Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] El/Elektronik

Startmotorn klickar på JD -69

92 inlägg • Sida 2 av 7
El/Elektronik i traktorer

Andreas.karlsson (trådstartaren)

#16 » 22:02:48, 13-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

bonnen513 skrev:då funkar ju den kretsen
då kan du ta multimetern o mäta volten mellan solenoidens "stora anslutningar" när du trycker på starten eller tjuvkopplar

Ja, ja får försöka göra detta......Vad är gränsvärdet på hur låg volt det får bli? Direkt på batterierna så kryper det ju ner mot 11,8 efter ett par sekunder
Användarvisningsbild
Andreas.karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:35:26, 07-01-2009
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1120



bonnen513

#17 » 22:10:04, 13-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

6-7
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

torbjorn_forsman

#18 » 22:29:12, 13-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

När du mäter spänningsfallet över solenoidens kontakt så är det ju önskvärt att det ska vara så lågt som möjligt. Knappast mer än 0,1 V på en frisk solenoid.

Men mät också spänningen mellan solenoidens anslutning för manöverström och jord när du trycker på startknappen. Tänk på att de flesta startmotorsolenoider har dubbla lindningar - en tillslagslindning och en hållindning. Den drar mycket mer ström innan den har lyckats slå till fullständigt än när den väl har slagit till och startmotorn går. Typiskt för en 12 V-solenoid kan vara ca 30 A resp 10 A.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Andreas.karlsson (trådstartaren)

#19 » 22:42:56, 13-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:När du mäter spänningsfallet över solenoidens kontakt så är det ju önskvärt att det ska vara så lågt som möjligt. Knappast mer än 0,1 V på en frisk solenoid.

Men mät också spänningen mellan solenoidens anslutning för manöverström och jord när du trycker på startknappen. Tänk på att de flesta startmotorsolenoider har dubbla lindningar - en tillslagslindning och en hållindning. Den drar mycket mer ström innan den har lyckats slå till fullständigt än när den väl har slagit till och startmotorn går. Typiskt för en 12 V-solenoid kan vara ca 30 A resp 10 A.


Jag tackar för era tips! :thummar: Får se om ja hinner åka och mäta i veckan, annars blir det till helgen igen.
De kanske är en dum fråga.....men varför börjar startmotorn oftast att dra runt, bara man håller tillräckligt länge? Jag får inte ihop det riktigt! :) Och det drar ju runt helt normal, när det väl börjar.
För ett par år sedan...även om traktorn hade stått i 3 månader, så räckte det med att nudda startknappen, så var motorn igång :thumme:
Användarvisningsbild
Andreas.karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:35:26, 07-01-2009
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1120

torbjorn_forsman

#20 » 22:48:58, 13-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag skulle tro att det antingen blir dåligt med manöverspänning till solenoiden, eller att något kärvar mekaniskt så att man måste lägga på manöverspänning en stund innan den slår till helt och hållet.
Prova att låta en medhjälpare knacka på solenoiden medan du håller på startknappen, om startmotorn går igång omedelbart vid första knacket vet man att det är något som kärvar.
Om solenoiden slår till på en gång (dvs det finns full spänning på den nedre polskruven omedelbart, även om startmotorn inte går) men det ändå dröjer innan startmotorn kommer igång, så skulle felet kunna bero på t ex att kolen är slut eller det har blivit någon isolerande beläggning på kollektorn.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Andreas.karlsson (trådstartaren)

#21 » 23:00:43, 13-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Jag skulle tro att det antingen blir dåligt med manöverspänning till solenoiden, eller att något kärvar mekaniskt så att man måste lägga på manöverspänning en stund innan den slår till helt och hållet.
Prova att låta en medhjälpare knacka på solenoiden medan du håller på startknappen, om startmotorn går igång omedelbart vid första knacket vet man att det är något som kärvar.
Om solenoiden slår till på en gång (dvs det finns full spänning på den nedre polskruven omedelbart, även om startmotorn inte går) men det ändå dröjer innan startmotorn kommer igång, så skulle felet kunna bero på t ex att kolen är slut eller det har blivit någon isolerande beläggning på kollektorn.


