Det är inte helt självklart att det är lämpligt med samma värde på kondensatorn i en gammal tändmagnet som på kondensatorn vid brytarna i ett batteritändsystem.
Nu har jag inga säkra uppgifter om vad det ska vara för kapacitans i en Bosch JU-tändmagnet som det ju är i det här fallet, men jag har mätt på andra kondensatorer från diverse gamla magnetapparater (både fristående och svänghjulsmagneter) och hittat allt från 0,12 till 0,5 uF. Kondensatorn på 0,12 uF är en Bosch-kondensator som bär spår av att ha varit inpressad i ett hål, men jag vet inte var den har använts. Den kommer dock från ett ställe där det har funnits en T24
traktor. Den är ca 17,8 mm i
diameter snarare än 18, märkt 1 237 330 056. 5:an osäker, kan ev vara en 3:a.
Batteritändsystem brukar ha mellan 0,2 och 0,35 uF. Bosch-tändspole, 12- eller 24 V-system och korta friliggande tändkablar talar för kapacitans i nedre delen av området medan fransk eller amerikansk
tändspole, 6 V-system och tändkablar som är långa, hopbuntade i rör eller skärmade talar för en större kapacitans.
Anledningen till att det är viktigt med rätt kapacitans är att kondensatorn ska bilda en svängningskrets tillsammans med tändspolens lågspänningslindning, den ska ha samma resonansfrekvens som den
krets som bildas av högspänningslindningen tillsammans med dess interna strökapacitanser och tändkablarnas kapacitans till jord.
Står det någon beteckning på din gamla kondensator, och är du säker på att det är fel på den?
Kondensatorer som är gjorda för att monteras med
klämma utanpå fördelaren har förmodligen ingen vidare tolerans på diametern, och man ska inte vänta sig att en sådan går att få dit om den ska pressas in i ett hål.