Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] El/Elektronik

Jag byggde eget led blixtljus till traktorn

30 inlägg • Sida 2 av 2
El/Elektronik i traktorer

Stridis2

#16 » 13:18:45, 30-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

"Har själv en gammal fin dubbelrotor minns inte namnet den drivs med 2 motorer å den ena har lagt av så ska göra något senare, borde ju gå att konvertera till modern teknik! Har alla med typ gammalt utförande på strålkastare halogen kalla det gärna strömtjyvar! :huh:"
(Beklagar fult citat, sitter med mobilen och TT, har inte lärt mig göra snyggare där)

Just när det gäller varningsljus tycker jag att mekaniskt roterande är både vilsammare för ögonen och enormt mycket snyggare. Allra snyggast är med fyra eller sex rotorer som är mekaniskt synkroniserade. Hade jag haft en sådan ramp hade jag lagat motorn, alternativt konverterat till en motor och kedjedrift. Är strömförbrukningen för hög så kan man stoppa i LED-lampor. Finns billiga LED-chip på 200 W!
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624



jeppe1 (trådstartaren)

#17 » 18:37:44, 30-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Molnia skrev:kreativ o bra lösning :grin: jag håller med om att saftblandare lätt blir känsliga, gjorde så gott jag kunde med monteringen då far hade köpt 2 st trotts jag förespråkade blixtljus likt dig men att montera dem på sidan inne I takbågen som vi hjälptes åt att bygga.

jeppe1 skrev:Lägga gärna in era lösningar på belysning i denna tråden med. Alltid fler lösningar som man kan lära sig av.


Molnia @ [Traktorer] Takbåge till Valmet 705



Ja det var en väldigt enkel och bra lösning med befintliga varor :thumme: . Jag har själv sluppit köra av någon, men mina kamrater som har såna på konstant har ju ett gäng "byggsatser" i sina garage.
Användarvisningsbild
jeppe1
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:52:35, 30-03-2011
Ort: Karlskrona
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 320 Buster "skogis"

jeppe1 (trådstartaren)

#18 » 18:50:18, 30-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stridis2 skrev:"Har själv en gammal fin dubbelrotor minns inte namnet den drivs med 2 motorer å den ena har lagt av så ska göra något senare, borde ju gå att konvertera till modern teknik! Har alla med typ gammalt utförande på strålkastare halogen kalla det gärna strömtjyvar! :huh:"
(Beklagar fult citat, sitter med mobilen och TT, har inte lärt mig göra snyggare där)

Just när det gäller varningsljus tycker jag att mekaniskt roterande är både vilsammare för ögonen och enormt mycket snyggare. Allra snyggast är med fyra eller sex rotorer som är mekaniskt synkroniserade. Hade jag haft en sådan ramp hade jag lagat motorn, alternativt konverterat till en motor och kedjedrift. Är strömförbrukningen för hög så kan man stoppa i LED-lampor. Finns billiga LED-chip på 200 W!


Ja led är ju ett suveränt påhitt när man just har äldre maskiner. Jag har fortfarande kvar likströms generatorn på min Buster och den hänger med än. Dock är örat till spännskruven snart obefintligt så de får väl bli en uppdatering gällande de senare ändå. Men jag håller ändå med dig om dessa über-moderna ramperna som blinkar hysteriskt så man får ont i huvudet. Denna jag gjorde vart mest på kul. :grin: Men du skrev om din dubbelrotor. Finns ju firmor som bygger med automationsteknik. Där finns ju mängder med motorer att
Välja på och små smidiga tandremmar som man skulle kunna nyttja. :idee:. (Slipper man smörja kedjan) Det går nog även att kasta på en potentiometer så man kan ställa ner farten på rotationen för showens skull. :grin:

Hittade denna sidan nu. https://www.electrokit.com/stegmotor-20 ... olar.45270
Användarvisningsbild
jeppe1
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:52:35, 30-03-2011
Ort: Karlskrona
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 320 Buster "skogis"

63an

#19 » 19:59:04, 30-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kul att detta påtalas om dubbelrotor, har Zenon i min men motoreländet har smält men behagligt sken är det verkligen ! Drar onödigt med ström när man kör vid väg tillsammans med övriga förbrukare Halvljus/fläkt varselljus osv. syns bra på laddningen som sjunker! Jotack annars mår man bra... :coffee:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

jeppe1 (trådstartaren)

#20 » 20:22:19, 30-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

63an skrev:Kul att detta påtalas om dubbelrotor, har Zenon i min men motoreländet har smält men behagligt sken är det verkligen ! Drar onödigt med ström när man kör vid väg tillsammans med övriga förbrukare Halvljus/fläkt varselljus osv. syns bra på laddningen som sjunker! Jotack annars mår man bra... :coffee:

Kanske montering av dubbla generatorer för de mörka månaderna? Magnetkoppling på remskivan så väljer man efter behov med.
Användarvisningsbild
jeppe1
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:52:35, 30-03-2011
Ort: Karlskrona
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 320 Buster "skogis"

