Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] El/Elektronik

Startmotorn klickar på JD -69

92 inlägg • Sida 1 av 7
El/Elektronik i traktorer

Andreas.karlsson (trådstartaren)

#1 » 00:13:49, 05-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fler el-relaterade problem.....de senaste åren (traktorn körs väldigt sparsamt) så har det klickat på första startförsöket, men 9 av 10 gånger så funkar de på andra försöket......och klickar nästan aldrig när man har stängt av och motorn är varm. JD från -69 med original-startmotor.....blev genomgången då det började, men sattes tillbaka då den fungerade perfekt efter rengöring/uppsmörjning. Dock hjälpte inte detta.
Nu har jag hört att det kan hjälpa med ett relä för manöverströmen.
Så min fråga är: Kan jag ta ström direkt från +matningen på motorn, eller bör jag ha en separat kabel från batterierna?
Användarvisningsbild
Andreas.karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:35:26, 07-01-2009
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1120



Janson1

#2 » 06:45:06, 05-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Direkt från + matningen bör räcka men det hjälper nog inte mot felet...
Om startmotorn har en solenoid (kombinerad elektromagnet för att putta ut drevet och kontaktor för att strömsätta elmotorn) så är nog felet i den som mest troliga orsak.
Börja med att mät upp och ringa in felet.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Andreas.karlsson (trådstartaren)

#3 » 09:22:46, 05-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Janson1 skrev:Direkt från + matningen bör räcka men det hjälper nog inte mot felet...
Om startmotorn har en solenoid (kombinerad elektromagnet för att putta ut drevet och kontaktor för att strömsätta elmotorn) så är nog felet i den som mest troliga orsak.
Börja med att mät upp och ringa in felet.


Tack för svar Janson! Min far sa likadant, men byta solenoid på en snart 50 år gammal motor, då är det ju lika bra att byta motorn, då solenoiden ändå inte passar på en nyare.
Är det spänningen mellan manöverpolen och jord som är intressant?
Användarvisningsbild
Andreas.karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:35:26, 07-01-2009
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1120

Orsa

#4 » 10:33:18, 05-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det lönar sej ofta att göra om hela batterimatningen inkl. jordningen. Byt huvudströmbrytare till den dyraste och kraftigaste som du hittar.
Det är så mycket ström som ska fram och det sitter öppet för ärg och fukt. Även pressningarna ska man inte överskatta. Skulle börja med att göra om "kraftkretsen" alla dagar. Dessa huvudströmbrytare ex vis är ju numera en punkt som fördubblar kabelskor i kretsen plus att blecken inuti sällan har friska kontaktytor hur länge som helst. Vissa brytare kan man öppna och kolla inuti. Då kan man se hur bränt det blir och man förstår att det funkar sämre och sämre. Och när det börjar bli dålig ledning går det snabbt utför. Lite dåligt blir snart sämre.
Solenoiden är ingen evighetssak heller men börja med kablarna mm. Eller dra rejäla parallellkablar och testa. Kablarna är inte problemet utan pressningarna och kabelskorna mm.
Orsa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:05, 06-01-2014
Ort: Falun/ Orsa
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135, MF 35, IH 434, MF 595T, MF65 Halvband, ZL16F+ kinalastare

Andreas.karlsson (trådstartaren)

#5 » 21:48:19, 05-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Orsa skrev:Det lönar sej ofta att göra om hela batterimatningen inkl. jordningen. Byt huvudströmbrytare till den dyraste och kraftigaste som du hittar.
Det är så mycket ström som ska fram och det sitter öppet för ärg och fukt. Även pressningarna ska man inte överskatta. Skulle börja med att göra om "kraftkretsen" alla dagar. Dessa huvudströmbrytare ex vis är ju numera en punkt som fördubblar kabelskor i kretsen plus att blecken inuti sällan har friska kontaktytor hur länge som helst. Vissa brytare kan man öppna och kolla inuti. Då kan man se hur bränt det blir och man förstår att det funkar sämre och sämre. Och när det börjar bli dålig ledning går det snabbt utför. Lite dåligt blir snart sämre.
Solenoiden är ingen evighetssak heller men börja med kablarna mm. Eller dra rejäla parallellkablar och testa. Kablarna är inte problemet utan pressningarna och kabelskorna mm.


Tack Orsa! :thumme: Nu såg jag detta lite sent.....annars hade jag testat med startkablarna om det hade blivit någon skillnad. Märkte nu idag att Ibland så startar traktorn även vid ett klick, om man håller inne knappen tillräckligt länge.....men när spänningen sjönk under 12 på batterierna så ville jag inte hålla knappen längre. Tyvärr var jag ensam, så kunde inte mäta spänningen på startmotorn vid startförsök. Märkte dock att när jag stängde av och starta direkt igen....så verkar det krångla mer och mer även när traktorn är varm.
Ska försöka låna en booster/kraftigare laddare med starthjälp för att bekräfta vart felet kan vara. Motorn är ju allt annat än ny, men börjar gärna i rätt ände och byter ut delar
Användarvisningsbild
Andreas.karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:35:26, 07-01-2009
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1120

torbjorn_forsman

#6 » 22:24:12, 05-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad är det för fabrikat och typ av startmotor? Personbilstyp med solenoid och hävarm för att skjuta fram drevet eller någon annan lösning (t ex förskjutbar rotor, drev som skjuts fram via manöverstång i ihålig axel, slungdrev ...? )

