Sida 1 av 1

Koppla led arbetsbelysning

InläggPostat: 10:03:03, 21-09-2017
av 2P1606
Jag ska koppla lampor på min Fiat 580Dt och undrar hur jag bör koppla.
Nu har jag 2 lampor fram och 2 bak men noterade att om jag kopplar bort ena baklampan så lyser den andra starkare?

Jag vill ha 2 bak och 2 åt sidan bak.
2 fram och 2 åt sidan fram.

Sitter någon på ett elschema?
Eller kan jag dra direkt från batteriet till ett relä vidare till en brytare och sen till 2 lampor tex fram?

Re: Koppla led arbetsbelysning

InläggPostat: 10:08:05, 21-09-2017
av bert
Låter som du har dålig kontakt/jord någon stanns om det lyser skarpare med en
Ditt förslag på eldragning låter som ett bra förslag

Re: Koppla led arbetsbelysning

InläggPostat: 10:15:06, 21-09-2017
av 2P1606
Kan vara dålig jord.
Men tål det att ha reläen inne i hytten eller blor det för långa kablar eller ska jag ha dem så nära batteriet som möjligt?

Re: Koppla led arbetsbelysning

InläggPostat: 11:23:06, 21-09-2017
av bert
Undrar om det har någon betydelse om du har rejäla kablar tänk på och sätta säkring så nära batteriet som möjligt

Re: Koppla led arbetsbelysning

InläggPostat: 18:40:50, 21-09-2017
av BGullb
Misstänker att du har halogenlampor idag. Vid ett spänningsfall som detta du har är det antingen för klena kablar eller dålig jord.

Med LED lampor är det minde risk för spänningsfall då de i regel klarar 9-32V.
Använd en 2x2.5mm2 upp till tak fram resp bak och dela där efter ut till 2x1.5 till var lampa.
Jorda INTE i karossen utan gå hela vägen till en jordplint som har förbindelse med batteriet via kabel.

Relästyrningen kan du ha inne i hytten.

Re: Koppla led arbetsbelysning

InläggPostat: 08:55:39, 22-09-2017
av 2P1606
BGullb skrev:Misstänker att du har halogenlampor idag. Vid ett spänningsfall som detta du har är det antingen för klena kablar eller dålig jord.

Med LED lampor är det minde risk för spänningsfall då de i regel klarar 9-32V.
Använd en 2x2.5mm2 upp till tak fram resp bak och dela där efter ut till 2x1.5 till var lampa.
Jorda INTE i karossen utan gå hela vägen till en jordplint som har förbindelse med batteriet via kabel.

Relästyrningen kan du ha inne i hytten.



Det har suttit halogen men bytte till led.
Nu sitter det 48w led bak och 25w bak.
Det är ledden som tappar spänning.
Jag vet inte hur det är kopplat då jag kopplat in ledden i halogenens kablar.

Alltså ska jag ha säkring nära batteriet i motorummet sen reläen inne i hytten?

Jag tänkte köpa relä med säkringshållare inbyggt eller vad tycker du?

Re: Koppla led arbetsbelysning

InläggPostat: 09:33:52, 22-09-2017
av torbjorn_forsman
Reläer med inbyggd säkringshållare är nästan alltid av usel kvalitet - de duger för en bilhandlare som har lovat att skicka med extraljusinstallation på köpet med en begagnad bil, eller för en epa där installationen ändå kommer att göras om av nästa ägare inom något år.
Nästan alltid är flatstiften av vanligt kolstål med någon tunn blank ytbehandling som knappt leder ström, efter en vinter i ett fordon är de genomrostiga. Detta även om relät är av vad man uppfattar som kvalitetsmärke (Bosch, Hella etc).

Reläer ska man generellt aldrig köpa nya på biltillbehörsfirmor, plocka hellre fabriksmonterade reläer ur någon skrotad 90- eller 00-talsbil, de brukar fungera mycket bättre. Ett kvalitetstecken är att alla flatstift är av omagnetiskt material (t ex förtennad mässing).

Förmodligen är det i just detta fall enklast att felsöka originalinstallationen och åtgärda det eller de fel som finns i den. Ett tips är att börja med att mäta upp om spänningsfallet finns på + eller - sidan av den drabbade lampan, ett annat tips är att skaffa fram elschema för maskinen.