Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningarShop

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] El/Elektronik

Generator till lågvarvig BM victor

28 inlägg • Sida 1 av 2
El/Elektronik i traktorer

Kungsis (trådstartaren)

#1 » 00:28:26, 06-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Någon som har tips på en växelströmsgenerator som är byggd för låga varvtal. Har i dagsläget en Bosch från en MB 220S (OM 616) och den behöver för högt varvtal, trots bytt remskiva, för att klara vanlig+arbetsbelysning på vintern. Eller är det bättre att kolla över original likströmsgeneratorn och fixa bra laddrelä? Kanske skaffa en annan större likströmsgenerator, från någon annan lågvarvig maskin? Är hursomhelst inte nöjd i nuläget, då jag får stödladda ofta, så alla tips är väl egentligen välkomna :grin:

Med vänlig hälsning
Kungsis
Användarvisningsbild
Kungsis
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:13, 11-12-2012
Ort: Motala
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 230
Fiat 680
JD 4230
Attila 1200
MB 300TD
Silverpil

GLIDLAGER - LEDLAGER - BUSSNINGAR - KULLAGER - RULLAGER - TÄTNINGAR - LÄNKHUVUDEN
www.debearings.se


dc_lindberg

#2 » 00:40:37, 06-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Exakt vad menar du med låga varvtal?...

Kan du få dit en Bosch 90-120A (gamla eller nya huset, kvittar); så har du en generator som kickar igång vid ca 1800rpm, men laddar sedan redan från kring 1000rpm.
Talar du 600-800 rpm på motorn så behöver du ha 80mm på motorn och 50mm på generatorn; dvs ca 1.6:1 i utväxling. Kan du få till 2:1 är du säkert hemma. Men (!) ska du ha full kräm ur generatorn så vill den snurra minst 2500rpm... med full kräm är då 1200-1600W, o -det- räcker oftast långt.

Ta ett par bilder på problemet så blir det mycket enklare att råda.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Kungsis (trådstartaren)

#3 » 00:52:49, 06-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag talar varvtal runt ca. 600-1000 oftast. Och visst laddar det redan då, men det ger för lite. Jag är jättedålig på att ta foton (har ingen modern mobil), men jag ska försöka under morgondagen och kanske även mäta lite remskivor. Är stor diametergenerator = hög laddningsampere eller tvärs om?

Med vänlig hälsning
Kungsis
Användarvisningsbild
Kungsis
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:13, 11-12-2012
Ort: Motala
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 230
Fiat 680
JD 4230
Attila 1200
MB 300TD
Silverpil

Michael Meier

#4 » 09:02:23, 06-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tvärs om..
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

torbjorn_forsman

#5 » 09:20:08, 06-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du kan räkna med att ju större diameter på generatorn, desto lägre varvtal behöver den. Men det är inga större skillnader mellan olika typer. Försök välja remskivor så att generatorn kommer upp i omkring 2000 r/min då traktorns motor går på tomgångsvarvtal.

Det som är enklast att komma över av "stora" generatorer kanske är en Bosch N1 - typisk 75 - 90 A generator från sent 80-tal, man hittar dem på t ex VAG-bilar, Opel Omega, Ford Scorpio, vissa Volvo 740. De klarar sig med lägre varvtal än de mindre K1 och G1 -typerna.

Många Bosch-generatorer har två siffror till efter strömangivelsen på typskylten. De siffrorna anger det varvtal, i r/s, där generatorn kan lämna 2/3 av märkströmmen.

Om du vill få laddning vid lägre varvtal än generatorerna egentligen är byggda men inte har några större krav på maximal ström, så skulle du kunna göra ett hopplock - skaffa fram en 12 V och en 24 V generator med samma grundkonstruktion, ta statorlindning och likriktarbrygga från 24 V generatorn, rotor och laddningsregulator från 12 V generatorn.
En annan möjlighet att få laddning vid lägre varvtal är om du hittar en generator med D-kopplad statorlindning (kan förekomma på en del äldre japanska och franska generatorer), och kopplar om den till Y-koppling istället.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Michael Meier

#6 » 09:20:30, 06-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Michael Meier

#7 » 09:30:36, 06-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

En mellantransmission torde vara den bästa lösningen, så kan du behålla växelströmsgeneratorn.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

