Om inte mätaren ger utslag har du förmodligen fått ngn skada så etern läckt ut. Givare + rör + mätare säljs som en enhet. Var försiktig vid montering så inte röret skadas
Dubbelkolla innan beställning att du får ett instrument som har chans att passa. Kolla t ex diameter på instrumenthuset, gänga på kopplingsmuttern för givaren, kapillärrörets längd.
Jag försöker komplettera alla skruv och bultar som håller karrosens plåtarna till min bm 430 ihop. Många saknas, en del är ersatta med det man hittade i verktygslådan. Det är två typer som behövs (se bifogade bilder). Det är 6 mm gänga men stignigen är något glesare än på en M6 bult som man kan köpa överallt. Mina frågor?
- Vad är det för gänga? - Finns de att köpa någonstans?
UNC-skruv är det inga problem att köpa på vilken maskinfirma som helst. Begränsat sortiment finns till och med på Biltema, Jula och liknande inrättningar. Det bör också gå bra att handla på nätet, t ex eBay. Man kan med tiden få ett ganska bra eget sortiment av sådan skruv genom att ta vara på allt användbart vid skrotning av t ex gräsklippare och Briggs&Stratton-motorer.
Man slänger ALDRIG skruv eller mutter som skruvas bort. De hamnar i skattkistan! Helt rätt, skruvarna är 1/4" UNC. Finns faktiskt sortimentlådor med UNC på Biltema. Själv hade jag flyt då salig far köpt på sig ett lager av dessa till 400:an. De sista sitter nu på 430.
Tips för säkrare gensvar är att samla dina tre trådar om 430'in i en och samma tråd, lättare om femton år att kolla när du bytte tempgivare och intuitivt lättare för dom som svarar.
Uptäckte en läcka från (vad jag förstår av servicemanualen) behållaren för köldstartbränsle. En liten cylindrisk behållare strax intill bränsletankens övre del med två rör (in och ut) och tredje rör i botten.
Nu undrar jag om det går att demontera den utan risk förr större konsekvenser (typ lufta bränslesystem) för att titta om det är ett hål där eller någonting annat som orsakar läckan. Det droppar kanske en kvartstimme efter motorn har varit igång, sedan upphör det (tror jag).