Sida 8 av 10

Re: Generatorbrand, vad gör ja?

InläggPostat: 16:43:48, 12-12-2017
av 63an
105 inlägg nu för att byta denna generator :insomnia:

Re: Generatorbrand, vad gör ja?

InläggPostat: 18:14:20, 12-12-2017
av Andreas.karlsson
63an skrev:105 inlägg nu för att byta denna generator :insomnia:


Hur många tror du de blir, innan den är bytt? :cool: :skratta3:

Re: Generatorbrand, vad gör ja?

InläggPostat: 18:22:39, 12-12-2017
av Andreas.karlsson
Svara i fel tråd.

Re: Generatorbrand, vad gör ja?

InläggPostat: 18:23:36, 12-12-2017
av dc_lindberg
:insomnia:
:lmao2:

IR's tips om remskivelåsar - den blir nu ett standardverktyg i min "verkstad".
Första gången jag skulle ha loss en remskiva undrade jag hur i ... man skulle låsa axeln; nu, att se lösningen, är det ju så självklart att man får ge sig självt ett :red_card:

Eftersom jag själv byter mina lager, så... tja... men varför riskera att skada när det är -så- enkelt att minimera risk att skada?

När TS fixar generatorn?
Tråden följdes med hög spänning. Tråden har ett växlande innehåll ;-)
Likväl, så kommer det i slutänden -att- lösa sig o traktorn kommer att få en riktig kraftstation!
Jag blev glatt överraskad av hur många olika och kraftfulla generatorer som BT tagit fram = ger ju bra valmöjligheter. Se'n åker man i alla fall till bilskroten å köper nått ur skrotlådan för en hundring eller så :bira:

Re: Generatorbrand, vad gör ja?

InläggPostat: 18:37:34, 12-12-2017
av Andreas.karlsson
dc_lindberg skrev:Får jag gissa så gissar jag på 17mm, precis som du har.

Ring Biltema så får de skicka ut någon å mäta axeln åt dig ;-)
Har de missat datan på hemsidan, så är det precis som med allt annat man glömmer... "det hamnar i fötterna!" :skratta3:


Tack för ditt långa svar! :thumme: Jag tror också på 17mm, men Biltema har inte skrivit tillbaka....så de vill nog inte svara på de. Antagligen pga att det verkar sitta remskiva på alla, och de kan/vill väl inte lossa för att kunna ge mig ett svar.
Universal på 80A är så lik den kan bli, förutom att hålen i infästningarna är större.....men det går ju alltid att lösa! :thumme:

Re: Generatorbrand, vad gör ja?

InläggPostat: 18:42:50, 12-12-2017
av Andreas.karlsson
Ivar Risslén skrev:Verktyget som jag tänkte på kallas bl.a. remskivehållare. Det finns för olika remmar. https://www.esska.se/esska_se_s/Remskiv ... 20510.html

Det är ganska enkelt att göra ett eget av ett rör och en passande rem.

Slående mutterdragare verkar ha blivit ett universalverktyg när det ska skruvas om man tittar på amerikanska hojbyggare t.ex.. Så de flesta vet inte om att man kan skada lager och det gör inte så mycket om man ska leva på att serva fordon, man får bara lite mer att göra. Sedan så skyller man på dålig kvalite på lagret.


Tack för tips I.R! :thummar: .....de där med mutterdragare känner man ju igen... :vissla: Men det säger ju sig självt, om man tänker efter lite! Blir att tillverka ett verktyg helt klart! :grin:

Re: Generatorbrand, vad gör ja?

InläggPostat: 21:26:04, 12-12-2017
av QV_
Ivar Risslén skrev:När man använder tryckluft för att lossa eller dra åt muttrar där det finns lager är det en risk att man slår märken inne på lagerbanorna så att livslängden minskar.


Sitter och funderar på om detta är verklighet eller skröna.

Re: Generatorbrand, vad gör ja?

