Reläer med inbyggd
säkringshållare är nästan alltid av usel kvalitet - de duger för en bilhandlare som har lovat att skicka med extraljusinstallation på köpet med en begagnad bil, eller för en epa där installationen ändå kommer att göras om av nästa ägare inom något år.
Nästan alltid är flatstiften av vanligt kolstål med någon tunn blank ytbehandling som knappt leder
ström, efter en vinter i ett fordon är de genomrostiga. Detta även om relät är av vad man uppfattar som kvalitetsmärke (Bosch, Hella etc).
Reläer ska man generellt aldrig köpa nya på biltillbehörsfirmor, plocka hellre fabriksmonterade reläer ur någon skrotad 90- eller 00-talsbil, de brukar fungera mycket bättre. Ett kvalitetstecken är att alla flatstift är av omagnetiskt material (t ex förtennad mässing).
Förmodligen är det i just detta fall enklast att felsöka originalinstallationen och åtgärda det eller de fel som finns i den. Ett tips är att börja med att mäta upp om spänningsfallet finns på + eller - sidan av den drabbade lampan, ett annat tips är att skaffa fram
elschema för maskinen.