När jag råkat ut för de där fenomenen så har följande problem förevarit:
- kolen för korta på laddregulatorn = byt kol eller
regulator => fladdrande V, allt från enbart batterispänning till över 15-16V...
- fel laddningsregulator; finns 2 olika. Kolen är slipade för olika
diameter på kollektorn. Har varit med om kraftig gnistbildning vid felmontage och fladdrande V om konsekvens.
- skadad kollektor (måste byta om omsvarvning inte är möjlig)
- djupa spår i kollektorn (måste svarvas om)
- en gång var det dåliga lager i generatorn som jag ett litet radiellt
spel (wobbel) => löstes med nya lager
- laddningslampan fel W => fladdrar av och på men, då brukar jag inte få plötslig stegring från stabil 14.4 till fladdrande 14.8...
- dåligt/slut
batteri; klarar håll V men har ingen Ah att tala om kvar => laddregulatorn vet inte vad att göra så V
lever rullan
- dåligt batteri; klarar Ah, men V är utslagen (en död/skadad cell) => laddningen löper amok helt plötsligt
- diod-fel i likriktarbryggan
- ledningsfel på lindning inne i generatorn (
rotor på BMW R100 kring 1980; konstruktionsfel)
- fas fel i
generator (har för mig faserna på Boschen har kring 70V - TF får rätt mig; Kawa o Suzuki hade 120-125V om jag minns rätt)
- jordningsfel; när jorden hugger så skenar V och när jordning "bränts" tvärdör V
Mitt råd till dig efter sett det där klippet är:
- Riv dän hela kablaget mellan generator och batteri och genrator och
jord, samt batteri och jord.
- Montera ny matarledning mellan generator och batteri
- montera ny jordning av batteriet
- montera ny jordning av generatorn
- montera en renoverad/ny generator
- byt batteri mot ett nytt fräsch (med garanti)
- byt kablaget för laddningslampan, om det låter sig göras lätt; eller koppla om med nya kablar. Har för mig att det skall var 4W's glödlampa.
Fullständigt meningslöst att fortsätta felsöka - du har för många möjliga felkällor.
...men för nyfikenhetens skull; plåta laddregulatorn/kolen.