Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] El/Elektronik

Koppla led arbetsbelysning

7 inlägg • Sida 1 av 1
El/Elektronik i traktorer

2P1606 (trådstartaren)

#1 » 10:03:03, 21-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag ska koppla lampor på min Fiat 580Dt och undrar hur jag bör koppla.
Nu har jag 2 lampor fram och 2 bak men noterade att om jag kopplar bort ena baklampan så lyser den andra starkare?

Jag vill ha 2 bak och 2 åt sidan bak.
2 fram och 2 åt sidan fram.

Sitter någon på ett elschema?
Eller kan jag dra direkt från batteriet till ett relä vidare till en brytare och sen till 2 lampor tex fram?
2P1606
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:44:39, 25-06-2009
Ort: Pajala
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fiat 580 DT
Volvo buster 400
BM Victor 230
Ford M151a1-67



bert

#2 » 10:08:05, 21-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Låter som du har dålig kontakt/jord någon stanns om det lyser skarpare med en
Ditt förslag på eldragning låter som ett bra förslag
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar

2P1606 (trådstartaren)

#3 » 10:15:06, 21-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan vara dålig jord.
Men tål det att ha reläen inne i hytten eller blor det för långa kablar eller ska jag ha dem så nära batteriet som möjligt?
2P1606
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:44:39, 25-06-2009
Ort: Pajala
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fiat 580 DT
Volvo buster 400
BM Victor 230
Ford M151a1-67

bert

#4 » 11:23:06, 21-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Undrar om det har någon betydelse om du har rejäla kablar tänk på och sätta säkring så nära batteriet som möjligt
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar

BGullb

#5 » 18:40:50, 21-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Misstänker att du har halogenlampor idag. Vid ett spänningsfall som detta du har är det antingen för klena kablar eller dålig jord.

Med LED lampor är det minde risk för spänningsfall då de i regel klarar 9-32V.
Använd en 2x2.5mm2 upp till tak fram resp bak och dela där efter ut till 2x1.5 till var lampa.
Jorda INTE i karossen utan gå hela vägen till en jordplint som har förbindelse med batteriet via kabel.

Relästyrningen kan du ha inne i hytten.
Jag kan alla språk utom grekiska.
Alla språk utom svenska och engelska är grekiska för mig.

Gullberg
Användarvisningsbild
BGullb
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:15:24, 18-03-2012
Ort: Osby
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat E50
Valmet 705
New Holland TS125A
Bigab

2P1606 (trådstartaren)

#6 » 08:55:39, 22-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

BGullb skrev:Misstänker att du har halogenlampor idag. Vid ett spänningsfall som detta du har är det antingen för klena kablar eller dålig jord.

Med LED lampor är det minde risk för spänningsfall då de i regel klarar 9-32V.
Använd en 2x2.5mm2 upp till tak fram resp bak och dela där efter ut till 2x1.5 till var lampa.
Jorda INTE i karossen utan gå hela vägen till en jordplint som har förbindelse med batteriet via kabel.

Relästyrningen kan du ha inne i hytten.



Det har suttit halogen men bytte till led.
Nu sitter det 48w led bak och 25w bak.
Det är ledden som tappar spänning.
Jag vet inte hur det är kopplat då jag kopplat in ledden i halogenens kablar.

Alltså ska jag ha säkring nära batteriet i motorummet sen reläen inne i hytten?

Jag tänkte köpa relä med säkringshållare inbyggt eller vad tycker du?
2P1606
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:44:39, 25-06-2009
Ort: Pajala
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fiat 580 DT
Volvo buster 400
BM Victor 230
Ford M151a1-67

torbjorn_forsman

#7 » 09:33:52, 22-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Reläer med inbyggd säkringshållare är nästan alltid av usel kvalitet - de duger för en bilhandlare som har lovat att skicka med extraljusinstallation på köpet med en begagnad bil, eller för en epa där installationen ändå kommer att göras om av nästa ägare inom något år.
Nästan alltid är flatstiften av vanligt kolstål med någon tunn blank ytbehandling som knappt leder ström, efter en vinter i ett fordon är de genomrostiga. Detta även om relät är av vad man uppfattar som kvalitetsmärke (Bosch, Hella etc).

Reläer ska man generellt aldrig köpa nya på biltillbehörsfirmor, plocka hellre fabriksmonterade reläer ur någon skrotad 90- eller 00-talsbil, de brukar fungera mycket bättre. Ett kvalitetstecken är att alla flatstift är av omagnetiskt material (t ex förtennad mässing).

Förmodligen är det i just detta fall enklast att felsöka originalinstallationen och åtgärda det eller de fel som finns i den. Ett tips är att börja med att mäta upp om spänningsfallet finns på + eller - sidan av den drabbade lampan, ett annat tips är att skaffa fram elschema för maskinen.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till [Traktorer] El/Elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se