Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] El/Elektronik

Generator till lågvarvig BM victor

28 inlägg • Sida 2 av 2
El/Elektronik i traktorer

G-son

#16 » 20:42:47, 06-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kungsis skrev:...den behöver för högt varvtal för att klara vanlig+arbetsbelysning...

Denna belysning, vad består den av? Ifall det är svårt att generera tillräckligt mycket ström för befintlig belysning kan det ju även vara en lösning att se vad man kan göra för att minska strömförbrukningen. Om du t.ex. har arbetsbelysning med halogenlampor kan du byta till xenon eller LED och få betydligt mer ljus OCH lägre strömförbrukning.
There is no such thing as material failure - all failures are human in origin!

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
G-son
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:05:19, 21-09-2011
Ort: Vimmerby
Sverige



LeifAndersson

#17 » 20:47:07, 06-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

11A var närmast standard på traktorer på den tiden, vanligt på både Tyska och Engelska elsystem på femtiotalet! I början av sextiotalet tog de i ordentligt och ökade ordentligt till strax under 200W! Mer var det inte normalt i traktorer med likströmsgeneratorer! Det ansågs att förbrukningen inte var mer än dryga 100W max. vid körning på den tiden. Och de första växelströmmarna var ofta på bara 35A/12V, och sjutton vad man tyckte det laddade med en sådan!
I dag har vi 140A/24V i lastmaskinerna och det funkar ju det med! :grin:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

torbjorn_forsman

#18 » 22:00:50, 06-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Men det är betydligt bättre än t ex en Volvo T24 som har 75 eller 90 W generator. 130 W var vanligt även på personbilar på 50-talet (i synnerhet tyska bilar t ex Opel, Borgward Isabella, tidiga VW).

Många äldre system med växelströmsgenerator har laddspänning i underkant av goda anledningar. Gamla tiders blybatterier med antimonlegerade plattor krävde ju ständig vattenpåfyllning. I all synnerhet om det var på gränsen till att batteriet skulle bli överladdat, som det kan bli på ett fordon som är igång hela dagarna i sträck (inte helt orimligt antagande för en polismotorcykel). Så för att slippa förstöra batterier i förtid genom att de gick torra, och för den delen slippa att allt omkring batteriet fräts sönder av mikroskopiska syradroppar som följer med knallgasen från ett överladdat batteri, föredrog man att välja laddspänning lite i lägsta laget. Med gammaldags mekaniska laddningsregulatorer med grova toleranser fanns det nog ännu större anledning att ta till en viss marginal.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

EE

#19 » 00:08:55, 07-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Beroende på användning så kan man istället för att våldföra sig på victorns eminenta elsystem välja att acceptera en omodern generator och istället skapa bra förutsättningar för laddning när den står parkerad inför nästa uppdrag.
När man väl fått i gång maskinen kan man i detta fall låta belysningen förbruka lämpligt med effekt under de timmar man kör, för att sedan parkera på en plats där man har laddare tillgänglig.
På så sätt slipper man röra originalkonfigurationen överhuvudtaget! Det har skottats otaliga gårdsplaner på detta sätt de senaste 40 åren. Detta med omfattande belysning är ett modernt påfund!

2 personer gillar det här inlägget.
EE
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:06:03, 28-03-2009
Ort: Västernorrland
Maskintyp: Ej angivet

Göran Ekman

#20 » 08:48:34, 07-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Grannen har kört sin BM 36a utan generator de senaste 15 åren, funkar jätte bra .
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

dc_lindberg

#21 » 12:24:40, 07-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack TF :shake_hands:
Där kom -äntligen- förklaringen till BMWs 13.7V. Den förklaringen har nog -stark- bärighet i TS tråd/frågeställning också. :thumme:

Då tänker vi utanför boxen!
Har traktorn hytt?
Kan man använda hytt taket för solceller?
Bör kunna ge 3-6A ngt extra ström, som kan användas som ständig "underhållsladdning".
Skulle detta kunna tippa läget lagomt mycket ?

Om detta med att belysning är ett moderna påfund... njae... jag har trampcykel lampa från 30-talet. Dubbla glödlampor, för att kunna blända av vid möte. Drivs av en 6V däckdriven dynamo. Ger -bra- med ström och strålkastaren -lyser upp- vägen. Endast sedan inträdet av batterdrivna LED så har cyklar fått mera ljus, men avbländning har ännu inte återkommit!
Så nog katten villa man ha ljus på den tiden med.
Karbidstrålkastarna gav väl mer ljus än dagens bästa LED, men reflektorerna gav inte så långa och smala ljuskäglor iof...

