Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningarShop

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] El/Elektronik

Generatorbrand, vad gör ja?

136 inlägg • Sida 1 av 10
El/Elektronik i traktorer

Andreas.karlsson (trådstartaren)

#1 » 01:02:09, 26-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Av någon anledning har + på generatorn legat emot jord och gnaget hål så de har blivit kortis och riktigt varmt, så varmt att det började brinna kablarna/regulatorn.....såg det dock i god tid så var lätt att släcka. Min fråga är nu....bör jag byta både batterier och generator? Eller räcker det med att byta laddningsregulatorn och hoppas att batterierna har klarat sig? Tar Inga risker med något utan ja vill veta exakt vad som ska bytas omedelbart för att kunna fortsätta köra. Tack på förhand! :thumme:
Användarvisningsbild
Andreas.karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:35:26, 07-01-2009
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1120

GLIDLAGER - LEDLAGER - BUSSNINGAR - KULLAGER - RULLAGER - TÄTNINGAR - LÄNKHUVUDEN
www.debearings.se


Michael Meier

#2 » 06:47:45, 26-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Batteri behöver inte automatiskt vara trasigt vid en sluten krets, kablarna blir till motstånd och brinner/smälter av.

Det är betydligt högre effektåtgång vid en starmotorinkoppling än vid (kort) sluten krets, 2,5 lr 4 mm kabel.

Roterande vxlströmsgenerator som "tappar" kontakt med förbrukare, väldigt sällan att regulator hinner med att justera nivå på 0,01 sekund, dvs, är i regel icke fungerande som enhet efter en sådan händelse.

Skriv gärna mer, lite bristfällig info från din sida :)
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

torbjorn_forsman

#3 » 09:41:39, 26-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Precis, det kan vara bra att veta fabrikat och typbeteckning på generator och laddningsregulator, vad de sitter på för slags maskin, om det är likströms- eller växelströmsgenerator. Gärna bilder också.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Andreas.karlsson (trådstartaren)

#4 » 19:44:33, 26-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Precis, det kan vara bra att veta fabrikat och typbeteckning på generator och laddningsregulator, vad de sitter på för slags maskin, om det är likströms- eller växelströmsgenerator. Gärna bilder också.



Bild
Bild

Växelströmsgenerator på en gammal traktor...ingen aning om vart generatorn satt från början. Laddningsreläet har jag inte här just nu, men hoppas att det går att läsa något på de fortfarande.

Batterierna visade 12,35 och 12,38....gamla och har inte blivit riktigt uppladdade på ett par år.....ska sätta på min Ctek och se vad den säger om dem.
Användarvisningsbild
Andreas.karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:35:26, 07-01-2009
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1120

Gunnar i Sörby

#5 » 20:26:20, 26-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

En växelströmsgenerator är till sin natur strömbegränsande, lindningarna behöver inte ha brunnit för att det blev kortslutning. Dioderna däremot kan ju ha fått stryk av transienterna.
Gunnar i Sörby
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:00:10, 12-11-2014
Ort: Tjörn
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35X, MF 165, MF 550 med Bergsjö 910, BM 650 med Ålö Quicke 3260, Wain-Roy traktorgrävare

torbjorn_forsman

#6 » 20:26:55, 26-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den där generatorn har inbyggd laddningsregulator (även om någon i efterhand skulle ha kunnat sätta tid en kolhållare och separat regulator från en äldre generator). Den har ursprungligen suttit på någon VAG-bil från ca 1979-82, troligen Audi 80, Audi 100 eller VW Passat. De flesta generatorer från motsvarande bilar på 80-talet med bensinmotor bör ha ungefär samma fästen även om 75 A märkström bara användes en kort tid, de ersattes sedan med 90 A som blev standard i många år på bl a Golf II och Jetta II.
Beteckningen N1 anger storleken på generatorn, och den användes för generatorer på ca 70-100 A under 80-talet. Närmast mindre storlek, K1, förekom på 35-70 A. Och så fanns det en ännu mindre, G1, upp till ca 45 A. Modernare Boschgeneratorer med inbyggd fläkt heter istället NC eller KC (vet ej om det finns någon GC).

3 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Andreas.karlsson (trådstartaren)

#7 » 20:37:48, 26-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gunnar i Sörby skrev:En växelströmsgenerator är till sin natur strömbegränsande, lindningarna behöver inte ha brunnit för att det blev kortslutning. Dioderna däremot kan ju ha fått stryk av transienterna.


