LA - så är det när man inte kan maskinen ifråga.
Då svarar jag så här.
Det -finns- 50mm's remskivor till generatorerna, men (!) de -äter- remmar!
OM det är möjligt att stanna på 60mm's
remskiva, gör det.
I original, sitter det en 35A Bosch vx-strömmare med fjärr relä eller sitter det en 45A likströmmare?
Är det tekniskt, utrymmesmässigt möjligt att montera en Bosch 55A utan problem?
I så fall rekommenderar jag den "nya" Bosch 90A (samma storlek på generatorn).
OM det går att montera den gamla Bosch 90A, så är det nästan sak samma om man väljer den eller den "nya" 120A; men (!) den nya är såååå mycket bättre
generator (tycker jag utifrån min "testanläggning").
Visst -är- det bra om fläkten -drar- ut den varma luften från generatorns insida, men, om generatorn sitter lika öppet på Viktorn som på min Avatarmoped, då "kvittar" det bara det "fläktar" => öppnar för mycket lättare och enklare att få tag i "gratis" generator
Kungsis skrev:... jag får stödladda ofta, så alla tips är väl egentligen välkomna
Kungsis
Visst katten ja!
Du skrev ju det med ju...
=> standard BMW R75-80 polisproblematik.
=> därför utrustades boxrarna med huvudströmbrytare och laddningskontakt
=> bumsarna skulle -alltid- stödningsladdas efter uppdrag (pga att batteriet inte laddades upp ordentligt...)
Jag fann följande problem på bumsarna:
- krypströmmar från diodbryggan och kabelhärvorna.
- dålig jordning (för få mm2)
- för låg
spänning; original är 13.7V (fungerar toppen, på sommaren, i solsken, i
värme över +25'C...)
- för låg rpm på generatorn (är en Opel Kadett från kring 1967 ngt, anpassad till bumsarna; 180W som senare blev 280W max effekt, 14V... 13.7...).
Åtgärder som hjälpte:
- öka på jordpunkterna från en M6 till >4st till => totala jordningsarean flerfaldigades
- jordning direkt till batteriet från diod plattan, utöver jordningen genom
chassi, motor och
växellåda)
- ökad arean på matarledningen från generatorn till startmotorn, vad 4mm2 som ökades till 6mm2
- bytte startmotorn mot en med 15A kortslutningsström istället för originalets 320A (Till Valeo från Bosch)
- bytte original batteriet, som på min var 19-24Ah till 30Ah (= 25% större kapacitet)
=> det förbättrade läget... behövde bara stödladda, efter varje körning... suck...
Då monterades en Bosch 55A generator istället för originalets 20A. Remdriven istället för direkt driven. (på så sätt fick jag experimentera med olika utväxling).
Det blev mycket bättre
...fick stödningsladda efter varje körning...(hade iof Bosch
startmotor då..., men gjorde ingen skillnad med Valeon)
Bosch 55A har 14V som standard laddrelä.
Bytte det till 14.2V mycket bättre
...fick ladda efter varje körning...
Bytte till 14.4V - toppen!
...fick ladda efter varje körning...
(börjar bli lite tröttsamt nu va?...)
Då monterade jag en likriktardiod (på rekommendation under bordet från KGK/Hella - på egen risk ! -)
Nu hade jag 14.6-14.8V
...Banner 53030 30A ... hm... fick fylla på batterivatten, efter varje körning, men gisses vad det fanns
ström!
Öh, jo då... åkte på å ladda efter varje körning; men, nu var det -bara- för att toppa laddningen
I original så laddas bumsarna ur. Finns krypströmmar i systemet.
Med extern bilgenerator så upphör urladdningsfenomenet helt
På sommaren, hög sommaren, så fungerar 14V helt ok, men redan på tidig höst eller sen vår, så kräver batteriet 14.4V och på vintern (under -15'C så kräver batteriet snarast 15V (Nippon Densu m.fl. japanska generatorer har det som standardvärde)...
Det som ytterligare händer om man sätter en likriktar diod mellan
jord och likriktaren, så att det inte kan gå krypström tillbaka till likriktaren, bortsett från en spänningshöjning om ca 0.6V, är att generatorn startar ladda på ca 2-300rpm lägre
varvtal (liknande fenomen som med traktorn där; kötrafik = 6-800rpm... då laddar originalgeneratorn inte alls...).
Summering:
- kan det vara ngt annat som trasslar än generatorn för dig?
- dåliga kontakytor ?
- för lågt V ?
- uttjänt/fel
batteri?
- tjyvströmmar?
- har du räknat fel på strömbehovet?... (jag använde över 1000W 1994 när jag lufsade till Kristall Rallyt i Norge, 55A x 14 =...770W... men alla delar presenteras i 12V... så det motsvarar 55 x 12 dvs 660W... nu använde jag inte full effekt helt tiden, men tillräckligt länge och mycket för att notera "nått var fel"... matte...hm... att man måste räkna?!... räckte det inte med i skolbänken?!...)