LeifAndersson

#8 » 10:04:07, 06-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

En Victor har inte speciellt lågt varvtal, motorn har ett varvtalsregister på 450-2060r/m och konstruerad för ett lämpligt arbetsvarv på 1700 r/m.
Med så liten remskiva som möjligt på generatorn går det med vad som helst på den motorn. Original likströmmare behöver högre varvtal än de flesta växelströmmare, och då har originalet en ordentligt stor remskiva också. Precis allt vi har monterat i växelströmsväg har blivit bättre än originalmontaget. Och uppväxlingen av generatorvarvtalet sker ju i två steg så det snurrar på hyfsat, därför originalet har så stor remskiva.
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

2 personer gillar det här inlägget.
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

dc_lindberg

#9 » 16:04:37, 06-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Med det varvtalet på motorn TS så försök få tag i en 60-70mm's remskiva på generatorn (det är väl A-profil 9.5-11mm?) så det inte är en flerspårs eller kuggrem?

På motorn bör du då ha en remskiva som är 2-3ggr större; dvs 150-200mm eller nått sånt.

OM det är är A-profilsremmar så är det inga problem alls :-)

Remspänningen -bör- man göra med att vicka på generatorn, men (!) om inte det låter sig göras så -kan- man ta en kedjespännare (kullagrad nylon rulle) till motorcykel.

Som TF skriver, en generator med större diameter behöver snurra långsammare än en liten för att lämna samma ström ifrån sig. Dessutom så är de större generatorerna bättre (tycker jag). De snurrar lättare (mindre belastning på motorn), startar/aktiveras först vid högre varvtal (= då kan man välja att "dreva" den så att motorn startar utan att koppla in generatorn och att den då först aktiveras när man varvar upp motorn; därefter laddare den på ned på tomgång; finurligt sätt att drastiskt minska motståndet för startmotorn vid kallstart; ngt man kan ha nytta av i låga temperaturer! Se avatar moppen - jag har god erfarenhet av detta).

Om bilder är svårt.
Ta tumstocken och mät var som sitter där idag.
Diameter på remskivorna; den på motorn och den på generatorn.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

LeifAndersson

#10 » 16:19:00, 06-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu är inte Victor riktigt som andra traktorer. På gamla BM så drivs vattenpumpen med rem från vevaxeln med en hyfsad uppvarvning, sedan drivs generatorn från vattenpumpens tvåspåriga remskiva med en obetydlig uppvarvning som standard. Så vill man öka generatorvarvet så är det bara mindre remskiva som gäller på generatorn, och på Victor är det en så liten remskiva som möjligt som klarar att överföra kraften man får välja, när en för hårt spänd rem belastar vattenpumpen onödigt mycket. Men det är inga problem att få det att funka med en personbilsgenerator. Tidigare använde jag ofta en från en tidig VW Passat, men de är svåra att hitta i dag så man får ta det man kommer över. Och extra behändigt blir det om man bemödar sig att använda originalremmen.
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

dc_lindberg

#11 » 17:42:14, 06-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

LA - så är det när man inte kan maskinen ifråga.

Då svarar jag så här.
Det -finns- 50mm's remskivor till generatorerna, men (!) de -äter- remmar!
OM det är möjligt att stanna på 60mm's remskiva, gör det.

I original, sitter det en 35A Bosch vx-strömmare med fjärr relä eller sitter det en 45A likströmmare?
Är det tekniskt, utrymmesmässigt möjligt att montera en Bosch 55A utan problem?
I så fall rekommenderar jag den "nya" Bosch 90A (samma storlek på generatorn).
OM det går att montera den gamla Bosch 90A, så är det nästan sak samma om man väljer den eller den "nya" 120A; men (!) den nya är såååå mycket bättre generator (tycker jag utifrån min "testanläggning").

Visst -är- det bra om fläkten -drar- ut den varma luften från generatorns insida, men, om generatorn sitter lika öppet på Viktorn som på min Avatarmoped, då "kvittar" det bara det "fläktar" => öppnar för mycket lättare och enklare att få tag i "gratis" generator ;-)

Kungsis skrev:... jag får stödladda ofta, så alla tips är väl egentligen välkomna :grin:
Kungsis


Visst katten ja!
Du skrev ju det med ju...
=> standard BMW R75-80 polisproblematik.
=> därför utrustades boxrarna med huvudströmbrytare och laddningskontakt
=> bumsarna skulle -alltid- stödningsladdas efter uppdrag (pga att batteriet inte laddades upp ordentligt...)

Jag fann följande problem på bumsarna:
- krypströmmar från diodbryggan och kabelhärvorna.
- dålig jordning (för få mm2)
- för låg spänning; original är 13.7V (fungerar toppen, på sommaren, i solsken, i värme över +25'C...)
- för låg rpm på generatorn (är en Opel Kadett från kring 1967 ngt, anpassad till bumsarna; 180W som senare blev 280W max effekt, 14V... 13.7...).

