Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] El/Elektronik

John Deer 3130 generatorlampan lyser

7 inlägg • Sida 1 av 1
El/Elektronik i traktorer

Skalis (trådstartaren)

#1 » 21:36:56, 16-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!
Ny här. Kan en del om generatorer men inte på traktor. Har en JohnDeer 3130 från ca -79, tror jag,
Har lånat ut den.När den kom tillbaka å jag skall starta slocknar generatorlampan. Men sedan vid gaspådrag tänds den.
Spände fläktremmen. Ingen skillnad. Plockade av generatorn å plockade ut släpkontakterna-kolen. Det var smutsiga å mycket "koppardamm".
Sedan tog jag isär generatorn för att kolla ev diodfel. Har inte hunnit mäta upp dem än. Måste ev. löda loss några. Hittar jag någon som är kortsluten el bruten så byter jag naturligtvis innan jag monterar ihop generatorn igen. Kolen okej, skall putsa kontaktbanan med 500 glaspapper innan montering. Lagren ok.

Misstänker att den som lånade traktorn stängde av med nyckeln i tron den var "modern" å sen när man drog ut stoppknappen så kan skadan redan ha skett. Ev brända dioder. Jag får se.

Men....var sitter regulatorn? Den är inte inbyggd i den lilla plasplattan som håller kolen. Det går tre flatstiftstrådar ut där å sedan kan jag inte följa kabelhärvan å hitta regulatorn.
På själva torpedplåten under motorhuven sitter en "mackapär" men jag tror det är relät till startmotorns dragmagnet. Skall jag lyfta hela instrumentpanelen framför ratten å rota där?

Kan det vara fel i nyckelkontakten? Den går trögt å jag använde den inte för att vrida på halv/helljuset, endast till tändläget.. Skall koppla förbi/om den funktionen snarast efter detta.

Alltså var sitter laddregulatorn?

Hoppas nån som vet ĺäser detta å jag tackar för svaret redan nu, börjar bli bråttom nu när det är mörkt på kvällarna å en annan är lite av en "månskensbonde".
Bor på en ö i Mälaren för övrigt.
Tackar
Skalis.


Gå till lösningen
Skalis
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:42:25, 14-10-2017
Ort: Mälaren



torbjorn_forsman

#2 » 21:46:02, 16-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad är det för fabrikat på generatorn?

Tre flatstiftsanslutningar på kolhållaren låter som en äldre Boschgenerator (eller licenstillverkning/kopia, t ex Marelli) gjord för separat laddningsregulator. Troligen är de märkta D+/61 , DF och D-/31. En separat laddningsregulator sitter ofta nära batteriet, för att känna batteriets temperatur så att temperaturkompenseringen fungerar som den ska.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Stefan1972

#3 » 08:19:33, 17-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fast om ingen slog av nånting med en huvudströmbrytare så lär ju inte generatorn tagit skada. Fast även om man gör så så brukar det inte hända nånting för det men inga garantier finns såklart. Det är värre om en anslutning bryts om den ligger på varv och den laddar 50A.

Det är säkert bara en slump att den började krångla nu.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

Skalis (trådstartaren)

#4 » 21:36:43, 22-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack så här långt.
Först idag har jag monterat ihop generatorn. Skall montera den på traktorn i morgon.
De tre stiften är omärkta! Men nu vet jag att två går till kolborstarna å den tredje är en jordkontakt mellan generatorns chassi å nånstans i relät för att få samma potential antar jag.

Glömde säga, det är en Bosch men halva etiketten är borta. Jag fann inga skillnader när jag mätte dioderna om jag nu lyckats mäta rätt. Alla 6 gav nästan samma värde med Ohm talet ca 18,3 Ohm.
Kanske rengöringen räcker? Håll tummarna!

Laddrelät sitter inte vid/på generatorn å inte vid batterierna på var sida.
jag frågar igen om någon vet.
Tack.
Skalis
Skalis
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:42:25, 14-10-2017
Ort: Mälaren

torbjorn_forsman

#5 » 11:17:46, 23-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dioderna ska visa helt avbrott vid ena polariteten på instrumentet, och andra vägen ska det märkas att det går fram ström. En multimeter med bara ohmmätning kan visa i stort sett vad som helst, om den har diodprovläge kan man vänta sig att den visar 0,4-0,55 V i framriktningen.Tänk på att de tre grenarna i likriktarbryggan ligger hopkopplade via statorlindningen, så om man ska upptäcka avbrott i en enstaka diod måste man först löda loss två av de tre fasledarna mellan stator och likriktarbrygga.
Glöm inte att mäta upp de tre små magnetiseringsdioderna som matar D+. De går sönder lättare än de stora dioderna för laddströmmen.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Skalis (trådstartaren)

#6 » 18:21:02, 23-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack Torbjörn. Jo det där känner jag till.
Faktum är att dioderna är kass å jag har beställt en ny generator med inbyggd laddregulator från Olssons i Ellös.
Det är billigare än att låta verkstaden här i Strängnäs byta/laga.
Nu måste jag bara koppla om lite på elschemat.
Det skall gå bra för någon vänlig själ har lagt upp kopplingsschemat just här på maskinisten.
https://www.maskinisten.net/downloads.php?view=detail&df_id=2051
Tusen tack, vem det nu var! :buga:

Jag hittade laddrelät idag. Den sitter på torpedväggens utsida under framrutan. Det går dubbla trådar från den. Men tack vare schemat kunde jag konstatera att de extra trådarna går till avstörningskondensator. Så det är bara att låta gamla trådarna hänga fritt å koppla in generatorns ena sladd till kontrollampan så är det klart.

Jag hör av mig när jag fått hem grejerna å monterat.
Tack alla så här långt. :smile:
Skalis
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:42:25, 14-10-2017
Ort: Mälaren

Skalis (trådstartaren)

#7 » 15:08:53, 31-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Generatorn monterad. M.h.a schemat som jag hittade här på sajten kunde jag återanvända tråden som kommer från andra änden av laddningsglödlampan, den som inte kommer från tändnyckeln. Sen vare bara att byta flatstiften mot en kabelsko å skruva fast tråden på nya generatorn. Samt B+ förstås. Övriga trådar isolerades å är oanslutna. Kontakten från laddrelät borttagen. Den sitter på torpedväggen under motorhuvuven alldeles under vindrutan.
Ny laddar den fint. Kostade 2200:- med moms å frakt.
Tack alla för hjälpen å mest tack för elschemat. :grin:
Klart slut.


Detta inlägg har valts som lösning


2 personer gillar det här inlägget.
Skalis
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:42:25, 14-10-2017
Ort: Mälaren


Återgå till [Traktorer] El/Elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se