Hej!
Jag har en volvo t425 krabat (-61) som stått still i 5 år pga punktering.
Nu efter att äntligen fått tummen ur och bytt däck så var nästa punkt att göra iordning den då den tidigare krånglat.
Innan den blev ställd så var det problem med startmotorn, den klickade 5/10 gånger, men gick oftast igång. dock var det relativt dålig gång på motorn pga dåligt inställd förgasare.
Nu efter att jag bytt däcken bytte jag olja, satte dit ett ny batteri och försökte starta. Solenoiden klickade 8/10 gånger men när startmotorn väl gick tände motorn inte alls. Efter många försök, så slutade solenoiden klicka, så antog att batteriet var slut så gav upp mina försök.
Jag beslutade mig då för att byta tändkablar, tändspole, tändstift samt köpte en renoveringssats till förgasare. Den fick sig även en rejäl rengöring. Såg att tändstiften hade klibbat igen, så då förstod jag varför den aldrig tände.
Efter detta satte jag på det nyladdade batteriet och vred om startnyckeln, men absolut ingenting hände. Inte ens lamporna lyser när tändningen är på (?).
Provade att koppla ur och på batteriet ett flertal gånger utan resultat.
Jag har bra koll på det mekaniska, men när det kommer till det elektriska är jag helt ute och cyklar, där är kunskaperna väldigt lätta.
Traktorn har någon gång konverterats till 12 volt, och elsystemet ser ut som ''hej kom och hjälp mig''. Min första tanke är att hela elsystemet skulle behöva sig en genomgång.
Jag har det orginala elschemat, men är det samma princip trots att det är 12 volt och inte 6?
I min värld har någon huvudsäkring gått, men hittar ju inte ens en säkringsbox. Enda boxen jag hittat är en under motorhuven, där en kabel är jord, en går till fördelaren, en till tändspolen och en eller om det var två till tändningslåset.
Snälla, vart ska jag börja?