Tackar! :thumme:
Användarvisningsbild
Andreas.karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:35:26, 07-01-2009
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1120

Andreas.karlsson (trådstartaren)

#8 » 20:46:22, 26-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Den där generatorn har inbyggd laddningsregulator (även om någon i efterhand skulle ha kunnat sätta tid en kolhållare och separat regulator från en äldre generator). Den har ursprungligen suttit på någon VAG-bil från ca 1979-82, troligen Audi 80, Audi 100 eller VW Passat. De flesta generatorer från motsvarande bilar på 80-talet med bensinmotor bör ha ungefär samma fästen även om 75 A märkström bara användes en kort tid, de ersattes sedan med 90 A som blev standard i många år på bl a Golf II och Jetta II.
Beteckningen N1 anger storleken på generatorn, och den användes för generatorer på ca 70-100 A under 80-talet. Närmast mindre storlek, K1, förekom på 35-70 A. Och så fanns det en ännu mindre, G1, upp till ca 45 A. Modernare Boschgeneratorer med inbyggd fläkt heter istället NC eller KC (vet ej om det finns någon GC).


Tackar för infon! Du verkar onekligen veta en hel del! :thumme: Då är den troligtvis från en Audi 100, då min far skrotade en sådan en gång.
Inbyggd? Kolhållaren/regulatorn är bortskruvad på bilden......Har den alltså haft 2 regulatorer?? (helt novis på området)
"dioderna" som nämnts....hur vet jag om dessa är hela? eller får man helt enkelt koppla på ett batteri och mäta spänningen, får att se om allt är ok? .....själva regleringen måste ju fungera också, så man inte kokar batterierna......men det kanske är svårt att testa??
Användarvisningsbild
Andreas.karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:35:26, 07-01-2009
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1120

torbjorn_forsman

#9 » 21:04:31, 26-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Andreas.karlsson skrev:
torbjorn_forsman skrev:Den där generatorn har inbyggd laddningsregulator (även om någon i efterhand skulle ha kunnat sätta tid en kolhållare och separat regulator från en äldre generator). Den har ursprungligen suttit på någon VAG-bil från ca 1979-82, troligen Audi 80, Audi 100 eller VW Passat. De flesta generatorer från motsvarande bilar på 80-talet med bensinmotor bör ha ungefär samma fästen även om 75 A märkström bara användes en kort tid, de ersattes sedan med 90 A som blev standard i många år på bl a Golf II och Jetta II.
Beteckningen N1 anger storleken på generatorn, och den användes för generatorer på ca 70-100 A under 80-talet. Närmast mindre storlek, K1, förekom på 35-70 A. Och så fanns det en ännu mindre, G1, upp till ca 45 A. Modernare Boschgeneratorer med inbyggd fläkt heter istället NC eller KC (vet ej om det finns någon GC).


Tackar för infon! Du verkar onekligen veta en hel del! :thumme: Då är den troligtvis från en Audi 100, då min far skrotade en sådan en gång.
Inbyggd? Kolhållaren/regulatorn är bortskruvad på bilden......Har den alltså haft 2 regulatorer?? (helt novis på området)
"dioderna" som nämnts....hur vet jag om dessa är hela? eller får man helt enkelt koppla på ett batteri och mäta spänningen, får att se om allt är ok? .....själva regleringen måste ju fungera också, så man inte kokar batterierna......men det kanske är svårt att testa??


Jag bläddrade i en Bosch-katalog från 1991.
Ja, alla Bosch-generatorer som heter något på t ex 0 120 469 har inbyggd regulator (utan regulator kan de heta t ex 0 120 400 i början). Men det passar (åtminstone i vissa fall) att sätta dit en kolhållare utan regulator från en äldre generator istället, och då använda en fristående laddningsregulator. T ex började VW och Opel tidigt (1974-75) att köpa generatorer med inbyggd regulator från Bosch, men andra biltillverkare som t ex Saab och Volvo behöll de fristående regulatorerna åtminstone 5 år till.

Om man har en multimeter med diodprovningsläge kan man åtminstone lätt kolla att det inte är kortslutning i någon diod. Då kopplar man multimetern med + till generatorns jord och - till dels D+ och dels B+ (en anslutning i taget). Ev inbyggd laddningsregulator ska vara bortkopplad. I båda fallen ska man kunna läsa av ett spänningsfall som motsvarar två dioder i serie, alltså omkring 0,9 V. Får man hälften av detta så är det kortslutning i någon av dioderna. Observera att detta gäller för "normala" multimetrar, t ex Fluke 20 och 70-serie och de flesta moderna lågprismultimetrar. En del udda typer kan ha helt annan slags diodprovningsfunktion och då får man börja med att läsa på i instrumentets manual. För att testa avbrott i dioderna måste man dock plocka isär generatorn och löda loss ledningarna mellan likriktarbryggan och statorn innan man mäter. Det går också att mäta sig fram till avbrott i dioder då generatorn är inkopplad och igång, men hur man gör det är nog överkurs här.

