Vanligtvis brukar 6 V startmotorer klara 12 V utan vidare, åtminstone om motorn är någotsånär lättstartad så man inte behöver köra startmotorn mer än några sekunder åt gången.
Man bör dock inte provköra startmotorn lös på 12 V eftersom den kan komma upp i för högt
varvtal då. Och mot det hjälper inte ett seriemotstånd som norrmännen föreslår.
Det man ska se upp med är solenoiden, en 6 V
solenoid är lätt att bränna om man kör den på 12 V och pga konstruktionen med skilda tillslags- och hållindningar fungerar det inte bra att skydda den med ett seriemotstånd.
Nu antar jag att startmotorn som det är frågan om i detta fall har slungdrev (
bendixdrev), och då finns ju ingen solenoid att ta hänsyn till, möjligen ett separat startrelä.
Har man ett gammalt 12 V-batteri som är kasserat pga en kortsluten cell, så kan man såga av det så man får en frisk batterihalva med 3 celler, dvs 6 V.
Om du vill få närmare uppgifter om startmotorn så kan du prova att googla på dess typbeteckning. Eller besöka någon gammal bil-el-firma som har hållit på med engelsk och amerikansk teknik (någon som tillhörde AGB-kedjan på dess tid).
Om det finns risk att någon klåpare har skruvat med startmotorn, så kolla innan du försöker köra igång den att ledningarna till kolen inte ligger så de kan skrapa mot rotorn eller ställa till med kortslutning.