Något fel i laddningsregulatorn kanske? Bakströmsrelä som har brända kontakter är inte helt ovanligt.
Har du separat
regulator eller är den hopbyggd med generatorn? Typbeteckningar på regulator resp
generator?
Lyser laddningskontrollampan, dels då tändning/huvudström är på och motorn inte är igång, dels då motorn går?
Om regulatorn sitter separat, så kolla också att dess jordning är i ordning. Ofta sitter det gummibussningar som vibrationsskydd i skruvhålen, och antingen ett mässingbleck som ska brygga över en av bussningarna (det kan gå av eller ärga bort), eller också en separat jordledning mellan regulatorn och en förberedd jordpunkt på generatorn.
När du tvångskör den genom att lägga
spänning på D+, snurrar den då åt samma håll som då den drivs av motorn? Om du tar av skyddsbandet vid kolen och tittar närmare på kol och kollektor medan den går, syns det någon gnistbildning vid kolen eller verkar allt lugnt? Är någon av kollektorns lameller bränd eller annorlunda svärtad än de övriga?