Jag vil ha minst 2st strålkastare framåt.
PÅ maskiner som kan backas vill jag ha det bakåt också.
=> 4 x X => Y W(att)...
130W minus tändning (ca 50W gissar jag - så på BMW, 2x6V's tändspolar), minus instrument (säg ytterligare 20-30W) => lämnar kanske i -bästa fall 50W att spela med till belysningen... 10W avgår till bakljusen... sitter alltså 2st 25W glödlampor i en traktorlykta... Var det 25/30W assymetrisk H4 ? För att ladda batterier brukar laddningsreläerna ge ca 4A "laddström". I min testanläggning har jag konstaterat att på samtliga batterier jag kört så -tar- batteriet det -det- vill ha och struntar fullständigt i resten av systemet... o belastar man då med mera än vad som finns för att mätta batteriet, så "stjäl" man ur batteriet...
Vid -start- så brukar batterierna kräva 8-15A i några sekunder till några min, för att sedan falla ned mot 5A i flera min tills dess batteriet är "fyllt" varpå kravet från batteriet kan sjunka ned mot 1A och ibland (riktigt fräscha batterier) under 1A.
Detta behov måste in i beräkningen.
Antingen måste batteriet fyllas på under stillestånd/parkering, eller så måste generatorn ha kapacitet nog att fylla det under drift.
=> ...130W räcker inte för driften... 200W kan ge en acceptabel grund nivå... skulle nog vilja ha 500W eller bättre att tillgå...

Stämmer detta hyfsat med TS's läge/problem?

SJM. Stefan Julsgårds Mekaniska, körde i R100 (BMW) i många år med ett 60Ah batteri istället för originalets 28Ah. Detta gav honom ström nog under sina pendlingsresor, men krävde underhållsladdning; på jobbet och hemma över natten.
Så det -går- att ta för vana att alltid ladda batteriet när man parkerar - jag föredrar nog själv att generatorn skall klara det jobbet och att underhållsladdning skall vara i undantagsfall, men det är min preferens. Stefan köpte en K100 precis innan han skulle bygga om sin R100 med bilgenerator. Dvs han löste aldrig problemet med för lite el på sin bumse.

130W är för lite, hur man än ser på det.
Antar att det är magnet tändning och inte tändspolar därför :-)
35A Bosch generatorn var en riktigt trevlig liten smäcker sak! Bytte bort en sådan med Alby Bil-El då han fixade generator till min Suzuki GS850G (monterade en trimmad Nippon Densu) - kring 1992. Bob-cat har en smidig lite generator. Den har monterats på motorcyklar ff.a. i USA under minst de senaste 20-25 åren.
Med så lite originaleffekt som 130W så blir det som LA svarade mig:
LeifAndersson skrev:Generatoreffekten på likströmmaren är 130W som original !!
Så precis vad som helst är en förbättring! :thummar:


Och med de förutsättningarna så är jag -helt- säker på att Maskinistens hjärntrust kan hjälpa TS få till ett riktigt bra kraftverk på sin traktor :buga:
:thummar:
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Göran Ekman

#22 » 14:53:29, 07-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Traktorn är en liten tvåcylindrig diesel . Strömen används för att starta den sedan är det belysning som tar ström 3st strålkastare a 35w ? bakljus 10w ? Förbrukare under färd ca 115w. Solfångare på taket ger inte så mycket på vintern.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan

1 person gillar det här inlägget.
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Kungsis (trådstartaren)

#23 » 15:32:05, 07-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har inte hunnit läsa allt (somnade 18.30 i går :uupps: ), Men här kommer några bilder och belysningen jag har är, utöver original hel/halv, är två halogen arbetsbelysning framåt och en halogen spot/arbetsbelysning+ en led arbetsbelysning bakåt. De bakåt har jag delat upp. så de tänds inte förrän jag drar i ett vred. Har för avsikt att byta ut alla till LED varefter.


Bild
Bild

Med vänlig hälsning
Kungsis
Användarvisningsbild
Kungsis
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:13, 11-12-2012
Ort: Motala
Maskintyp: Traktor
Maskin: Unimog 411
Volvo 230
Fiat 680
JD 4230
Attila 1200
Ford A62
Audi 100 quattro
MB 300TD
Silverpil

G-son

#24 » 15:52:39, 07-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du byter arbetsbelysningen till LED med "måttlig" effekt (som fortfarande lyser mer än halogenlamporna) och släcker de vanliga halogenstrålkastarna när lagen inte kräver att dom är tända för färd på väg borde strömförbrukningen minska drastiskt.
There is no such thing as material failure - all failures are human in origin!
Användarvisningsbild
G-son
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:05:19, 21-09-2011
Ort: Vimmerby
Sverige

dc_lindberg

#25 » 17:26:10, 07-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bra bilder Kungis!
:buga:
De gav alla svar som behövs.

