorn_forsman

#84 » 18:36:06, 07-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Köp INTE en fabriksny generator från Biltema eller annan skum leverantör. Inte heller en "fabriksrenoverad", dem brukar man också få problem med. Det är i så fall bättre att plocka en fungerande generator från en lite nyare skrotbil.

Såna där N1-generatorer som du redan har är ju så vanliga att man knappt ens behöver vända sig om för att hitta en annan sådan, antingen för att sätta dit rakt av eller för att flytta över delar från. Räkna dock med att fästöron, axelände och sånt kan se helt olika ut beroende på vilket bilmärke generatorn kommer ifrån, även om den inre konstruktionen är identiskt likadan.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Andreas.karlsson (trådstartaren)

#85 » 19:03:29, 07-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Köp INTE en fabriksny generator från Biltema eller annan skum leverantör. Inte heller en "fabriksrenoverad", dem brukar man också få problem med. Det är i så fall bättre att plocka en fungerande generator från en lite nyare skrotbil.

Såna där N1-generatorer som du redan har är ju så vanliga att man knappt ens behöver vända sig om för att hitta en annan sådan, antingen för att sätta dit rakt av eller för att flytta över delar från. Räkna dock med att fästöron, axelände och sånt kan se helt olika ut beroende på vilket bilmärke generatorn kommer ifrån, även om den inre konstruktionen är identiskt likadan.


Jasså är det rena skräpet menar du? Nytt är ju ändå "nytt" tycker man ju.....
Okej, ja jag har ingen aning....men i stort sett vilken bilskrot som helst, bör ha en liggandes? Är ju värt att kolla upp isåfall!
Användarvisningsbild
Andreas.karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:35:26, 07-01-2009
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1120

torbjorn_forsman

#86 » 19:12:31, 07-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, varenda bilskrot eller varenda gård eller dike där det står några bilvrak.
Just N1-typen hittar man t ex på VAG-bilar från 80-talet (i synnerhet VW Golf II), tidiga Opel Omega, Ford Scorpio, Volvo 740 (framför allt med B230F-motor), Saab OG900/9000.
Mitsubishigeneratorerna som sitter på många japanska bilar och Citroën/Peugeot från omkring 1990 kan också rekommenderas.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Andreas.karlsson (trådstartaren)

#87 » 19:20:28, 07-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Ja, varenda bilskrot eller varenda gård eller dike där det står några bilvrak.
Just N1-typen hittar man t ex på VAG-bilar från 80-talet (i synnerhet VW Golf II), tidiga Opel Omega, Ford Scorpio, Volvo 740 (framför allt med B230F-motor), Saab OG900/9000.
Mitsubishigeneratorerna som sitter på många japanska bilar och Citroën/Peugeot från omkring 1990 kan också rekommenderas.


Snacka om att ha Koll! :uupps: :thumme:
har kollat runt lite nu på div. sidor, men att hitta en med rätt infästning är värre! Övre kvittar ju, för där kan jag bara korta eller förlänga bulten som håller sträckaren, men det hade varit smidigt att hitta en där det nedre fästet stämmer (56 mm Tror jag), och att remskivan går någorlunda i linje såklart.
Får se om jag hittar något!
Användarvisningsbild
Andreas.karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:35:26, 07-01-2009
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1120

torbjorn_forsman

#88 » 19:25:11, 07-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Troligen passar alla generatorer från 5-cylindriga VAG-motorer i t ex Audi 100 och snobbigare modeller av Passat II rakt av. Med lite tur är fästena likadana även på 4-cylindriga bensinmotorer i Golf II, snik-Passat m fl. Dock har de ofta en ovanligt långt utkragad remskiva.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Andreas.karlsson (trådstartaren)

#89 » 20:21:54, 09-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Blev både lite "trött" på problemet, och kom lite annat emellan......men nu har ja tagit tag i det igen. Var på en bilskrot igår, men sådana generatorer hade de inte sett på minst 10 år....således inget på hyllan. Åkte till en annan skrot idag, men det fanns bara en 65A till 940, och det tyckte jag var lite i underkant. Hittade 4st "34/90A" ute på plockgården......i varierat skick, var de inte dränkta i olja, så var de rostiga/ärgade. 3 golf II och en audi 100. Nu är det ju insidan som räknas i detta fallet, men blev avrådd i butiken att köpa någon av dem, utan istället satsa på något mer vettigt, eller som åtminstone är testat först. Blev en sväng till Biltema, för att åtminstone se hur de ser ut! Dock blev jag osäker på om remskivan kommer passa? Satt en skiva på, som måste bytas. Dock var gängan ett par mm större i diameter, än vad som är på min Bosch. Så blev inget köp. Åkte hem och tog av remskivan helt, och ser då att axeln är fetare än gängan! Är det någon här som kan bekräfta om remskivan passar på en Biltema-generator, eller åker jag på att svarva ur remskivan? Känns som att Biltema-alternativet är det bästa just nu....Om jag får på remskivan vill säga! :)
Användarvisningsbild
Andreas.karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:35:26, 07-01-2009
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1120

vazman 67

#90 » 21:06:06, 09-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

56 mm öra nere,och uppe har i alla fall mercedes 123 och 124 om det är till nån ledtråd

Sen kan ju nån genom åren ha flyttat om gavlar och byggt om lite hit och dit,går oftast bra på gamla bosch

Bild

1 person gillar det här inlägget.
vazman 67
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 01:21:52, 03-11-2007
Ort: norrbotten
Sverige
Maskin: Belarus 505
O&K L5
Scania LB 80
Scania P92
Scania P113


Återgå till [Traktorer] El/Elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se