Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] El/Elektronik

Byte av kondensator i magnetapparaten

11 inlägg • Sida 1 av 1
El/Elektronik i traktorer

Mussefarfar (trådstartaren)

#1 » 12:41:29, 26-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej
1952 Volvo BM T31

Lyckades efter en del besvär knacka ut kondensatorn från sin plats, men misslyckas kapitalt att montera en ny 18mm kondensator i samma hål som är alldeles tight med noll spel. Förstörde ersättaren.

Något tips hur man ska göra? Värma?
Mussefarfar
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 16:38:35, 07-09-2015
Ort: Ljusterö
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM T31 D4F



Janson1

#2 » 15:47:57, 26-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är nog rätt förfarande... Om kondensatorn är 18 mm skall hålet också vara 18 mm, den skall gå i med en lätt deformation. Är det en original eller piratkondensator?
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Mussefarfar (trådstartaren)

#3 » 16:36:47, 26-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej
Det är en kondensator från Autoexperten (BERU) som ska passa Audi faktiskt.
25 pikofarad.

Tillverkad i Turkiet. Kanske det som är problemet. :grin:

Hur hittar jag en original?
Mussefarfar
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 16:38:35, 07-09-2015
Ort: Ljusterö
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM T31 D4F

jörgen.ottosson

#4 » 17:28:27, 26-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du kan inte montera kondensatorn på något annat sätt? ( det är ju ofta inte kritiskt, så länge som den har kontakt med chassie-jord, och kabeln till brytaren)
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Volvot24

#5 » 19:34:07, 26-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Pikofarad... Det har jag svårt att tro!
Typ två isolerade 5 cm trådar.

Jag satte lösning på utsidan fördelaren på en T24. Gäller bara att burken-höljet har kontakt med gods.... förutom kopplingen till brudarna.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

Mussefarfar (trådstartaren)

#6 » 20:27:02, 26-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu finns det ju ett hål i magneten där kondensatorn ska sitta så det vore smutt om det gick att fixa inne i magneten.
Jag får pröva att värma aluminiumhöljet.

1 person gillar det här inlägget.
Mussefarfar
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 16:38:35, 07-09-2015
Ort: Ljusterö
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM T31 D4F

torbjorn_forsman

#7 » 20:47:49, 26-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är inte helt självklart att det är lämpligt med samma värde på kondensatorn i en gammal tändmagnet som på kondensatorn vid brytarna i ett batteritändsystem.
Nu har jag inga säkra uppgifter om vad det ska vara för kapacitans i en Bosch JU-tändmagnet som det ju är i det här fallet, men jag har mätt på andra kondensatorer från diverse gamla magnetapparater (både fristående och svänghjulsmagneter) och hittat allt från 0,12 till 0,5 uF. Kondensatorn på 0,12 uF är en Bosch-kondensator som bär spår av att ha varit inpressad i ett hål, men jag vet inte var den har använts. Den kommer dock från ett ställe där det har funnits en T24 traktor. Den är ca 17,8 mm i diameter snarare än 18, märkt 1 237 330 056. 5:an osäker, kan ev vara en 3:a.

Batteritändsystem brukar ha mellan 0,2 och 0,35 uF. Bosch-tändspole, 12- eller 24 V-system och korta friliggande tändkablar talar för kapacitans i nedre delen av området medan fransk eller amerikansk tändspole, 6 V-system och tändkablar som är långa, hopbuntade i rör eller skärmade talar för en större kapacitans.

Anledningen till att det är viktigt med rätt kapacitans är att kondensatorn ska bilda en svängningskrets tillsammans med tändspolens lågspänningslindning, den ska ha samma resonansfrekvens som den krets som bildas av högspänningslindningen tillsammans med dess interna strökapacitanser och tändkablarnas kapacitans till jord.

Står det någon beteckning på din gamla kondensator, och är du säker på att det är fel på den?

Kondensatorer som är gjorda för att monteras med klämma utanpå fördelaren har förmodligen ingen vidare tolerans på diametern, och man ska inte vänta sig att en sådan går att få dit om den ska pressas in i ett hål.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

jörgen.ottosson

#8 » 21:43:36, 26-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mussefarfar skrev:....
Jag får pröva att värma aluminiumhöljet.


Hoppas du inte "våld för dig" för mycket på kondensatorn, då kan den lika gärna vara skrot innan motorn ens är provstartad.

( det är inte helt ovanligt att felet på en tändmagnet är just för svaga magneter....det är ett problem som var rätt så väl känt när tekniken var "ny" ....då det är väl inte helt otroligt att det kan ske även 50-70 år senare... :grin: )

Jag antar att de flesta kan det enkla "fält testet" för kondensatorn? : Koppla loss kablarna (som går till brytare och tändspole) sätt en testmejsel (= liten glödlampa) mellan + på batteriet (eller den pol på batteriet som inte är ansluten till chassiet) och till kabeln/anslutningen på kndensatorn. Lyser/glöder lampan så är kondensatorn kortsluten, lyser den inte (eller bara blinkar till) så är den troligen OK.
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

torbjorn_forsman

#9 » 22:03:20, 26-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Svaga magneter är sällsynt på JU-typen.
Det är mer vanligt dels på äldre tändmagneter (före mitten av 30-talet samt sådana som är tillverkade under och strax efter kriget) som är gjorda med dåligt magnetstål, och dels på svänghjulsmagneter där svänghjulet kan bli avmagnetiserat om man har fått likström genom lysspolen på något sätt (t ex felkoppling eller trasig laddningslikriktare).

Det enkla testet bekräftar bara att det inte är total kortslutning i kondensatorn, det finns många slags fel på en gammal kondensator som inte visar sig där.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

jörgen.ottosson

#10 » 09:17:21, 27-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är därför jag skrev att det är ett "fält-test" ...efter som det bara visar kortslutning eller stort strömläckage. ( att kapacitansen är fel eller du har ett litet strömläckage ...visas inte, men å andra sidan brukar en motor starta än då, med de felen....men bränna brytarspetsar.)

Det är möjligt att magneten i just den typen (och ett antal andra) av tändapparat är så bra att den håller magnetismen i 70 år.... :klia: ...jag har ingen särskild erfarenhet av dom....
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Norpan

#11 » 10:34:45, 27-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mussefarfar skrev:Hur hittar jag en original?

Denna borde vara rätt.
http://www.veteranshop.se/veterandelar- ... densator-1
Norpan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:51:56, 31-07-2007
Ort: Småland
Sverige


Återgå till [Traktorer] El/Elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Jkaartinen och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se