Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] El/Elektronik

Startmotorn klickar på JD -69

92 inlägg • Sida 4 av 7
El/Elektronik i traktorer

Andreas.karlsson (trådstartaren)

#46 » 19:02:50, 10-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

dc_lindberg skrev:AK - din beskrivning av problemen tycker jag är så lika de besvär jag hade med startmotorn på min VW T4. Jag fettade om det bakre stödlagret ngr-ggr, men så till sist trasslade startmotorn olovligt mycket. Köpte en ny på http://www.startmotor.se (tog moppen över o hämtade en). Problemet blev därmed löst. Har letat efter -var- jag la upp bilder på startmotorerna på Maskinisten, men hittar inte igen var :-(
Tänkte bilderna ev., skulle kunna ge dig någon info som du ev., skulle kunna dra nytta av; men, tji... hittar inte igen dem :-(

Kollektorn slits...
Lagren glappar...
mm osv


Tackar för dina svar du! :thumme: De är lugnt! Ja visst är det så.....50 år på nacken, inte konstigt att det krånglar :)
3-4000 är för mycket anser jag, men tack ändå! Ska försöka få loss en motor för en 2-2500 :thumme:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Andreas.karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:35:26, 07-01-2009
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1120



dc_lindberg

#47 » 19:54:54, 10-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Blev liksom tvungen att kolla varför din startmotor är så dyr.
3kW's...
På min VW sitter det en 1.8kW
Avatarmoppens i origianl är en bosch med kortslutningsström 320A, men kan bytas till en Valeo som har 15A kortslutningsström o klassas som 1.2kW. Vad boschen är klassad som gick inte att få fram... men den sitter i Opel Kadett ngn modell på 1960-talet.

Vad har din startmotor för kortslutningsström?
Det ger svar på vad du måste ha för batterier...
På Avatarmoppen i original så krävdes det i princip Banner 53030 (30Ah) batteri... 19Ah som många firmor sålde räckte till ett (1) startförsök, därefter var batteriet "tomt"... och många av 19-28Ah hade för låg A vid kortslutning så att strömmen bara räckte till att slå till solenoiden, sen när motorn skulle starta så fanns helt enkelt inte "kräm" för det... trots att batteriet var nytt och överladdat... krävs det 320A så funkar det inte om batteriet inte kan lämna ifrån sig mer än ca 200A...
Detta kan alltså ev., vara en del i dina start besvär, kanske?
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Andreas.karlsson (trådstartaren)

#48 » 21:06:49, 10-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

dc_lindberg skrev:Blev liksom tvungen att kolla varför din startmotor är så dyr.
3kW's...
På min VW sitter det en 1.8kW
Avatarmoppens i origianl är en bosch med kortslutningsström 320A, men kan bytas till en Valeo som har 15A kortslutningsström o klassas som 1.2kW. Vad boschen är klassad som gick inte att få fram... men den sitter i Opel Kadett ngn modell på 1960-talet.

Vad har din startmotor för kortslutningsström?
Det ger svar på vad du måste ha för batterier...
På Avatarmoppen i original så krävdes det i princip Banner 53030 (30Ah) batteri... 19Ah som många firmor sålde räckte till ett (1) startförsök, därefter var batteriet "tomt"... och många av 19-28Ah hade för låg A vid kortslutning så att strömmen bara räckte till att slå till solenoiden, sen när motorn skulle starta så fanns helt enkelt inte "kräm" för det... trots att batteriet var nytt och överladdat... krävs det 320A så funkar det inte om batteriet inte kan lämna ifrån sig mer än ca 200A...
Detta kan alltså ev., vara en del i dina start besvär, kanske?

Din kompetens övergår mitt förstånd flera gånger om! :uupps: :grin: :thumme: är mer hemma på 240v!
Kör med dubbla 60ah.....vad startströmen är har jag ingen aning om, men ska vara fullt tillräckligt om de fungerar som de ska. Men det ger sig efter testet! :)
Användarvisningsbild
Andreas.karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:35:26, 07-01-2009
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1120