Om du misstänker spänningsfall för manöverströmmen så är det ju lätt gjort att lägga på manöverström till solenoiden/startrelät via en provisorisk kabel direkt från batteriet i felsökningssyfte. Eller att mäta spänningsfallet mellan batteri och solenoid medan du gör startförsök.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Andreas.karlsson (trådstartaren)

#7 » 22:35:07, 05-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Vad är det för fabrikat och typ av startmotor? Personbilstyp med solenoid och hävarm för att skjuta fram drevet eller någon annan lösning (t ex förskjutbar rotor, drev som skjuts fram via manöverstång i ihålig axel, slungdrev ...? )

Om du misstänker spänningsfall för manöverströmmen så är det ju lätt gjort att lägga på manöverström till solenoiden/startrelät via en provisorisk kabel direkt från batteriet i felsökningssyfte. Eller att mäta spänningsfallet mellan batteri och solenoid medan du gör startförsök.


Jag är väldigt säker på att det är en Bosch-motor från 1969, med solenoid Ja.
Tack Torbjörn! Tiden sprang iväg idag, och jag hade ingen som kunde hjälpa till att mäta spänningsfallet där......det får bli nästa gång! :thumme:
Användarvisningsbild
Andreas.karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:35:26, 07-01-2009
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1120

Andreas.karlsson (trådstartaren)

#8 » 19:05:59, 13-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Andreas.karlsson skrev:
torbjorn_forsman skrev:Vad är det för fabrikat och typ av startmotor? Personbilstyp med solenoid och hävarm för att skjuta fram drevet eller någon annan lösning (t ex förskjutbar rotor, drev som skjuts fram via manöverstång i ihålig axel, slungdrev ...? )

Om du misstänker spänningsfall för manöverströmmen så är det ju lätt gjort att lägga på manöverström till solenoiden/startrelät via en provisorisk kabel direkt från batteriet i felsökningssyfte. Eller att mäta spänningsfallet mellan batteri och solenoid medan du gör startförsök.


Jag är väldigt säker på att det är en Bosch-motor från 1969, med solenoid Ja.
Tack Torbjörn! Tiden sprang iväg idag, och jag hade ingen som kunde hjälpa till att mäta spänningsfallet där......det får bli nästa gång! :thumme:


Bytt batterier och kabelskor+bytt kablarna mellan batterierna, och skalat av de gamla och lossat och dragit åt vid startmotor och huvudbrytare. Det sitter 50mm2 på +kabeln fram till starten. Jorden är något klenare. Mellan batterierna har jag 35mm2......är det för dåligt egentligen??
Hursom så var det ingen större förändring, mer än att nu klickar den inte lika ofta då motorn har varit igång en stund. Spänningsfall direkt på batterierna ned till 11,85, sen släppte jag på startknappen, eller så hoppade motorn igång. Försökte känna på solenoiden om den blev varm pga okontakt, men kände inget nämnvärt alls....borde den inte bli ganska så varm efter bara ett par sekunder??
Användarvisningsbild
Andreas.karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:35:26, 07-01-2009
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1120

bonnen513

#9 » 19:11:31, 13-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

blir inte varm av okontakt-däremot av dåligkontakt
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

Andreas.karlsson (trådstartaren)

#10 » 19:32:12, 13-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

bonnen513 skrev:blir inte varm av okontakt-däremot av dåligkontakt


Jo det förstår ja.....men eftersom motorn kan hoppa igång efter att man har hållt inne knappen ett par sekunder, så bör det ju vara Dålig kontakt någonstans...och således värmeutveckling?
Användarvisningsbild
Andreas.karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:35:26, 07-01-2009
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1120

Åsa-Nisse

#11 » 19:40:32, 13-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad händer om du försöker starta med skruvmejsel på startmotorn direkt? Samma klick eller funkar det då så kanske du ska backa upp till startknappen för att hitta felet.
Se bara till att växeln är i friläge när /om du testar skruvmejseln
Åsa-Nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:03, 26-07-2012
Ort: Mitt i Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6200, 3,5 t grävare, Terri mm

Andreas.karlsson (trådstartaren)

#12 » 19:48:12, 13-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Åsa-Nisse skrev:Vad händer om du försöker starta med skruvmejsel på startmotorn direkt? Samma klick eller funkar det då så kanske du ska backa upp till startknappen för att hitta felet.
Se bara till att växeln är i friläge när /om du testar skruvmejseln

Haft det i tanken också, så jag kollade knappen med summerfunktionen, och den missade aldrig.......men det kanske inte ger någon rättvis bild av knappens skick "när det väl gäller"....
Knappen är garanterat original, så borde kanske byta den oavsett......men jag ska testa att bygla över direkt! :thumme:
Användarvisningsbild
Andreas.karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:35:26, 07-01-2009
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1120

bonnen513

#13 » 21:43:12, 13-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

klickar den även när du släpper knappen?
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

Andreas.karlsson (trådstartaren)

#14 » 21:50:23, 13-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

bonnen513 skrev:klickar den även när du släpper knappen?

De var en riktigt bra fråga du! Men jag Tror den gör det.....med tanke på att det klickar på nytt varje gång jag trycker så.....(traktorn står för långt bort för att kolla)
Användarvisningsbild
Andreas.karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:35:26, 07-01-2009
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1120

bonnen513

#15 » 21:57:03, 13-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

då funkar ju den kretsen
då kan du ta multimetern o mäta volten mellan solenoidens "stora anslutningar" när du trycker på starten eller tjuvkopplar
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2


Återgå till [Traktorer] El/Elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se