Testa en laddningsregulator av den här typen kan man göra lätt om man har ett ställbart spänningsaggregat där man kan variera spänningen omkring 14 V. Anslut spänningsaggregatet mellan D+ och jord på regulatorn och koppla in t ex en 12 V 5 W glödlampa mellan kolen om regulatorn är hopbyggd med kolhållare, annars mellan DF och jord (det finns enstaka udda regulatorer där lampan istället ska anslutas mellan DF och D+). Öka spänningen långsamt, lampan ska lysa och sedan tvärt slockna vid ca 14 V. Om den flimrar eller beter sig konstigt så behöver det inte vara något fel på regulatorn, det kan vara att den påverkar spänningsaggregatet så att alltsammans börjar självsvänga. Det kan man ibland slippa med en kondensator på några hundra uF ansluten med korta ledningar mellan regulatorns D+ och jord. Vissa inbyggda regulatorer har ett "linjärt" reglerområde på några tiondels volt så man ser att lampan gradvis börjar lysa svagare för att sedan slockna om man ökar spänningen mycket sakta nära 14 V.

5 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Andreas.karlsson (trådstartaren)

#10 » 04:59:50, 28-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet


Jag bläddrade i en Bosch-katalog från 1991.
Ja, alla Bosch-generatorer som heter något på t ex 0 120 469 har inbyggd regulator (utan regulator kan de heta t ex 0 120 400 i början). Men det passar (åtminstone i vissa fall) att sätta dit en kolhållare utan regulator från en äldre generator istället, och då använda en fristående laddningsregulator. T ex började VW och Opel tidigt (1974-75) att köpa generatorer med inbyggd regulator från Bosch, men andra biltillverkare som t ex Saab och Volvo behöll de fristående regulatorerna åtminstone 5 år till.

Om man har en multimeter med diodprovningsläge kan man åtminstone lätt kolla att det inte är kortslutning i någon diod. Då kopplar man multimetern med + till generatorns jord och - till dels D+ och dels B+ (en anslutning i taget). Ev inbyggd laddningsregulator ska vara bortkopplad. I båda fallen ska man kunna läsa av ett spänningsfall som motsvarar två dioder i serie, alltså omkring 0,9 V. Får man hälften av detta så är det kortslutning i någon av dioderna. Observera att detta gäller för "normala" multimetrar, t ex Fluke 20 och 70-serie och de flesta moderna lågprismultimetrar. En del udda typer kan ha helt annan slags diodprovningsfunktion och då får man börja med att läsa på i instrumentets manual. För att testa avbrott i dioderna måste man dock plocka isär generatorn och löda loss ledningarna mellan likriktarbryggan och statorn innan man mäter. Det går också att mäta sig fram till avbrott i dioder då generatorn är inkopplad och igång, men hur man gör det är nog överkurs här.

Testa en laddningsregulator av den här typen kan man göra lätt om man har ett ställbart spänningsaggregat där man kan variera spänningen omkring 14 V. Anslut spänningsaggregatet mellan D+ och jord på regulatorn och koppla in t ex en 12 V 5 W glödlampa mellan kolen om regulatorn är hopbyggd med kolhållare, annars mellan DF och jord (det finns enstaka udda regulatorer där lampan istället ska anslutas mellan DF och D+). Öka spänningen långsamt, lampan ska lysa och sedan tvärt slockna vid ca 14 V. Om den flimrar eller beter sig konstigt så behöver det inte vara något fel på regulatorn, det kan vara att den påverkar spänningsaggregatet så att alltsammans börjar självsvänga. Det kan man ibland slippa med en kondensator på några hundra uF ansluten med korta ledningar mellan regulatorns D+ och jord. Vissa inbyggda regulatorer har ett "linjärt" reglerområde på några tiondels volt så man ser att lampan gradvis börjar lysa svagare för att sedan slockna om man ökar spänningen mycket sakta nära 14 V.