InläggPostat: 22:08:23, 12-12-2017
av Rubert
Funderar lite som QV_ .
En mutterdragare ger väl ett moment som vill rotera arbetsstycket och det ger väl ingen eller en liten belastning på lagret.
Beroende på storleken av arbetsstyckets tröghetsmomentet så kommer det väl bara att rotera eller stå skaka.
Om mutterdragaren har en konstruktion som också genererar axiella krafter skulle det nog kunna skada lager.
Det blir ju lite som att slå eller pressa på ett lager via kulorna.
Axiella krafter lär ju för övrigt inte försvinna med ett verkyg som "håller fast" remskivan.

Tillägg:
En remskivehållare och handverktyg för att lossa/dra muttrar är säkert den bästa lösningen om det fungerar.

Re: Generatorbrand, vad gör ja?

InläggPostat: 22:16:04, 12-12-2017
av Ove.G
Rubert skrev:Funderar lite som QV_ .
En mutterdragare ger väl ett moment som vill rotera arbetsstycket och det ger väl ingen eller en liten belastning på lagret.
Beroende på storleken av arbetsstyckets tröghetsmomentet så kommer det väl bara att rotera eller stå skaka.
Om mutterdragaren har en konstruktion som också genererar axiella krafter skulle det nog kunna skada lager.
Det blir ju lite som att slå eller pressa på ett lager via kulorna.
Axiella krafter lär ju för övrigt inte försvinna med ett verkyg som "håller fast" remskivan.
Helt rätt, jag använder mutterknacken alltid vid demontering o montering av rotorknivar för slipning eller byte, lnga lagerskador.

Re: Generatorbrand, vad gör ja?

InläggPostat: 00:06:37, 13-12-2017
av torbjorn_forsman
Jag har en känsla av att man inte ska använda slående mutterdragare på muttrar i änden av "byggda" vevaxlar, i synnerhet inte om det tunga svänghjulet sitter i motsatt ände av vevaxeln mot den där man skruvar, så att alla presspassningsförband i vevaxeln utsätts för slag. En annan detalj är att på motorer med sådan vevaxel (alltså främst tvåtaktare), brukar vevlagren vara nållager som kanske inte mår bra för de krafter de utsätts för i detta fall.

Re: Generatorbrand, vad gör ja?

InläggPostat: 10:32:42, 13-12-2017
av Ove.G
torbjorn_forsman skrev:Jag har en känsla av att man inte ska använda slående mutterdragare på muttrar i änden av "byggda" vevaxlar, i synnerhet inte om det tunga svänghjulet sitter i motsatt ände av vevaxeln mot den där man skruvar, så att alla presspassningsförband i vevaxeln utsätts för slag. En annan detalj är att på motorer med sådan vevaxel (alltså främst tvåtaktare), brukar vevlagren vara nållager som kanske inte mår bra för de krafter de utsätts för i detta fall.
Vad skall användas för att lossa och dra muttern till renskriva på V70 tex vid kamremsbyte jag använder 3/4 knack.

Re: Generatorbrand, vad gör ja?

InläggPostat: 10:38:02, 13-12-2017
av torbjorn_forsman
Ove.G skrev:
torbjorn_forsman skrev:Jag har en känsla av att man inte ska använda slående mutterdragare på muttrar i änden av "byggda" vevaxlar, i synnerhet inte om det tunga svänghjulet sitter i motsatt ände av vevaxeln mot den där man skruvar, så att alla presspassningsförband i vevaxeln utsätts för slag. En annan detalj är att på motorer med sådan vevaxel (alltså främst tvåtaktare), brukar vevlagren vara nållager som kanske inte mår bra för de krafter de utsätts för i detta fall.
Vad skall användas för att lossa och dra muttern till renskriva på V70 tex vid kamremsbyte jag använder 3/4 knack.


Den motorn har väl vevaxeln smidd i ett stycke, så den är nog inte så känslig i det avseendet.
Annars går det väl att hålla emot genom att lägga en kasserad rem på remskivan, och utanpå den en kedjenyckel (om man kommer åt).
En klassisk metod i snöskotersammanhang är att vrida runt motorn så att kolven närmast den ände där man ska lossa skruven står i nedre dödpunkt, sen skruvar man ur tändstiftet och pular ner ett nylonrep i cylindern tills det är fullt. Det blir ett effektivt om än något fjädrande mothåll.
Om en skruv/mutter i vevaxelände är låst med Loctite, så bör man värma den ordentligt med gassvets så att låsningen släpper, innan man försöker lossa den. Risken finns att den som mekade förra gången tog till "stark" gänglåsning...