Värsta scenariot vore ju att inte startdrevet åker in i kransen som den ska, och att det har blivit fel på kransen......vi bytte aldrig den när vi bytte motor för ett par år sedan nu (kransen var fin enligt farsan och behövdes inte bytas fastän jag sa vi skulle göra det) Startmotorn togs isär i samma veva och gjordes ren och smordes upp....då det hade varit liknande problem nån enstaka gång tidigare.
Men jag tar till mig av era tips som sagt, så får vi se vad mätningarna säger!
När jag ändå skriver....hur ställer du dig Torbjörn, och ni andra....till att smörja in poler/kabelskorna för att hålla undan korrosion? Är det bättre att låta bli?
Användarvisningsbild
Andreas.karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:35:26, 07-01-2009
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1120

torbjorn_forsman

#22 » 23:10:48, 13-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om drevet inte går in i startkransen så ska startmotorn normalt komma igång ändå. Dels är solenoidens tillslagslindning kopplad så att dess ström går via startmotorn så att den (om allt är i ordning) börjar rotera långsamt redan innan solenoiden har slagit till, på så sätt kommer ju drevet alltid att kugga in även om det skulle ha stått kugg mot kugg från början. Och dels finns alltid en fjäder i hävarmsmekanismen så att solenoiden ska kunna slå till även om drevet inte har rört sig hela den väg det borde röra sig.

Normalt ska man inte behöva fetta in batterikabelskor. Blir det stora problem med korrosion där så beror det förmodligen på något problem med batteriet. T ex att man har fyllt för mycket vatten i det så det svämmar över, att det blir överladdat så det ständigt står ett moln av syraångor omkring det, eller att en pol sitter lös så det kan krypa upp syra runt polen.
Ska man fetta in så gör man det utanpå kabelsko och pol när det hela är monterat, inte på anliggningsytorna. Tectyl eller något annat hålrumsrostskydd kan vara lämpligt.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Michael Meier

#23 » 08:40:02, 14-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

varför inte byta startmotor ?
/Michael M

1 person gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Andreas.karlsson (trådstartaren)

#24 » 09:25:07, 14-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Michael Meier skrev:varför inte byta startmotor ?


Det kommer jag göra så småningom, men det är mycket annat ja skulle vilja byta före :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Andreas.karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:35:26, 07-01-2009
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1120

Andreas.karlsson (trådstartaren)

#25 » 18:03:03, 14-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

9.3v på solenoiden när ja tryckte, och sjönk ner mot 9.0 innan ja släppte....10.6 på matningen, och till motoranslutningen 10.3.....men de låga siffrorna kan bero på att ja har plågat batterierna en del....de orkade bara upp till 12.55 direkt efter.
Nu blev även solenoiden ljummen....men de kom efter en stund.
Dålig startkontakt?
Känns inte optimalt att bygla med skruvmejsel, då det är svårt att komma åt.....Ska testa att skruva dit ett relä nästa gång.
Användarvisningsbild
Andreas.karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:35:26, 07-01-2009
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1120

Michael Meier

#26 » 18:28:11, 14-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

inte alla relän tål solenoider, spolar sparkar bakut,
/Michael M

1 person gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Michael Meier

#27 » 18:30:44, 14-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

om du tar bort soleoiden och snyggar till kontaktytorna och loppet som kärnan ska löpa i ?

Klicket du hör är ju kärnan som förflyttar sei i spolen, får du inget snurr på motorn när det har klickat en gång är det kontaktytorna som inte funkar med blecket.

