Andreas.karlsson skrev:Åsa-Nisse skrev:Det där med att det börjar snurra efter en stund gör att jag misstänker batteriet, för det behöver generera lite
värme innan det ger tillräcklig effekt. Enklast att kolla med ett extra startbatteri och ett par kablar. Beter det sig lika då så är felet i startmotorn. Startar den direkt är felet i batteriet.
Ska ladda upp batterierna fullt, och göra ett test! Ska testet ske i rumstemperatur, eller i garaget runt 0 som nu?
Spelar det någon roll om jag laddar med Cetek eller vanlig hederlig
laddare? Tacksam för svar på detta, så jag kan utesluta batterierna sen
Intelligenta laddare som t ex Ctek brukar fungera bra på batterier som är i nyskick, men ett gammalt
batteri brukar kunna lura automatiken och få en sådan laddare att göra helt fel saker. Det är bättre att ladda med låg
ström med en "ointelligent" laddare och mäta spänningen då och då, stäng av då spänningen har nått över 15 V. Kan man inte ställa ner laddströmmen på annat sätt, så koppla en H4-lampa i serie mellan laddare och batteri.
Om batterierna har stått mer eller mindre oanvända länge, så är det mycket möjligt att de börjar bli sulfaterade och får högt inre motstånd.
Ta en noggrann titt på dem, om kortsidorna ser svullna ut och känns hårda, så är de förmodligen så svårt sulfaterade att de är svåra att rädda.
I annat fall: Börja med att ladda batterierna fullt, låt dem stå orörda någon vecka och mät sedan tomgångsspänningen. Om den är under 12,6 V då så kan man anta att det batteriet antingen börjar vara sulfaterat eller har fått hög självurladdning av någon anledning.
Koppla in en desulfator (finns många firmor som säljer sådana på nätet, dels kinesiska eBay-handlare som ofta har färdigbyggda och dels courtiestown.co.uk som säljer dem i byggsats). Låt desulfateringen ta den tid den tar (man brukar räkna med 2 dygn per kg bly i batteriet), håll koll på spänningen då och då under desulfateringens gång och ladda batteriet om spänningen börjar sjunka ner mot 12,0 V. Det brukar inte alls vara lyckat att koppla in en intelligent laddare tillsammans med desulfator. Dels luras laddaren av desulfatorns spänningspulser, och dels har en intelligent laddare ofta filterkondensatorer på utgången som stjäl en del av den pulsenergi som egentligen skulle gå till batteriet.
Ett annat bra sätt att bedöma batteriernas skick är att mäta spänningen under startförsök och se hur mycket den sjunker då startmotorn inte kommer igång.