Lars-Peter D

#49 » 22:04:16, 10-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har nu inte läst igenom tråden, MEN: På äldre solenoider brukar det gå att lossa gaveln, så man ser hur kontaktblecken och kortslutningsblecket ser ut. Är ju inte ovanligt att kontaktytorna är brända/fulla med koks. Många gånger räcker det att fila bort det brända så funkar solenoid/startmotor igen, många herrans år. (Gäller ochså huvudbrytare av god kvalite, som kan skruvas isär). Hittils har det gått att få nya bleck till både solenoider och huvudbrytare (tex. Bosch) från seriösa firmor som sysslar med startmotorer mm. Förr var det vanligt att renovera solenoiders kontaktytor, men då gick det ochså att skruva isär grejerna.... Många av dagens billiga huvudbrytare är ochså en källa till bekymmer.... går nog ström igenom, men inte tillräckligt. Brukar visa sig om man kopplar över/förbi huvudbrytaren med en för ändamålet lämplig stump startkabel.
Gör man ingenting, händer någonting, gör man någonting händer det säkert!
Användarvisningsbild
Lars-Peter D
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:27:14, 07-08-2010
Ort: Väståboland
Suomi Finland (svenska)
Maskin: Wärtsilä, Scania, Deutz, Zetor 6245, Fordson, Ford, Valmet, Valtra

torbjorn_forsman

#50 » 23:45:22, 10-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Andreas.karlsson skrev:
Åsa-Nisse skrev:Det där med att det börjar snurra efter en stund gör att jag misstänker batteriet, för det behöver generera lite värme innan det ger tillräcklig effekt. Enklast att kolla med ett extra startbatteri och ett par kablar. Beter det sig lika då så är felet i startmotorn. Startar den direkt är felet i batteriet.


Ska ladda upp batterierna fullt, och göra ett test! Ska testet ske i rumstemperatur, eller i garaget runt 0 som nu?
Spelar det någon roll om jag laddar med Cetek eller vanlig hederlig laddare? Tacksam för svar på detta, så jag kan utesluta batterierna sen :thumme:


Intelligenta laddare som t ex Ctek brukar fungera bra på batterier som är i nyskick, men ett gammalt batteri brukar kunna lura automatiken och få en sådan laddare att göra helt fel saker. Det är bättre att ladda med låg ström med en "ointelligent" laddare och mäta spänningen då och då, stäng av då spänningen har nått över 15 V. Kan man inte ställa ner laddströmmen på annat sätt, så koppla en H4-lampa i serie mellan laddare och batteri.

Om batterierna har stått mer eller mindre oanvända länge, så är det mycket möjligt att de börjar bli sulfaterade och får högt inre motstånd.
Ta en noggrann titt på dem, om kortsidorna ser svullna ut och känns hårda, så är de förmodligen så svårt sulfaterade att de är svåra att rädda.
I annat fall: Börja med att ladda batterierna fullt, låt dem stå orörda någon vecka och mät sedan tomgångsspänningen. Om den är under 12,6 V då så kan man anta att det batteriet antingen börjar vara sulfaterat eller har fått hög självurladdning av någon anledning.
Koppla in en desulfator (finns många firmor som säljer sådana på nätet, dels kinesiska eBay-handlare som ofta har färdigbyggda och dels courtiestown.co.uk som säljer dem i byggsats). Låt desulfateringen ta den tid den tar (man brukar räkna med 2 dygn per kg bly i batteriet), håll koll på spänningen då och då under desulfateringens gång och ladda batteriet om spänningen börjar sjunka ner mot 12,0 V. Det brukar inte alls vara lyckat att koppla in en intelligent laddare tillsammans med desulfator. Dels luras laddaren av desulfatorns spänningspulser, och dels har en intelligent laddare ofta filterkondensatorer på utgången som stjäl en del av den pulsenergi som egentligen skulle gå till batteriet.


Ett annat bra sätt att bedöma batteriernas skick är att mäta spänningen under startförsök och se hur mycket den sjunker då startmotorn inte kommer igång.

2 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Andreas.karlsson (trådstartaren)

#51 » 00:30:10, 11-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:
Andreas.karlsson skrev:
Åsa-Nisse skrev:Det där med att det börjar snurra efter en stund gör att jag misstänker batteriet, för det behöver generera lite värme innan det ger tillräcklig effekt. Enklast att kolla med ett extra startbatteri och ett par kablar. Beter det sig lika då så är felet i startmotorn. Startar den direkt är felet i batteriet.


