Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] El/Elektronik

Felsöka/renovera bosch bng startmotor

11 inlägg • Sida 1 av 1
El/Elektronik i traktorer

Kplamas (trådstartaren)

#1 » 21:39:17, 21-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej

Har en BM 230 från -76 där startmotorn (Bosch BNG 2.5/12DRS 13kugg) började tröttna. Den slår till fint och drar runt svänghjulet men mycket långsamt. Satte startkablar direkt på startmotorn och prövat med fint batteri men inget hjälpte. Skruvat upp den och rengjort noga (kol och kollektorn är okej) men det blev ingen förbättring. Har även haft problem med att batteriet till traktorn sakta laddat ut, så jag misstänker att den fältar. Men går det att mäta på något sätt?

Funderar på att renovera den själv då det finns en del kitt, men vill gärna ta reda på vad som är fel först för att se om det är värt det..
https://www.yourex.se/Default?Search=bosch+bng

Någon som renoverat en BNG som vet hur lätt det är? Är det glidlagren till ankaret som är slitna som gör att det går krypström?

Bild
Kplamas
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:44:49, 19-10-2015
Ort: Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 230 victor



jörgen.ottosson

#2 » 21:50:04, 21-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, vist kan det vara slitna bussningar mm....men en fältande startmotor går ofta ojämnt inte bara "sakta" .... :klia:

Jag skulle börja kolla att "huvudkontakten" som aktiverar startmotorn när startdrevet gått ut, inte är helt uppbränd och att alla kontaktpunkter invändigt har bra kontakt....även stommanslutning.

Att köpa en "renoveringssats" och byta div. delar ger inte en fungerande startmotor, man måste felsöka och åtgärda fel.....
Deus ex machina

1 person gillar det här inlägget.
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

torbjorn_forsman

#3 » 23:19:03, 21-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är bara startreläts ena pol som är spänningssatt då startmotorn inte är aktiv, så några andra komponenter än det och genomföringen för plusanslutningen kan inte orsaka krypströmsproblem.

Om en startmotor fältar, så brukar det visa sig genom att den i största allmänhet går tungt och långsamt när den går, och drar mycket ström. Om den går sakta men inte drar onormalt hög ström, så är det något annat fel.
På BNG-startmotorer är det bussningen som sitter invändigt i rotorn vid kollektorn som är mest misstänkt om den fältar. Om den är sliten så kan man se det på att kollektorn kastar kraftigt om man provkör startmotorn lös (helst på halv spänning, alltså 6 V för en 12 V-startmotor), kolen rör sig för varje varv osv.

Andra tänkbara fel om den går långsamt och dåligt är t ex brända kontakter i relät, eller att spärren som ska hålla relät i halvläge tills rotorn har skjutits fram aldrig frigörs.
Det kan också vara frågan om avbrott i den ena av de två huvudfältlindningarna (då troligen inte inne i lindningarna utan i kopparblecken som går från startrelä till lindningar samt från lindningar till kolhållare).
Har startmotorn gått länge med någon annan slags fel, så är det inte ovanligt att hjälpfältlindningarna är brända.

Om man ska köpa reservdelar till BNG-startmotorer så bör man se upp. Många detaljer har ändrats under årens lopp på en och samma startmotortyp, så förutom startmotorns detaljnummer (på en 76'a bör det finnas ett 10-siffrigt Boschnummer) behöver man också datumkoden, förmodligen tre siffror som står finstilt instansade i närheten av numret.
BNG-serien tycks ha funnits i produktion närmare 30 år - från tidigt 50-tal fram till omkring 1980. Direkta föregångare, t ex BNF, fanns redan på 30-talet.
1963, då Bosch införde de 10-siffriga numren, bytte denna startmotorserie namn till KG.
BNG 2,5/12 fick då nummer 0 001 400 xxx , BNG 4/12 blev 0 001 401 xxx , BNG 4/24 blev 0 001 402 xxx.

Det kan vara klokt att läsa på i verkstadshandböcker innan man plockar isär startmotorn för mycket, det finns en del saker som är lätta att göra bort sig på. T ex placering av fjädrar och lameller i slirkopplingen, rätt smörjmedel på rätt ställe, inkoppling av de tunna ledningarna till hjälpfältlindningarna, åtdragning och låsning av muttern i axeländen (den har för övrigt ändrats flera gånger).

Förresten: om någon har en BNG 4/24 (eller bara statorn) med hela hjälpfältlindningar så är jag intresserad.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Stefan1972

#4 » 09:50:14, 22-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det vanligaste på de äldre boscharna är fältlindningarna som är isolerade med bomullsband eller nåt liknande. De blir med tiden fulla med skit och leder ström ungefär där de vill ibland. Och med den samlade historiken och hur slitna de är i övrigt så är det sällan det lönar sig att laga dem. Möjligen om man gör det själv som terapijobb. Alla delar går att köpa men byter man lite grann så är man snabbt uppe i vad en ny kostar.
Det vanligaste felet är just att de tappar orken men fungerar i övrigt.
Jag köper direkt från yourex och cargo så den som är intresserad av delar får gärna skicka pm.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

Kplamas (trådstartaren)

#5 » 11:20:36, 22-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för utförliga svar. Blir förvånad varje gång jag skriver här vilken kunskap det finns hos alla medlemmar.

Huvudkontakten som aktiverar startmotorn är upputsad och klickar i rejält av solenoiden, de kontakterna jag ser verkar okej.

Jag började demontera kollektorn men slutade när jag insåg att jag måste av med drevet, satte ihop allt och allt såg ut att sitta tajt. Inte sett att den kastar så bussningarna är kanske okej, ska provköra med 6V som förslaget och se om något tyder på det. Försökt mäta upp krypström men hittar inget, så det kan nog snarare vara så att den drar mycket ström vid startförsök.

Kanske lämnar in den till en bilmek ändå, verkar vara lite klurigt med både felsökning och reservdelar.. Har nog med terapijobb på gården. :insomnia:

Vilka startmotorer tror ni passar om den inte går att laga? Vad ska jag leta efter? BNG 4/12 verkar vanligare än min 2.5/12
Kplamas
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:44:49, 19-10-2015
Ort: Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 230 victor

Stefan1972

#6 » 11:30:21, 22-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

den tidigare 2.5kw är ersatt av den senare 4.0kw så passar gör de absolut. Man ska dock komma ihåg att dessa startmotorer kräver ganska mycket av batteriet så det duger oftast inte med nån gammalt halvdåligt från personbilen.
Tittade på lösa delar och fältlindningarna får jag inget napp på, bara hjälpfältlindningen verkar finnas till de tidiga 2.5kw
Det nyare boschnumret på den kraftigare är 0001401019
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

QV_

#7 » 11:54:13, 22-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Enligt min lista så sitter det ingen DRS på BM 230

Bild
Bild

Men jag har varken jobbet eller sett dessa startmotorer
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

QV_

#8 » 11:59:15, 22-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

ls76

#9 » 12:05:08, 22-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

ts skriver att han har en 230 från -76 men den tillverkades bara från 56 till 59-60
Hälsn.
Bosse

1 person gillar det här inlägget.
ls76
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:38:59, 23-12-2014
Ort: Påskallavik (Oskarshamn
Maskintyp: Lastbil

Stefan1972

#10 » 12:42:05, 22-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

man ska inte stirra sig blind på vad listor säger kontra på maskiner från 50talet. Som Torbjörn är inne på fanns det massor med varianter och många är ersatta hit och dit och vad som är rätt och inte vet nog inte ens Bosch själva. Ju nyare listorna är ju mer faller de äldre varianterna bort.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

Kplamas (trådstartaren)

#11 » 16:02:35, 22-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

ls76 skrev:ts skriver att han har en 230 från -76 men den tillverkades bara från 56 till 59-60
Hälsn.
Bosse


Observant. Det är en -56:a.

Stefan1972 skrev:den tidigare 2.5kw är ersatt av den senare 4.0kw så passar gör de absolut. Man ska dock komma ihåg att dessa startmotorer kräver ganska mycket av batteriet så det duger oftast inte med nån gammalt halvdåligt från personbilen.
Tittade på lösa delar och fältlindningarna får jag inget napp på, bara hjälpfältlindningen verkar finnas till de tidiga 2.5kw
Det nyare boschnumret på den kraftigare är 0001401019


Okej, tack för det!
Kplamas
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:44:49, 19-10-2015
Ort: Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 230 victor


Återgå till [Traktorer] El/Elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se