Åtgärder som hjälpte:
- öka på jordpunkterna från en M6 till >4st till => totala jordningsarean flerfaldigades
- jordning direkt till batteriet från diod plattan, utöver jordningen genom chassi, motor och växellåda)
- ökad arean på matarledningen från generatorn till startmotorn, vad 4mm2 som ökades till 6mm2
- bytte startmotorn mot en med 15A kortslutningsström istället för originalets 320A (Till Valeo från Bosch)
- bytte original batteriet, som på min var 19-24Ah till 30Ah (= 25% större kapacitet)
=> det förbättrade läget... behövde bara stödladda, efter varje körning... suck...
Då monterades en Bosch 55A generator istället för originalets 20A. Remdriven istället för direkt driven. (på så sätt fick jag experimentera med olika utväxling).
Det blev mycket bättre :-)
...fick stödningsladda efter varje körning...(hade iof Bosch startmotor då..., men gjorde ingen skillnad med Valeon)
Bosch 55A har 14V som standard laddrelä.
Bytte det till 14.2V mycket bättre :-)
...fick ladda efter varje körning...
Bytte till 14.4V - toppen!
...fick ladda efter varje körning...
(börjar bli lite tröttsamt nu va?...)
Då monterade jag en likriktardiod (på rekommendation under bordet från KGK/Hella - på egen risk ! -)
Nu hade jag 14.6-14.8V :-)
...Banner 53030 30A ... hm... fick fylla på batterivatten, efter varje körning, men gisses vad det fanns ström!
Öh, jo då... åkte på å ladda efter varje körning; men, nu var det -bara- för att toppa laddningen :-)

I original så laddas bumsarna ur. Finns krypströmmar i systemet.
Med extern bilgenerator så upphör urladdningsfenomenet helt :-)
På sommaren, hög sommaren, så fungerar 14V helt ok, men redan på tidig höst eller sen vår, så kräver batteriet 14.4V och på vintern (under -15'C så kräver batteriet snarast 15V (Nippon Densu m.fl. japanska generatorer har det som standardvärde)...

Det som ytterligare händer om man sätter en likriktar diod mellan jord och likriktaren, så att det inte kan gå krypström tillbaka till likriktaren, bortsett från en spänningshöjning om ca 0.6V, är att generatorn startar ladda på ca 2-300rpm lägre varvtal (liknande fenomen som med traktorn där; kötrafik = 6-800rpm... då laddar originalgeneratorn inte alls...).

Summering:
- kan det vara ngt annat som trasslar än generatorn för dig?
- dåliga kontakytor ?
- för lågt V ?
- uttjänt/fel batteri?
- tjyvströmmar?
- har du räknat fel på strömbehovet?... (jag använde över 1000W 1994 när jag lufsade till Kristall Rallyt i Norge, 55A x 14 =...770W... men alla delar presenteras i 12V... så det motsvarar 55 x 12 dvs 660W... nu använde jag inte full effekt helt tiden, men tillräckligt länge och mycket för att notera "nått var fel"... matte...hm... att man måste räkna?!... räckte det inte med i skolbänken?!...)
Senast redigerad av dc_lindberg 18:14:33, 06-12-2017, redigerad totalt 1 gång.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

LeifAndersson

#12 » 18:06:12, 06-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Generatoreffekten på likströmmaren är 130W som original !! Så precis vad som helst är en förbättring! :thummar:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

dc_lindberg

#13 » 18:17:12, 06-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Aj LA!
130W räcker ingenstans alls... mitt långa svar kan man kasta i soporna!
10A 12V då mao ?
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

LeifAndersson

#14 » 18:39:04, 06-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

11! :thumme:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

dc_lindberg

#15 » 19:37:39, 06-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

...är ju inte mkt bättre än en trampcykeldynamo... :insomnia: :ohnej: :skratta3:
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv


Återgå till [Traktorer] El/Elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



BA Trading AB

Trucking

Älmeboda Maskinservice

trailerbeg

OilQuick

Alftaprodukter

TK Traktordelar

Hammars verkstad AB

D&E Bearings AB

http://www.RESERVdelar24.SE

Bildelar24.com

Klaravik

Bobcat

Beck Maskin

Crazyride

Ygsbostudios

Koneita

Kilremslagret

Bra Verktyg

Sverigeredskap

SSL Certificates