Ska ladda upp batterierna fullt, och göra ett test! Ska testet ske i rumstemperatur, eller i garaget runt 0 som nu?
Spelar det någon roll om jag laddar med Cetek eller vanlig hederlig laddare? Tacksam för svar på detta, så jag kan utesluta batterierna sen :thumme:


Intelligenta laddare som t ex Ctek brukar fungera bra på batterier som är i nyskick, men ett gammalt batteri brukar kunna lura automatiken och få en sådan laddare att göra helt fel saker. Det är bättre att ladda med låg ström med en "ointelligent" laddare och mäta spänningen då och då, stäng av då spänningen har nått över 15 V. Kan man inte ställa ner laddströmmen på annat sätt, så koppla en H4-lampa i serie mellan laddare och batteri.

Om batterierna har stått mer eller mindre oanvända länge, så är det mycket möjligt att de börjar bli sulfaterade och får högt inre motstånd.
Ta en noggrann titt på dem, om kortsidorna ser svullna ut och känns hårda, så är de förmodligen så svårt sulfaterade att de är svåra att rädda.
I annat fall: Börja med att ladda batterierna fullt, låt dem stå orörda någon vecka och mät sedan tomgångsspänningen. Om den är under 12,6 V då så kan man anta att det batteriet antingen börjar vara sulfaterat eller har fått hög självurladdning av någon anledning.
Koppla in en desulfator (finns många firmor som säljer sådana på nätet, dels kinesiska eBay-handlare som ofta har färdigbyggda och dels courtiestown.co.uk som säljer dem i byggsats). Låt desulfateringen ta den tid den tar (man brukar räkna med 2 dygn per kg bly i batteriet), håll koll på spänningen då och då under desulfateringens gång och ladda batteriet om spänningen börjar sjunka ner mot 12,0 V. Det brukar inte alls vara lyckat att koppla in en intelligent laddare tillsammans med desulfator. Dels luras laddaren av desulfatorns spänningspulser, och dels har en intelligent laddare ofta filterkondensatorer på utgången som stjäl en del av den pulsenergi som egentligen skulle gå till batteriet.


Ett annat bra sätt att bedöma batteriernas skick är att mäta spänningen under startförsök och se hur mycket den sjunker då startmotorn inte kommer igång.

Blir bara ett väldigt kort svar innan jag somnar, med frågan : Duger inte Recond-programmet på min Ctek? Om det nu skulle behövas vill säga.
Användarvisningsbild
Andreas.karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:35:26, 07-01-2009
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1120

torbjorn_forsman

#52 » 07:50:00, 11-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag är skeptisk till att det där programmet hinner göra något vettigt åt sulfateringen på den korta tiden det körs. När ett bilbatteri blir dålig pga sulfatering så är ju det en långsam kemisk process som tar flera månader eller år. Och om man ska köra den processen baklänges för att få batteriet desulfaterat så kan man inte vänta sig att det går att göra hur fort som helst heller. Elektrokemi måste ibland få ta den tid den tar.

2 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Andreas.karlsson (trådstartaren)

#53 » 22:11:35, 11-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:
Andreas.karlsson skrev:
Åsa-Nisse skrev:Det där med att det börjar snurra efter en stund gör att jag misstänker batteriet, för det behöver generera lite värme innan det ger tillräcklig effekt. Enklast att kolla med ett extra startbatteri och ett par kablar. Beter det sig lika då så är felet i startmotorn. Startar den direkt är felet i batteriet.

stjäl en del av den pulsenergi som egentligen skulle gå till batteriet.


Ett annat bra sätt att bedöma batteriernas skick är att mäta spänningen under startförsök och se hur mycket den sjunker då startmotorn inte kommer igång.


Till att börja med, stort Tack för all info jag får! :thummar: Synade batterierna och tryckte handflatorna mot gavlarna på batterierna, och de trycks inåt när man pressar lite.
Körde igång "Recond" på ena batteriet vid 16-tiden, och nu 5h senare så verkar det vara fulladdat. Givetvis borde jag använda en sådan som du nämnde om, men nu fick de bli Ctek´en!
Har även varit på swedol och köpt en billig testare (samma skit som på Jula, men kändes bättre att betala lite mer) så nu har jag möjlighet att belasta! Men frågan är fortfarande, ska jag belasta i runt 0 som det är ute nu, eller inomhus i runt +20?
Användarvisningsbild
Andreas.karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:35:26, 07-01-2009
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1120

torbjorn_forsman

#54 » 23:10:52, 11-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du kan räkna med att få ett lite sämre värde vid 0 grader, men om du har flera batterier att jämföra med så kan du lätt avgöra om något av dem verkar sämre än genomsnittet.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Andreas.karlsson (trådstartaren)

#55 » 19:40:02, 12-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Du kan räkna med att få ett lite sämre värde vid 0 grader, men om du har flera batterier att jämföra med så kan du lätt avgöra om något av dem verkar sämre än genomsnittet.