För det första, jag blev lite chockad faktiskt att någon tar sig tid och skriver ner ett så långt svar! Riktigt kul att de finns folk som kan saker, in i minsta detalj! :thummar:
Jag har en riktig multimeter, dock är det värre med spänningsaggregat.....och den inbyggda regulatorn har jag ingen koll på alls hur den ser ut. Hade isär generatorn för ett par år sedan för en översyn, men kan inte minnas att jag såg något....och inte några dioder heller. Men det går ju givetvis att ta isär igen och undersöka......frågan är bara om det är värt besväret, eller om man ska försöka få tag på en annan generator helt enkelt?
Senast redigerad av autorep 21:39:52, 01-08-2017, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: Fixade quote
Användarvisningsbild
Andreas.karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:35:26, 07-01-2009
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1120

torbjorn_forsman

#11 » 09:23:51, 28-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den inbyggda regulatorn sitter ihop med kolhållaren och är fastskruvad utifrån med två skruvar, det ser ut som ett stort hål i bakre gaveln på din generator där den borde sitta. Den jordas via en av fästskruvarna och får D+ via ett fjädrande bleck på diodplattan.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Andreas.karlsson (trådstartaren)

#12 » 11:38:44, 28-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Den inbyggda regulatorn sitter ihop med kolhållaren och är fastskruvad utifrån med två skruvar, det ser ut som ett stort hål i bakre gaveln på din generator där den borde sitta. Den jordas via en av fästskruvarna och får D+ via ett fjädrande bleck på diodplattan.


Ja det Är den enda regulatorn ja...ja fatta det som att det sitter ytterligare en! :)
Försöker ladda upp bild på hur den ser ut....den är ju något brandskadad vid ena fästet, men det är ju inga större pengar att köpa en ny. Eller Måste man även byta släpringen oavsett??
Står dock inte en siffra på regulatorn!
Användarvisningsbild
Andreas.karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:35:26, 07-01-2009
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1120

torbjorn_forsman

#13 » 11:48:47, 28-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om regulatorn är helt anonym så var den nog en piratregulator, och i så fall är det ingen större förlust om den har råkat haverera. På originalregulatorer står Bosch-numret ingjutet i den svarta plastkåpan på utsidan.
Det stora problemet med piratregulatorer är att plåtblecken som ska ge kontakt för jord och D+ brukar vara av vanlig järnplåt med någon tunn blank beläggning som ganska snart krullar ihop sig och faller av och sen blir det ingen kontakt alls mot rosten under. Originalregulatorer har förtennade mässingbleck där.

Om släpringarna ser bra ut så behöver man inte göra något åt dem, men om de är kraftigt repiga eller om kolen har nött djupa spår i dem så kan det vara bra att ta ut rotorn och svarva av dem. Ta inte bort mer material än nödvändigt, det är bättre att någon liten repa syns på ytan. Och svarva inte bort lödställena för trådarna till släpringarna.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Andreas.karlsson (trådstartaren)

#14 » 11:56:19, 28-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Om regulatorn är helt anonym så var den nog en piratregulator, och i så fall är det ingen större förlust om den har råkat haverera. På originalregulatorer står Bosch-numret ingjutet i den svarta plastkåpan på utsidan.
Det stora problemet med piratregulatorer är att plåtblecken som ska ge kontakt för jord och D+ brukar vara av vanlig järnplåt med någon tunn blank beläggning som ganska snart krullar ihop sig och faller av och sen blir det ingen kontakt alls mot rosten under. Originalregulatorer har förtennade mässingbleck där.

Om släpringarna ser bra ut så behöver man inte göra något åt dem, men om de är kraftigt repiga eller om kolen har nött djupa spår i dem så kan det vara bra att ta ut rotorn och svarva av dem. Ta inte bort mer material än nödvändigt, det är bättre att någon liten repa syns på ytan. Och svarva inte bort lödställena för trådarna till släpringarna.


"Made in W.-Germany" står det på den kåpan......tog för givet att de var Bosch då, men då vet ja! :)
Ja förstår.....då är det alltså en Dålig idé att åka till Biltema och köpa en Pirat??
Användarvisningsbild
Andreas.karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:35:26, 07-01-2009
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1120

torbjorn_forsman

#15 » 15:08:08, 28-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Biltemaregulatorn är ju bättre än ingen alls, och det sitter nya kol i den, det är väl två argument för den. Samt att det går lätt att få tag i den och få det hela körbart. Men hittar man en gammal originalregulator med utslitna kol kan man ju flytta över kolen från en tveksam piratregulator den dagen.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till [Traktorer] El/Elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: lenko och 1 gäst



BA Trading AB

Trucking

Älmeboda Maskinservice

trailerbeg

OilQuick

Alftaprodukter

TK Traktordelar

Hammars verkstad AB

D&E Bearings AB

http://www.RESERVdelar24.SE

Bildelar24.com

Vikabacken

Klaravik

Bobcat

glappfri.nu

Beck Maskin

Crazyride

ME

Ygsbostudios

Koneita

Kilremslagret

Nordicc

Bra Verktyg

XLKLäder

SSL Certificates