Det som är intressant att veta är vad spänningsfallet är mellan
batteri och förbrukare på både plus och minussidan. Med den här metoden gör det inget att spänningen i batteriet sjunker när man mäter.
Det du behöver är en voltmeter och en
kabel gärna med en krokodilklämma och helst en medhjälpare som kan trycka på startknappen.
Börja med att ansluta ena kabeln till voltmetern till batteri plus, gärna direkt på blypolen och den andra till stora skruven på solenoiden.
Tryck på startknappen och avläs voltmetern. Ju närmare noll den visar desto bättre. Om man ska vara noga så kan man även kolla på anslutningen mot startmotorn på solenoiden.
Sedan kan du mäta manöverkretsen på samma vis. Flytta den kabel som du hade på stora skruven till anslutningen för manövern låt den andra sitta kvar på batteripolen. Nu ska du kunna avläsa vilken
spänning som det är i batteriet för mätaren får
kontakt med minus genom solenoiden. Sedan ska du trycka på startknappen och avläsa voltmätaren igen. Nu ska den visa så nära noll som det är möjligt, normalt någon volt, har du mera så är det något fel.
Sedan gör du om mätningen på jordsidan. Fäst ena kabeln på batteripolen och den andra på startmotorhöljet. Tryck på startknappen och avläs värdet.
Det låter lite krångligt till man har kommit på hur man ska göra. Vill vill man veta var man har spänningsfallet är det bara att flytta voltmeter kabeln närmare och närmare till batteriet.
För att kunna göra det här ensa<m har jag ibland skruvat fast en plåtskruv direkt i batteripolen och förlängt kablarna till voltmetern så att jag kan se den när jag trycker på startknappen.