Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] El/Elektronik

Startmotorn klickar på JD -69

92 inlägg • Sida 6 av 7
El/Elektronik i traktorer

Janson1

#76 » 22:15:50, 16-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

jag lyssnade men missade nog just detta... Jag tror inte instrumentet hänger med riktigt så denna mätning med höger instrument ger nåt först när det krånglar. Är det runt 12 volt och den ändå inte går så är det nog själva startmotorn som leder för dåligt. Klickar den samtidigt som det inte är 12 volt eller någon spänning alls är det nog själva soleonoiden.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...



Andreas.karlsson (trådstartaren)

#77 » 22:35:14, 16-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Michael Meier skrev:Ja har inte kollat på din film, men om du har stopreglaget utdraget lär dt väl bli en längre period du kan registrera?

Gjorde det när motorn var kall, och då visade det 11,4 IN och 9,6 UT......hade jag varit smart så hade jag dragit ut stoppet när jag filmade också.....
Användarvisningsbild
Andreas.karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:35:26, 07-01-2009
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1120

torbjorn_forsman

#78 » 00:29:02, 17-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Andreas.karlsson skrev:
Janson1 skrev:Den högra multimetern, hur var den inkopplad? Om jag förstår dig rätt sitter svart kabel på batteriminus och röd kabel på soloenoiden (svårt ord) närmast startmotorn?

Högra på solenoid UT, och jorden i en va bultarna till hyttfästet intill startmotorn. Men verkade inte som att den hängde med riktigt....kändes som att den billigare till vänster uppdaterade sig snabbare.


Multimetrar med auto range-funktion (alltså att den väljer mätområde automatiskt) brukar alltid bli långsamma. Men oftast finns det en möjlighet att låsa en sådan på ett visst område, då blir den snabbare.

När det gäller såna här kortvariga förlopp är det ofta bättre med antingen oscilloskop eller en gammal analog multimeter.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Andreas.karlsson (trådstartaren)

#79 » 01:58:18, 17-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:
Andreas.karlsson skrev:
Janson1 skrev:Den högra multimetern, hur var den inkopplad? Om jag förstår dig rätt sitter svart kabel på batteriminus och röd kabel på soloenoiden (svårt ord) närmast startmotorn?

Högra på solenoid UT, och jorden i en va bultarna till hyttfästet intill startmotorn. Men verkade inte som att den hängde med riktigt....kändes som att den billigare till vänster uppdaterade sig snabbare.


Multimetrar med auto range-funktion (alltså att den väljer mätområde automatiskt) brukar alltid bli långsamma. Men oftast finns det en möjlighet att låsa en sådan på ett visst område, då blir den snabbare.

När det gäller såna här kortvariga förlopp är det ofta bättre med antingen oscilloskop eller en gammal analog multimeter.

Okej! Ja det är mycket möjligt att de går....ja har inte studerat min m-m så noga faktiskt.......men borde helt klart läsa på mer, framför allt om mätteknik! När tiden räcker till ;)
Hursomhelst.....av det man ser och framför allt Hör i denna lilla film, så kan det väl enbart vara startmotorn som det är fel på?
Har funderat på om det kan vara startknappen, eller dess ledningar, men då hade ju inte starten reagerat ens
Användarvisningsbild
Andreas.karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:35:26, 07-01-2009
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1120

Michael Meier

#80 » 09:53:56, 17-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nja, solenoiden är ett relä också, startknappen med brytare för koppling eller ilagd vxl är en manöverledning enbart (förenklat)

Magnetfältet som skapas i spolen när du trycker på knappen eller vrider om nyckeln förflyttar kärnan, sista millimetrarna av rörelsen sluter ett bleck mot två M8 skruvskallar, det är dessa gängor som du sätter ringkabelskorna på utsidan (där du mätte in och ut)

Skulle magnetfältet inte ha kraft nog att lägga an blecket mot polskruvskallarna blir det ljusbåge och magisk rök kommer ut ur reläet.
/Michael M

1 person gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

joakim72

#81 » 11:00:10, 17-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är 90% solenoidfel, men det borde mätas mellan IN och UT direkt på solenoiden for att eliminera kabelfel.

1 person gillar det här inlägget.
joakim72
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:14:17, 15-03-2011
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: CNC

Andreas.karlsson (trådstartaren)

#82 » 12:33:27, 17-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

joakim72 skrev:Det är 90% solenoidfel, men det borde mätas mellan IN och UT direkt på solenoiden for att eliminera kabelfel.