Re: Generatorbrand, vad gör ja?

InläggPostat: 13:41:26, 13-12-2017
av Ove.G
torbjorn_forsman skrev:
Ove.G skrev:
torbjorn_forsman skrev:Jag har en känsla av att man inte ska använda slående mutterdragare på muttrar i änden av "byggda" vevaxlar, i synnerhet inte om det tunga svänghjulet sitter i motsatt ände av vevaxeln mot den där man skruvar, så att alla presspassningsförband i vevaxeln utsätts för slag. En annan detalj är att på motorer med sådan vevaxel (alltså främst tvåtaktare), brukar vevlagren vara nållager som kanske inte mår bra för de krafter de utsätts för i detta fall.
Vad skall användas för att lossa och dra muttern till renskriva på V70 tex vid kamremsbyte jag använder 3/4 knack.


Den motorn har väl vevaxeln smidd i ett stycke, så den är nog inte så känslig i det avseendet.
Annars går det väl att hålla emot genom att lägga en kasserad rem på remskivan, och utanpå den en kedjenyckel (om man kommer åt).
En klassisk metod i snöskotersammanhang är att vrida runt motorn så att kolven närmast den ände där man ska lossa skruven står i nedre dödpunkt, sen skruvar man ur tändstiftet och pular ner ett nylonrep i cylindern tills det är fullt. Det blir ett effektivt om än något fjädrande mothåll.
Om en skruv/mutter i vevaxelände är låst med Loctite, så bör man värma den ordentligt med gassvets så att låsningen släpper, innan man försöker lossa den. Risken finns att den som mekade förra gången tog till "stark" gänglåsning...
Det är det,åtkommlighet och mycket kraftigt moment.

Re: Generatorbrand, vad gör ja?

InläggPostat: 13:44:49, 13-12-2017
av Ove.G
Ove.G skrev:
torbjorn_forsman skrev:
Ove.G skrev:[quote="torbjorn_forsman"]Jag har en känsla av att man inte ska använda slående mutterdragare på muttrar i änden av "byggda" vevaxlar, i synnerhet inte om det tunga svänghjulet sitter i motsatt ände av vevaxeln mot den där man skruvar, så att alla presspassningsförband i vevaxeln utsätts för slag. En annan detalj är att på motorer med sådan vevaxel (alltså främst tvåtaktare), brukar vevlagren vara nållager som kanske inte mår bra för de krafter de utsätts för i detta fall.
Vad skall användas för att lossa och dra muttern till renskriva på V70 tex vid kamremsbyte jag använder 3/4 knack.


Den motorn har väl vevaxeln smidd i ett stycke, så den är nog inte så känslig i det avseendet.
Annars går det väl att hålla emot genom att lägga en kasserad rem på remskivan, och utanpå den en kedjenyckel (om man kommer åt).
En klassisk metod i snöskotersammanhang är att vrida runt motorn så att kolven närmast den ände där man ska lossa skruven står i nedre dödpunkt, sen skruvar man ur tändstiftet och pular ner ett nylonrep i cylindern tills det är fullt. Det blir ett effektivt om än något fjädrande mothåll.
Om en skruv/mutter i vevaxelände är låst med Loctite, så bör man värma den ordentligt med gassvets så att låsningen släpper, innan man försöker lossa den. Risken finns att den som mekade förra gången tog till "stark" gänglåsning...
Det är det,åtkommlighet och mycket kraftigt moment.[/quote]Det är skillnad på motorer där man kan låsa svänghjulet och använda hylsa utan förlängare.

Re: Generatorbrand, vad gör ja?

InläggPostat: 14:11:19, 13-12-2017
av torbjorn_forsman
Om bilen har manuell växellåda räcker det ofta (åtminstone om inte kopplingen är totalt slut) att lägga i högsta växeln och låta en medhjälpare ställa sig på bromsen (eller dra åt handbromsen, om den verkar på drivhjulen). En annan möjlighet är att ta bort startmotorn och låsa med ett specialverktyg (ett slags kuggsegment) i startkransen.