Uppdatering ang. Batteritest. Lite mellan tummen och pekfingret antar ja, men jag hoppas att någon kan avgöra om det är Ok eller inte!
Mätning i kallgarage, och det har väl de senaste dygnet varit runt 0/-1 grad, så det är väl någon grad + i garaget. CCA=620, Enligt mätaren 12,8v innan start, runt 18h efter laddning. Ställde in mätaren på 600 och då visade den Gult/WEAK och gick ner till 10,8v. Efter 2-3 minuter testade jag igen på 500. 12,7v innan start. Visade sedan Grönt/GOOD och 10,8v. OK, med tanke på temperaturen??
Användarvisningsbild
Andreas.karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:35:26, 07-01-2009
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1120

Åsa-Nisse

#56 » 20:25:10, 12-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Verkar väl som att batterierna är OK om du mätt dom var för sig. Är dom ihopkopplade så känns det som dålig kräm.
Åsa-Nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:03, 26-07-2012
Ort: Mitt i Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6200, 3,5 t grävare, Terri mm

Andreas.karlsson (trådstartaren)

#57 » 21:47:20, 12-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Åsa-Nisse skrev:Verkar väl som att batterierna är OK om du mätt dom var för sig. Är dom ihopkopplade så känns det som dålig kräm.


Bara testat Ett batteri än, det andra blir imorn! :thumme:
Användarvisningsbild
Andreas.karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:35:26, 07-01-2009
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1120

Andreas.karlsson (trådstartaren)

#58 » 18:17:52, 13-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Andreas.karlsson skrev:
Åsa-Nisse skrev:Verkar väl som att batterierna är OK om du mätt dom var för sig. Är dom ihopkopplade så känns det som dålig kräm.


Bara testat Ett batteri än, det andra blir imorn! :thumme:


Nu är nr 2 testat, och det var sämre.....12,9v före test och stannade på 10,7v, Weak/Gult på 600a. 2:a var den nere på 12,7v före test på 500a, men det blev det inte heller Godkänt....stannade på 10,7v. Väntade ytterligare runt 2 min, och testade på 400a, alltså runt 60% av kapaciteten och då lyste det grönt, och 10,7v. Ca 1 grad varmare idag, mot igår.
Vad tror du Torbjörn, och ni andra kunniga......finns det hopp om batteriet? :vissla: Och kan det hjälpa något att köra "Recond" med Ctek´en igen??
Användarvisningsbild
Andreas.karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:35:26, 07-01-2009
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1120

Åsa-Nisse

#59 » 18:30:29, 13-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tja det skiljer ju bara 0,1 V och det kan du nog se som lika resultat. Vad händer om du kopplar ihop batterierna och testar båda samtidigt. Brinner mätaren upp då eller??
Mitt batteri i traktorn ska ge 1000CCA vid - 18 gr. men du borde ju utan problem få snurr på startmotorn vid 0 gr.
Åsa-Nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:03, 26-07-2012
Ort: Mitt i Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6200, 3,5 t grävare, Terri mm

Andreas.karlsson (trådstartaren)

#60 » 18:46:21, 13-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Åsa-Nisse skrev:Tja det skiljer ju bara 0,1 V och det kan du nog se som lika resultat. Vad händer om du kopplar ihop batterierna och testar båda samtidigt. Brinner mätaren upp då eller??
Mitt batteri i traktorn ska ge 1000CCA vid - 18 gr. men du borde ju utan problem få snurr på startmotorn vid 0 gr.


Jo men det verkar ju skilja över 100a i cca-mätningen...
Jag var snål......funderade på steget bättre, då Swedol har kampanj på den nu, som tål 1400cca.....men då den var dubbelt så dyr, så blev valet lätt. Men hade såklart varit bra att ha nu! Denna ska tåla 1000, så jag vågar inte testa.
Ja man kan ju tycka det, men jag behöver bra kräm så ja kan utesluta det ena eller det andra.....är batterierna dåliga så behöver jag ju inte byta starten just Nu, utan bara inrikta mig på generator och nya batterier isåfall :)
Användarvisningsbild
Andreas.karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:35:26, 07-01-2009
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1120


Återgå till [Traktorer] El/Elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se