Spänningsfallet mellan batteri och start, verkar hålla sig konstant till 0,2v......och det snurrar på bra direkt, när det inte enbart klickar....så även om jag har dåliga kunskaper, utesluter jag både batteri och kablaget. Har även funderat på startknappen då den är original från -69......men då det alltid slår till vid generatorn så utesluter jag den också. Byter hela starten och får ett bekymmer ur världen, så man kan koncentrera sig på laddnings-problemet istället :thumme:
Användarvisningsbild
Andreas.karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:35:26, 07-01-2009
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1120

Andreas.karlsson (trådstartaren)

#83 » 17:29:46, 20-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Andreas.karlsson skrev:
joakim72 skrev:Det är 90% solenoidfel, men det borde mätas mellan IN och UT direkt på solenoiden for att eliminera kabelfel.

Spänningsfallet mellan batteri och start, verkar hålla sig konstant till 0,2v......och det snurrar på bra direkt, när det inte enbart klickar....så även om jag har dåliga kunskaper, utesluter jag både batteri och kablaget. Har även funderat på startknappen då den är original från -69......men då det alltid slår till vid generatorn så utesluter jag den också. Byter hela starten och får ett bekymmer ur världen, så man kan koncentrera sig på laddnings-problemet istället :thumme:


Startmotor från Kramp inhandlad....väntar bara på en matarpumpspackning. Byter huvudbrytaren samtidigt också, när jag ändå håller på. :thumme:
Det sitter en längre M6? Med mutter på gaveln av nya motorn, skall den då ha sig en extra jordledning?

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Andreas.karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:35:26, 07-01-2009
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1120

Andreas.karlsson (trådstartaren)

#84 » 18:00:39, 31-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Anslutningen på gaveln, är den till för att få Extra bra jordning??

Bild
Användarvisningsbild
Andreas.karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:35:26, 07-01-2009
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1120

torbjorn_forsman

#85 » 18:36:08, 31-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nja, normalt jordas ju startmotorn via motorn den sitter fast på (det finns dock vissa undantag, startmotorer som är helt isolerade från chassijord på t ex mittpunktsjordade 24 V-system, eller elsystem som ska vara helt isolerade från jord av någon anledning).
En jordskruv på startmotorn borde ju också ha haft minst samma dimension som solenoidens polbultar.
Jag skulle tro att skruven på gaveln är till för något extra fäste, värmesköld eller liknande.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Andreas.karlsson (trådstartaren)

#86 » 18:40:29, 31-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Nja, normalt jordas ju startmotorn via motorn den sitter fast på (det finns dock vissa undantag, startmotorer som är helt isolerade från chassijord på t ex mittpunktsjordade 24 V-system, eller elsystem som ska vara helt isolerade från jord av någon anledning).
En jordskruv på startmotorn borde ju också ha haft minst samma dimension som solenoidens polbultar.
Jag skulle tro att skruven på gaveln är till för något extra fäste, värmesköld eller liknande.


Tack Torbjörn! Tyckte också den kändes lite klen för att agera som Jord. Bra, då slipper jag fundera på detta mer. :thumme:
Användarvisningsbild
Andreas.karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:35:26, 07-01-2009
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1120

Michael Meier

#87 » 19:28:12, 31-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Letade lite, den verkar vara såpass noname att den inte finns, inte ens PDF på deras hemsida var tillgänglig.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Andreas.karlsson (trådstartaren)

#88 » 21:42:44, 31-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Michael Meier skrev:Letade lite, den verkar vara såpass noname att den inte finns, inte ens PDF på deras hemsida var tillgänglig.

Det jag hittar om denna är enbart : https://www.ikh.se/PDFs/product15908_5119.pdf
Användarvisningsbild
Andreas.karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:35:26, 07-01-2009
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1120

Michael Meier

#89 » 21:54:16, 31-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu när startmotorn på bilden har artikelnummer STR 109, så gäller det många, kanske en random bild ?
Bosch 0 109 xxx bakstycket är lite speciellt med dubbla fästöron, kanske är många modeller 109 blandade i samma ?

TD eller någon annan hugade som har koll på JD kanske har koll på vilken modell som behöver detta bakstycke.

Bild

Bild

Bild
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

torbjorn_forsman

#90 » 22:41:10, 31-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bosch-startmotorn borde väl heta 0 001 359 och tre siffror till? Kanske 016 eller 090 på slutet?
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till [Traktorer] El/Elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se