Michael Meier skrev:Ja har inte kollat på din film, men om du har stopreglaget utdraget lär dt väl bli en längre period du kan registrera?
Andreas.karlsson skrev:
Högra på solenoid UT, och jorden i en va bultarna till hyttfästet intill startmotorn. Men verkade inte som att den hängde med riktigt....kändes som att den billigare till vänster uppdaterade sig snabbare.
torbjorn_forsman skrev:Andreas.karlsson skrev:
Högra på solenoid UT, och jorden i en va bultarna till hyttfästet intill startmotorn. Men verkade inte som att den hängde med riktigt....kändes som att den billigare till vänster uppdaterade sig snabbare.
Multimetrar med auto range-funktion (alltså att den väljer mätområde automatiskt) brukar alltid bli långsamma. Men oftast finns det en möjlighet att låsa en sådan på ett visst område, då blir den snabbare.
När det gäller såna här kortvariga förlopp är det ofta bättre med antingen oscilloskop eller en gammal analog multimeter.
joakim72 skrev:Det är 90% solenoidfel, men det borde mätas mellan IN och UT direkt på solenoiden for att eliminera kabelfel.
Andreas.karlsson skrev:joakim72 skrev:Det är 90% solenoidfel, men det borde mätas mellan IN och UT direkt på solenoiden for att eliminera kabelfel.
Spänningsfallet mellan batteri och start, verkar hålla sig konstant till 0,2v......och det snurrar på bra direkt, när det inte enbart klickar....så även om jag har dåliga kunskaper, utesluter jag både batteri och kablaget. Har även funderat på startknappen då den är original från -69......men då det alltid slår till vid generatorn så utesluter jag den också. Byter hela starten och får ett bekymmer ur världen, så man kan koncentrera sig på laddnings-problemet istället
torbjorn_forsman skrev:Nja, normalt jordas ju startmotorn via motorn den sitter fast på (det finns dock vissa undantag, startmotorer som är helt isolerade från chassijord på t ex mittpunktsjordade 24 V-system, eller elsystem som ska vara helt isolerade från jord av någon anledning).
En jordskruv på startmotorn borde ju också ha haft minst samma dimension som solenoidens polbultar.
Jag skulle tro att skruven på gaveln är till för något extra fäste, värmesköld eller liknande.
Michael Meier skrev:Letade lite, den verkar vara såpass noname att den inte finns, inte ens PDF på deras hemsida var tillgänglig.
Återgå till [Traktorer] El/Elektronik
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster