3-fas bilgenerator börjar ladda bra från ca 2500rpm.
På min Avatarmoppe (se till höger) så har jag haft 1-1 med
remskiva; då hugger generatorn igång först vid ca 1800-1900rpm och "kopplar ifrån sig" vid ca 1500rpm.
Med ca 80mm's skiva på vevaxeln och 60mm på generatorn så startar generatorn vid ca 1200rpm, ger fullt från ca 1500rpm och ger laddning ned till ca 800rpm (=aktiverat fält dvs med högre V än batteriets).
Hur låga varv jobbar BMn på?
Remskiva finns ex., hos
www.backia.se vill du ha högre kvalité så är finns det maskinremskivor med lösa
nav; det är sådan som sitter på vevaxeln på avatar moppen.
Min erfarenhet av likströmsgeneratorer är far simca 1500 på 60-talet... generatorn ligger i källaren i väntan på att jag skall göra något roligt med den.
Vikt/effekt är så låg på en likströmmare att jag helt enkelt inte lägger tid och intresse på dem.
Hon som monterade bilgeneratorn på min avatar skrotade likströmmaren på sin
traktor (modell...
röd sak med stora bakhjul... Fergusson/Grållestorlek...) - hans kommentar var att det helt enkelt inte gick att jämföra de olika el alstrarna; så mycket sämre var likströmmaren. Nu bod han på Vikbolandet (Söderköping) så det är en liten bit ifrån Boden; men ni har en sak gemensamt - vintrarna. Vid/kring Kålmorden blir det gärna -vinter- skiljer sig från de torra vintrar du har, men kylan biter duktigt.
Så även om jag inte kan ditt fordon, så är mitt råd - lägg hellre tid och pengar på en 3-fasare. De finns i överflöd. De är lätta att renovera. De ger mycket fler A än likströmmarna. De går att köra i vilken
riktning som (höger/vänster - spelar ingen roll, inte ens med fläkten!)
Bosch 45-90A gamla huset är billigast.
Bosch 90-120A nya huset (med inbyggd fläkt) är avsevärt mycket bättre generatorer, men... laddregulatorn kostar 1000kr istället för 100kr...
Gavlar får man tag i på skroten - lätta att byta. Är å andra sidan inget som helst problem att tillverka nytt
fäste i ex., plattjärn (bocka o svetsa - så gör man på Avatar moppen; max motor rpm ca 7600rpm
- det håller! )