Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningarShop

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] El/Elektronik

MF 135 Klickar vid Startförsök

28 inlägg • Sida 1 av 2
El/Elektronik i traktorer

Theodor.vdE (trådstartaren)

#1 » 23:25:13, 09-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej, de senaste veckorna har traktorn stått stilla medan jag utfört ärenden i bränslesystemet. Nu är allt helt och ihopsatt, men traktorns startar inte. När jag vrider på nyckeln klickar det bara i denna: Bild

Jag misstänker vilket också bekräftats efter lite rådfrågning att det troligtvis är dålig strömtillförsel till startmotorn. (Bild)
Jag har nyligen bytt batteri men det borde inte ha någon inverkan då det aktuella är fulladdat.

Var börjar jag? Hur kan jag försäkra mig om att startmotorn fungerar och hur felsöker jag på bästa sätt?

Kan det bara röra sig om ett elfel? Det klickande ljudet är nämligen detsamma som när man inte trycker ner kopplingen.

Ursäkta min okunnighet, jag lär mig hela tiden och har därför inte heller stenkoll på vad alla komponenter kallas.
Instagram @jakt_o_uteliv
Theodor.vdE
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:41:22, 10-04-2017
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 135 MP

GLIDLAGER - LEDLAGER - BUSSNINGAR - KULLAGER - RULLAGER - TÄTNINGAR - LÄNKHUVUDEN
www.debearings.se


PeterR

#2 » 23:36:13, 09-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Välkommen Theodor!
Har Du kollat så Du har full kräm genom huvudströmbrytaren? Den där typen med rött plastvred är inte alltid helt tillförlitliga.
Det finns säkert någon som är mer kunnig på MF och vet hur man kommer förbi eller felsöker startspärren i kopplingen.

/Peter R
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Volvo BM T430 med Trima 1120, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508

Theodor.vdE (trådstartaren)

#3 » 23:38:28, 09-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

PeterR skrev:Välkommen Theodor!
Har Du kollat så Du har full kräm genom huvudströmbrytaren? Den där typen med rött plastvred är inte alltid helt tillförlitliga.
Det finns säkert någon som är mer kunnig på MF och vet hur man kommer förbi eller felsöker startspärren i kopplingen.

/Peter R


Jag provade att med en startkabel koppla förbi huvudströmbrytaren, ingen skillnad.
Instagram @jakt_o_uteliv
Theodor.vdE
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:41:22, 10-04-2017
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 135 MP

PeterR

#4 » 23:44:08, 09-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är startspärren NO eller NC? (NO = normally open; ingen kontakt om opåverkad; NC = normally closed, tvärtom)
Har Du en multimeter som Du kan använda vid felsökningen?
/Peter R
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Volvo BM T430 med Trima 1120, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508

Theodor.vdE (trådstartaren)

#5 » 23:49:53, 09-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

PeterR skrev:Är startspärren NO eller NC? (NO = normally open; ingen kontakt om opåverkad; NC = normally closed, tvärtom)
Har Du en multimeter som Du kan använda vid felsökningen?
/Peter R


Inte säker, hur tar man reda på det?
En multimeter kan jag förhoppningsvis hitta. Fram tills nu har jag jag inte använt en.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Instagram @jakt_o_uteliv
Theodor.vdE
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:41:22, 10-04-2017
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 135 MP

Mikkel

#6 » 05:58:58, 10-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Börja med batterianslutningen, kan räcka med att vrida lite på kabelskorna och dra åt igen. Känner igen det där klickljudet på min MF35, då är det kabelskorna som gäller. Sen får du följa tråden....... :thumme:
Allt är omöjligt, bara man vill !
Användarvisningsbild
Mikkel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:52:25, 16-08-2014
Ort: Eskilstuna
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35

torbjorn_forsman

#7 » 09:32:47, 10-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mät om du får full batterispänning på solenoidens anslutning för manöverström (den tunna ledningen med gul kabelsko till startmotorn) vid startförsök. Om det är stort spänningsfall från batteriet och dit, så är det den kretsen som ska felsökas.
Rent allmänt brukar jag bli misstänksam när jag ser kabelskor pressade med billigaste sortens kabelskotång, som den som syns suddigt längst till höger på första bilden. Det blir ofta dålig kontakt där. Det finns också anledning att dra öronen åt sig om det har använts för stora kabelskor för kabelarean (t ex gul kabelsko för 2,5 mm² eller ännu klenare).