Generatorn -är-(?) bytt.
45-55-70A Bosch.
Laddreläet är ett standard 14V.

Finns det någonting på traktorn som skulle må riktigt illa av 14.5-15V ?
Om inte, så:
Laddning, BMW, generator, spänning
Kapa jordplattan, löd dit en 1N4004 1A likriktar diod.
Då får du 0.6V högre spänning.
Laddar från ca 200rpm lägre varvtal.

Gör metalliskt rent alla kontaktytor!
Dina jordpunkter och + polen ser... ut ! Där har du stora förluster.
Laddregulatorns jordning är ...hm... oxiderad... rensa skruvhålen, montera nya M4, smörj dem och hålen väl med fett eller annat anti-oxideringsmedel.

Matarledningen är en 4mm2 om jag ser rätt, där kabelskon inte är isolerad... då är tråden ärgad och skon oxiderad... = måste bytas.
Den gula, fältaktiveringen duger bra - räcker med -att- det finns ström genom den; fast det vore ju elegantare med en hel kabelsko och tätad ;-)

Generatorns upphängning är rostig... = dålig jord = gör ren och fetta in!

Remskivan på generatorn är utbytbar. Ser ut att vara en 90mm's. Så den är helt klart värd att bytas mot en 60-55mm's.
Den på vattenpumpen... ser ut som om det inre spåret går så tajt mot vattenslangen att man inte kan öka dess diameter... är det -så- illa?
Det är f.ö. en fullt utbytbar dubbel-remskiva. Så inga problem att få bättre utväxling på den.

Med dessa -få- små åtgärder så bör du få tillgång till rätt mkt av vad den där generatorn är kapabel att leverera :thumme:
OM du vill press ur lite till, så byt upp dig till det nya "lilla" huset; dvs 90A generator med inre fläkt istället för de här äldre med yttre fläkt. De är sååå mkt bättre generatorer, men (!) laddningsreläet kostar ca 1000kr jmf med ca 100kr för de här äldre... Vidare är de monderna inte alls lika lätta att "trimma" så man åker på att köpa ett relä anpassat för 14.5V eller 14.8V. Finns det ekonomiska utrymmet att byta upp dig generatormässigt - gör det!
http://www.startmotor.se är riktigt duktigt på kluriga frågor och de har alla delar för leverans samma dag.

Tyvärr får du inte plats med det stora generatorhuset där :-( ...
...OM det inte är bara motorhuven (den röda plåten ovan generatorn) som är ivägen. Är det -så- enkelt; gör om huven. Skrota 45-70Araren och montera en 90-120A stor generator = "problem löst" :thummar:
Senast redigerad av dc_lindberg 10:16:10, 08-12-2017, redigerad totalt 3 gånger.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Skrukke

#26 » 17:27:15, 07-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

:klia: Slik som oppsettet er på den motoren med at reimen fra veiva driver vifta, så en mindre skive som driver generatoren, så har du jo en ned giring på utvekslingen. Den generatoren går jo ikke rundt i det hele tatt. Om motoren der går på 800 rpm, så går din generator som om en vanlig motor går på 600 rpm, og når du slipper den ned på tomgang kan du ikke ha noen ladning overhodet.

Enkleste billigste løsning, ny lengere reim og lag ny festeplate til generatorn så du får flyttet den ca. 5 cm frem. 1 reim som driver vannpumpe/vifte og generator.

2 personer gillar det här inlägget.
Skrukke
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 07:09:08, 15-04-2012
Ort: Pasvikdalen, Finnmark
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH444, BM Volvo 400 med Hymas 31 graver, Volvo Viking 4x4 med Jonsered tømmerkran

dc_lindberg

#27 » 17:36:32, 07-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Idéer om remskivor:
www.backia.se
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

leakim1958

#28 » 22:50:20, 08-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej. Jag har en BM Viktor 230 och på den har jag monterat en generator från en Volvo 240. Funkar kanonbra.

1 person gillar det här inlägget.
leakim1958
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 00:15:37, 11-12-2014
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo bm 650


Återgå till [Traktorer] El/Elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se