Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] El/Elektronik

Grålle återupplivning

5 inlägg • Sida 1 av 1
El/Elektronik i traktorer

pbv301 (trådstartaren)

#1 » 09:25:00, 20-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska hjälpa en granne med att få liv i en Grålle TE-D 1951. Den har stått i +25 år och kördes in på logen sista gången som den var igång. Traktorn står en bit bort och vi ska dit i helgen.

Av någon anledning så plockades startmotorn bort tidigt så den har grannen hemma.
1. Finns ingen märkning angående volt på den, men den "drar in" drevet mot startkransen. Utifrån att kolla hos Olsson i Ellös så verkar den modellen vara 12V. Kan det stämma?
2. Är det plusjord, dvs det är - som ska anslutas till startmotorns enda pol?
3. Hur stor är batterihyllan, dvs hur stort ska batteriet vara?

Kommer säkert på mer frågor som jag återkommer med.

/pbv301
pbv301
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:02, 20-11-2012



Ludde eriksson

#2 » 19:51:49, 20-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

För startmotorns del spelar det ingen roll hur du jordar den, den går åt samma håll oavsett.
Sen är den + jordad, tror alla grållar är det eftersom det hängde i in på 70- talet.
Det kan ju vara intressant att veta om man tänker sig en växelströmmare dock.
Tror att 12 volt kom 51-52, men 6-voltsstarten klarar 12 volt ganska hyfsat.
Är inte hundra på batterihyllan, men ett 60 amp volvobatteri funkar bra där iaf.
Lycka till!! :thummar:
Ludde eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:20:37, 03-06-2013
Ort: Edsbruk, Västervik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM350 Boxer -66
BSA A65 Lightning -70
Caddy 4-m -10
Svarv Batignolles -52
Zetor 5511 -72
Volvo V70 -01 140 hk

Tycko Mikiasson

#3 » 22:03:50, 20-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fick lära mig av ett norskt forum. Att om man använder 1,4 till 1,6 meter 16 kvadrats kabel. Ska motståndet i kabeln göra att man klarar startmotorn längre. Vid ombyggnad från 6 till 12volt. Halshugg nu mig inte för det om jag har fel.

1 person gillar det här inlägget.
Tycko Mikiasson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:41:52, 21-07-2013
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Shaeff HS 40 Spindelgrävare Ford 4000 jordbrukstraktor ombyggd till Traktor grävare BM 230 Victor och en BM 35-36. och en Terrier

torbjorn_forsman

#4 » 10:31:52, 21-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vanligtvis brukar 6 V startmotorer klara 12 V utan vidare, åtminstone om motorn är någotsånär lättstartad så man inte behöver köra startmotorn mer än några sekunder åt gången.
Man bör dock inte provköra startmotorn lös på 12 V eftersom den kan komma upp i för högt varvtal då. Och mot det hjälper inte ett seriemotstånd som norrmännen föreslår.
Det man ska se upp med är solenoiden, en 6 V solenoid är lätt att bränna om man kör den på 12 V och pga konstruktionen med skilda tillslags- och hållindningar fungerar det inte bra att skydda den med ett seriemotstånd.
Nu antar jag att startmotorn som det är frågan om i detta fall har slungdrev (bendixdrev), och då finns ju ingen solenoid att ta hänsyn till, möjligen ett separat startrelä.

Har man ett gammalt 12 V-batteri som är kasserat pga en kortsluten cell, så kan man såga av det så man får en frisk batterihalva med 3 celler, dvs 6 V.

Om du vill få närmare uppgifter om startmotorn så kan du prova att googla på dess typbeteckning. Eller besöka någon gammal bil-el-firma som har hållit på med engelsk och amerikansk teknik (någon som tillhörde AGB-kedjan på dess tid).

Om det finns risk att någon klåpare har skruvat med startmotorn, så kolla innan du försöker köra igång den att ledningarna till kolen inte ligger så de kan skrapa mot rotorn eller ställa till med kortslutning.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

pbv301 (trådstartaren)

#5 » 12:54:15, 21-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för input.

Den gamla startmotorn visade sig vara död och en ny 12V var förhållandevis billig så det blev en investering i en dylik.

Batteri skaffas imorgon då jag får veta storleken på batterihyllan.

Ska bli spännande att se om vi lyckas få liv i den.

/pbv301
pbv301
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:02, 20-11-2012


Återgå till [Traktorer] El/Elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se