Om det blir full spänning till solenoiden men startmotorn klickar ändå, så kolla om reläfunktionen i solenoiden slår till - i så fall blir det full batterispänning på dess undre polskruv (den som är kopplad till själva startmotorn) vid startförsök, och då ligger felet inne i startmotorn.
Blir det inte full spänning där, så är det antingen fel på solenoiden eller också något som går tungt i mekanismen som ska föra fram drevet, så att den aldrig går till ändläge.
Så vitt jag kan se så verkar den där solenoiden inte vara gjord för att kunna tas isär för att putsa ren kontaktytorna. Men ett inte helt ovanligt fel som går att åtgärda utan att ta isär den är dåliga lödningar där spoltrådarna är anslutna till yttervärlden (dels vid flatstiftet för manöverström, dels oftast en anslutning till den undre polskruven, och till sist en jordning som eventuellt kan vara helt osynlig utifrån, eller sitta i andra änden av solenoiden.
Lödställena brukar vara gjorda så att trådarna är utdragna genom rörnitar och fastlödda utifrån. Ska man löda om ska man vara försiktig så det inte rinner in lödtenn i solenoiden och ställer till med kortslutning senare. Helst placera den så att änden med anslutningarna lutar litegrann nedåt, börja med att smälta tennet ordentligt och suga bort allt gammalt tenn med tennsug innan man löder om. En gammal solenoid är säkerligen lödd med blyhaltigt lod från början, och då bör man använda samma sort vid reparation. Det är stor risk att lödningar spricker om man blandar blyhaltigt och blyfritt lod, om man råkar få till en legering med enstaka % bly och resten tenn någonstans i lödningen så blir den mycket spröd just där.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Åsa-Nisse

#8 » 09:56:29, 10-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag hade nog börjat med att dra lite i fläkten för att ändra läge på motorn, innan det blir för mycket skruvande. Vissa motorer har en tendens att ställa sig i ett läge så att startmotorn inte kan slå in. I synnerhet lite äldre maskiner som stått stilla ett tag.

2 personer gillar det här inlägget.
Åsa-Nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:03, 26-07-2012
Ort: Mitt i Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6200, 3,5 t grävare, Terri mm

Theodor.vdE (trådstartaren)

#9 » 21:48:23, 27-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Idag fick jag igång traktorn. Den tillfälliga lösningen är att koppla förbi solenoiden som visade sig vara problemet. Frågan är om det går att byta bara solenoiden, eller kanske går det att laga den...


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Instagram @jakt_o_uteliv
Theodor.vdE
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:41:22, 10-04-2017
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 135 MP

torbjorn_forsman

#10 » 22:39:19, 27-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vid närmare eftertanke: Lite märkligt att det både finns ett separat startrelä (solenoid) och en solenoid på startmotorn. Kan det tänkas att elsystemet från början har varit tänkt för en startmotor med bendixdrev, dvs utan egen solenoid?

Vilken av dem är det du har kopplat förbi?
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Theodor.vdE (trådstartaren)

#11 » 22:40:41, 27-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Vid närmare eftertanke: Lite märkligt att det både finns ett separat startrelä (solenoid) och en solenoid på startmotorn. Kan det tänkas att elsystemet från början har varit tänkt för en startmotor med bendixdrev, dvs utan egen solenoid?

Vilken av dem är det du har kopplat förbi?


Det separata startrelät fungerar, jag kopplade förbi solenoiden på startmotorn.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Instagram @jakt_o_uteliv
Theodor.vdE
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:41:22, 10-04-2017
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 135 MP

torbjorn_forsman

#12 » 22:46:04, 27-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Och solenoiden på startmotorn finns det nog större chans att man kan få isär. Det kan ju också vara ett mekaniskt fel i startmotorn - t ex något som kärvar i mekanismen som för fram drevet - som gör att solenoiden inte kan röra sig till ändläge och slå till kontakten pålitligt.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

PeterR

#13 » 19:44:17, 13-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har mätt solenoiden och den verkar OK.
Startmotorn är provkörd och funkar fint.
Kan det ha varit jordfel?
Om felet uppstår igen så kanske någon vet var man får fatt på en ny solenoid?

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Volvo BM T430 med Trima 1120, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508

torbjorn_forsman

#14 » 21:22:54, 13-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns det två skruvar som håller fast bakelitgaveln på solenoiden? I så fall går den att ta isär när man har lött loss anslutningarna till spoltrådarna. Om du ska köpa ny solenoid, så sök på numret som står efter det inringade Y:et.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

PeterR

#15 » 21:29:06, 13-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skruvar finns.
Känns ändå som det är läge för en ny solenoid för säker funktion på sikt?

Bild
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Volvo BM T430 med Trima 1120, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508


Återgå till [Traktorer] El/Elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



BA Trading AB

Trucking

Älmeboda Maskinservice

trailerbeg

OilQuick

Alftaprodukter

TK Traktordelar

Hammars verkstad AB

D&E Bearings AB

http://www.RESERVdelar24.SE

Bildelar24.com

Klaravik

Bobcat

Beck Maskin

Crazyride

Ygsbostudios

Kilremslagret

Bra Verktyg

Sverigeredskap

SSL Certificates