Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] El/Elektronik

MF175 saknar kablar i kabelhärvan?

24 inlägg • Sida 1 av 2
El/Elektronik i traktorer

FOTONBM (trådstartaren)

#1 » 19:49:13, 11-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Just tryckt in alla kablar på rätt ställe och smått ogenomtänkt klipper ( :thummar: ) jag av den gamla kabelhärvan och inser då att det går fyra kablar till någonting ovanför batteriet...

Vad är det för något och varför finns dessa kablar ej med i kabelhärvan från oie?
Något viktigt antar jag eftersom traktorn är helt död när jag vrider på nyckeln..


Bild
FOTONBM
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:53:09, 09-05-2013
Ort: Södermanland
Maskintyp: Traktor



torbjorn_forsman

#2 » 19:59:22, 11-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du schema för OIE-kabelhärvan respektive för originalelsystemet på traktorn?

MF-traktorer har ju sålts över hela världen och tillverkats i flera olika fabriker, och det finns stora skillnader bl a på elsystemet beroende på i vilket land en viss traktor är tillverkad respektive såld. Det verkar inte ha funnits något särskilt Sverigeutförande, utan de flesta MF som har kommit hit är i antingen brittiskt, franskt eller tyskt utförande. Importfirmorna har sen modifierat saker mer eller mindre efter eget huvud med tanke på svenska myndighetskrav.

Den vänstra elektriska prylen ser ut som ett kraftigt relä eller solenoid, sådana har bl a förekommit för startspärrfunktioner på en del MF, vilket har synts i tidigare trådar här. Den högra prylen är troligen ett blinkrelä, antagligen ett tyskt eller franskt sådant. Men det kan också vara t ex en tidsfördröjning eller någon slags bimetallanordning med helt annan funktion, som passade bra att bygga in i en blinkreläkåpa. Märkning på kåpan och vid elanslutningarna bör kunna avslöja vad det är för någonting.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

FOTONBM (trådstartaren)

#3 » 20:42:23, 11-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Har du schema för OIE-kabelhärvan respektive för originalelsystemet på traktorn?

MF-traktorer har ju sålts över hela världen och tillverkats i flera olika fabriker, och det finns stora skillnader bl a på elsystemet beroende på i vilket land en viss traktor är tillverkad respektive såld. Det verkar inte ha funnits något särskilt Sverigeutförande, utan de flesta MF som har kommit hit är i antingen brittiskt, franskt eller tyskt utförande. Importfirmorna har sen modifierat saker mer eller mindre efter eget huvud med tanke på svenska myndighetskrav.

Den vänstra elektriska prylen ser ut som ett kraftigt relä eller solenoid, sådana har bl a förekommit för startspärrfunktioner på en del MF, vilket har synts i tidigare trådar här. Den högra prylen är troligen ett blinkrelä, antagligen ett tyskt eller franskt sådant. Men det kan också vara t ex en tidsfördröjning eller någon slags bimetallanordning med helt annan funktion, som passade bra att bygga in i en blinkreläkåpa. Märkning på kåpan och vid elanslutningarna bör kunna avslöja vad det är för någonting.


Det jag minns är Lucas 2ST på reläet/solenoiden. Kan se efter närmare om det ger mer information.
Det andra tänkte jag också var blinkrelä.

Kan jag koppla förbi denna så traktorn startar? Eller måste startmotorn vara kopplad till denna enhet?
Eller måste jag dra lite egna kablar enligt tidigare koppling?
FOTONBM
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:53:09, 09-05-2013
Ort: Södermanland
Maskintyp: Traktor

torbjorn_forsman

#4 » 20:45:14, 11-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ta reda på hur sakerna var inkopplade i den gamla kabelhärvan - antingen med hjälp av elschema, eller genom att dissekera härvan och själv rita upp schema för den. Sen går det att avgöra.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

FOTONBM (trådstartaren)

#5 » 14:46:09, 14-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Ta reda på hur sakerna var inkopplade i den gamla kabelhärvan - antingen med hjälp av elschema, eller genom att dissekera härvan och själv rita upp schema för den. Sen går det att avgöra.


Nu har jag ritat upp det, med hjälp av klurade och elmätare tror jag det ska stämma. De ledningar som slutar med prickar är sammankopplade med kabel, (jord).
Röda är sådana som är annan dragning/koppling på. Edit : Det skulle varit ett svart streck mellan 17 och 18..

Bild
Senast redigerad av FOTONBM 19:16:37, 14-09-2017, redigerad totalt 1 gång.