Börjar solenoiden klicka två eller flera gånger medans du håller in nyckeln är det strömbrist.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Ivar Risslén

#28 » 18:38:41, 14-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det som är intressant att veta är vad spänningsfallet är mellan batteri och förbrukare på både plus och minussidan. Med den här metoden gör det inget att spänningen i batteriet sjunker när man mäter.
Det du behöver är en voltmeter och en kabel gärna med en krokodilklämma och helst en medhjälpare som kan trycka på startknappen.

Börja med att ansluta ena kabeln till voltmetern till batteri plus, gärna direkt på blypolen och den andra till stora skruven på solenoiden. Tryck på startknappen och avläs voltmetern. Ju närmare noll den visar desto bättre. Om man ska vara noga så kan man även kolla på anslutningen mot startmotorn på solenoiden.
Sedan kan du mäta manöverkretsen på samma vis. Flytta den kabel som du hade på stora skruven till anslutningen för manövern låt den andra sitta kvar på batteripolen. Nu ska du kunna avläsa vilken spänning som det är i batteriet för mätaren får kontakt med minus genom solenoiden. Sedan ska du trycka på startknappen och avläsa voltmätaren igen. Nu ska den visa så nära noll som det är möjligt, normalt någon volt, har du mera så är det något fel.
Sedan gör du om mätningen på jordsidan. Fäst ena kabeln på batteripolen och den andra på startmotorhöljet. Tryck på startknappen och avläs värdet.

Det låter lite krångligt till man har kommit på hur man ska göra. Vill vill man veta var man har spänningsfallet är det bara att flytta voltmeter kabeln närmare och närmare till batteriet.
För att kunna göra det här ensa<m har jag ibland skruvat fast en plåtskruv direkt i batteripolen och förlängt kablarna till voltmetern så att jag kan se den när jag trycker på startknappen.
Errare humanum est

6 personer gillar det här inlägget.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

Michael Meier

#29 » 18:54:05, 14-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ahaa, metodisk felsökning :grin: :thummar:
/Michael M

1 person gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Andreas.karlsson (trådstartaren)

#30 » 21:47:13, 14-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ivar Risslén skrev:Det som är intressant att veta är vad spänningsfallet är mellan batteri och förbrukare på både plus och minussidan. Med den här metoden gör det inget att spänningen i batteriet sjunker när man mäter.
Det du behöver är en voltmeter och en kabel gärna med en krokodilklämma och helst en medhjälpare som kan trycka på startknappen.

Börja med att ansluta ena kabeln till voltmetern till batteri plus, gärna direkt på blypolen och den andra till stora skruven på solenoiden. Tryck på startknappen och avläs voltmetern. Ju närmare noll den visar desto bättre. Om man ska vara noga så kan man även kolla på anslutningen mot startmotorn på solenoiden.
Sedan kan du mäta manöverkretsen på samma vis. Flytta den kabel som du hade på stora skruven till anslutningen för manövern låt den andra sitta kvar på batteripolen. Nu ska du kunna avläsa vilken spänning som det är i batteriet för mätaren får kontakt med minus genom solenoiden. Sedan ska du trycka på startknappen och avläsa voltmätaren igen. Nu ska den visa så nära noll som det är möjligt, normalt någon volt, har du mera så är det något fel.
Sedan gör du om mätningen på jordsidan. Fäst ena kabeln på batteripolen och den andra på startmotorhöljet. Tryck på startknappen och avläs värdet.

Det låter lite krångligt till man har kommit på hur man ska göra. Vill vill man veta var man har spänningsfallet är det bara att flytta voltmeter kabeln närmare och närmare till batteriet.
För att kunna göra det här ensa<m har jag ibland skruvat fast en plåtskruv direkt i batteripolen och förlängt kablarna till voltmetern så att jag kan se den när jag trycker på startknappen.


Tack för svar Ivar! Alla mätningar jag gjorde idag var från minuspolen på batteriet. Men då får jag tänka om alltså! :thumme:
Användarvisningsbild
Andreas.karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:35:26, 07-01-2009
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1120


Återgå till [Traktorer] El/Elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se