2 personer gillar det här inlägget.
FOTONBM
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:53:09, 09-05-2013
Ort: Södermanland
Maskintyp: Traktor

agvg

#6 » 17:19:59, 14-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hva slags startmotor har du? Noen hadde vel en CAV starter og denne hadde vel ett eget startrele, har du med vanlig inslag ala lucas så trenger du ikke dette ekstra relet.
agvg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:12:55, 27-02-2011
Ort: Brandbu/Aurland
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ursus C-355 MF 135

FOTONBM (trådstartaren)

#7 » 19:07:04, 14-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

agvg skrev:Hva slags startmotor har du? Noen hadde vel en CAV starter og denne hadde vel ett eget startrele, har du med vanlig inslag ala lucas så trenger du ikke dette ekstra relet.


Som jag förstår det så sitter relät separat, och det står Lucas på den. Och går 6 mm2 kablar från relät till startmotor/tändning etc.

Vad står CAV för?
FOTONBM
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:53:09, 09-05-2013
Ort: Södermanland
Maskintyp: Traktor

Berit

#8 » 19:22:00, 14-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

CAV = Charles Anthony Vandervell

1 person gillar det här inlägget.
Berit
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:51:26, 28-01-2016
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fiat traktorer

agvg

#9 » 19:24:37, 14-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

CAV er en annen type startmotor, ble levert som en slags HD starter, de ser slik ut:

Bild
agvg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:12:55, 27-02-2011
Ort: Brandbu/Aurland
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ursus C-355 MF 135

FOTONBM (trådstartaren)

#10 » 21:03:58, 14-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den liknar startmotorn på traktor, så det verkar rimligt. Om nu utseendet kan säga en sådan sak?

Inte bästa bilderna, men de jag hittade utan att ge mig ut i regnet.

Bild
Bild
FOTONBM
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:53:09, 09-05-2013
Ort: Södermanland
Maskintyp: Traktor

Hansborg

#11 » 22:00:41, 14-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

här finns fler elscheman.. [Traktorer] Generator bytte MF 185
Användarvisningsbild
Hansborg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:29, 17-04-2008
Ort: närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8100
Atlas 1304
MF 165
Leyland 472 + Fmg731
Ford 4500

Ivar Risslén

#12 » 01:08:23, 15-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

I de böcker som jag har om MF 175 så finns det tre olika elscheman. Det är beroende på årsmodell och typ av hytt.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

agvg

#13 » 07:57:29, 15-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den vanligste starteren ser slik ut og det er nok den du har ledninger til da dette er det resten av verden bruker.

Bild
agvg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:12:55, 27-02-2011
Ort: Brandbu/Aurland
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ursus C-355 MF 135

FOTONBM (trådstartaren)

#14 » 14:26:28, 08-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur har jag fixat i ordning elen, hoppas den blev korrekt.

När jag hade kopplat sista kabeln så funkade startmotorn ok, men var seg då den stått stilla i flera år.

Laddade batteriet över natten, men det har inte blivit bättre alls - snarare sämre. Mätte spänningen till 12,7 volt. Det är kanske 5 år, eller kanske mer då tiden går fort.
Är det så att batteriet är paj och behöver bytas eller har jag kopplat fel? Vattennivån är ok men batteriet har väl inte varit laddat så det har kanske tagit skada av detta?
FOTONBM
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:53:09, 09-05-2013
Ort: Södermanland
Maskintyp: Traktor

torbjorn_forsman

#15 » 14:39:14, 08-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

12,7 V är helt normalt för ett fulladdat batteri som har stått orört någon vecka sedan det laddades senast. Omedelbart efter laddning bör dock spänningen vara över 13 V, och får det stå orört en månad kan man vänta sig att spänningen sjunker till 12,5 - 12,6 V.

Men det är mycket möjligt att batteriet har blivit skadat (sulfaterat) av att ha stått oanvänt så länge. Mät spänningen medan du kör startmotorn och se hur mycket den sjunker då, och vad den stiger till efter startmotorkörningen, det kan säga en del om batteriets skick.
Om batteriet är så svårt sulfaterat att kortsidorna har svällt upp och känns hårda så är batteriet inte mycket att hoppas på. Uppsvällda men mjuka kortsidor är däremot fullt normalt på ett gammalt batteri, i synnerhet om det någon gång har frusit.

Tänk på - men det kanske är för sent i det här fallet - att i moderna batterier sjunker vattennivån vid urladdning. Om man gör som det rekommenderades förr i tiden och fyller vatten före laddning så kommer dels syran att bli för utspädd och dels finns det risk att batteriet svämmar över när det är fulladdat.
Jag brukar göra så med ett gammalt batteri som har stått för fäfot länge att det först får stå på laddning så länge att det bör ha fått i sig åtminstone 25-30 % av kapaciteten (det är bara att hålla koll på klockan och laddarens amperemeter för att bedöma den saken), då kollar jag nivån och fyller bara så att det nätt och jämnt når upp över plattorna. När batteriet är fulladdat kan man fylla till rätt nivå.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till [Traktorer] El/Elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se