63an

#21 » 20:28:07, 30-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nej inte nödvändigt alls , sämsta tänkbara standard prylar i eldragningen! Inne på 3dje frånskiljaren nu bara en sån sak att allt ska tas genom tändlåset, hur tänkte de som ritade! Rationaliserade först bort låset å har frånskiljaren istället, jaja bara man får tid enbart för genomgång så är snart detta löst :vissla:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

jeppe1 (trådstartaren)

#22 » 21:02:54, 30-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

63an skrev:Nej inte nödvändigt alls , sämsta tänkbara standard prylar i eldragningen! Inne på 3dje frånskiljaren nu bara en sån sak att allt ska tas genom tändlåset, hur tänkte de som ritade! Rationaliserade först bort låset å har frånskiljaren istället, jaja bara man får tid enbart för genomgång så är snart detta löst :vissla:

Tid: det man saknar mest av allt. :sad: Skönt att det finns en sån lösning istället för en radikal ombyggdnad. Jag har gått i tankarna litegrann om man måste ha mycket kräm och det går genom tändningslåset. Det borde ju gå att skaffa en solenoid till en åkgräsklippare och helt enkelt bara ta styrström till det genom låset. Känns säkrare på något sätt.
Användarvisningsbild
jeppe1
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:52:35, 30-03-2011
Ort: Karlskrona
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 320 Buster "skogis"

Roger Bälinge

#23 » 21:34:26, 30-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

God kväll!

Byggde min egen blixtljusramp till Chevan!
...anledningen var enkel!
Jag ville ha något svart, slimmat och stryktåligt som "matchade" flakbågen och extraljusrampen som jag också byggt!!
...min önskan fanns inte att uppbringa överhuvudtaget på den ständigt "svällande" LED-marknaden, men en massa ömtåligt skit fanns i drivor!! :grin: :grin:
Så jag skred till verket och bockade till fyrkantsrör och kapade ur för 14 blixtljus och pulverlackade hela rampen...tyvärr var kvaliteten på blixtljusen rätt dålig, så jag har fått bytt ut några stycken! Dom tappar i styrka allteftersom och till slut "vissnar" dom helt! :red_card:

Annars är jag nöjd över att den blev som det var tänkt och framförallt kan ingen jävel kan säga att han/hon har en likadan! :skratta3: :skratta3: :skratta3:
Har väl inga riktigt bra bilder på den...men tar en bild från en tråd om min Cheva och där man kan skymta den... :vissla:
Bild
Bättre att se en möjlighet i varje svårighet, än en svårighet i varje möjlighet!
Det kan aldrig gå mer än åt helvete!
...och det är aldrig "bara"!

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Roger Bälinge
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:50:49, 21-12-2014
Ort: 272:an till GRANLUNDA, typ!
Sverige
Blogg: Visa blogg (212)
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Terex TW 110 med onödigt mycket redskap!
Chevrolet Silverado CC 1500/2015
(Får se om min nya är ännu en gåva till bilismen)
Husqvarna LT 151 med tippkärra och stickluftare.
...och är numer heltids pensionär!

63an

#24 » 21:40:36, 30-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

När maskiner står ute år efter år får man vara klar på saker som elen inte får vara tillkrånglad "Simplity is best" :thumme: Minns att nya signalhornen bara skakade lite, solen sken så då startade jakten på dålig kontakt efter en 1/2 timme så var de värsta signalen utan att gå utanför hytten :vissla:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Gunnar i Sörby

#25 » 23:18:24, 30-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

har någon försökt att modulera ljusintensiteten på LED istället för bara on-off blixt ?
Borde gå att få ljuset att variera på samma sätt som ett roterande ljus
Gunnar i Sörby
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:00:10, 12-11-2014
Ort: Tjörn
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35X, MF 165, MF 550 med Bergsjö 910, BM 650 med Ålö Quicke 3260, Wain-Roy traktorgrävare

jeppe1 (trådstartaren)

#26 » 23:51:11, 30-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Roger Älta skrev:God kväll!

Byggde min egen blixtljusramp till Chevan!
...anledningen var enkel!
Jag ville ha något svart, slimmat och stryktåligt som "matchade" flakbågen och extraljusrampen som jag också byggt!!
...min önskan fanns inte att uppbringa överhuvudtaget på den ständigt "svällande" LED-marknaden, men en massa ömtåligt skit fanns i drivor!! :grin: :grin:
Så jag skred till verket och bockade till fyrkantsrör och kapade ur för 14 blixtljus och pulverlackade hela rampen...tyvärr var kvaliteten på blixtljusen rätt dålig, så jag har fått bytt ut några stycken! Dom tappar i styrka allteftersom och till slut "vissnar" dom helt! :red_card:

Annars är jag nöjd över att den blev som det var tänkt och framförallt kan ingen jävel kan säga att han/hon har en likadan! :skratta3: :skratta3: :skratta3:
Har väl inga riktigt bra bilder på den...men tar en bild från en tråd om min Cheva och där man kan skymta den... :vissla:
Bild

Jag fick titta en stund innan jag såg din ramp. Slimmad och hållbar var namnet! Snyggt! :rock_on:
Senast redigerad av jeppe1 23:53:53, 30-01-2018, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
jeppe1
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:52:35, 30-03-2011
Ort: Karlskrona
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 320 Buster "skogis"

jeppe1 (trådstartaren)

#27 » 23:53:11, 30-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

63an skrev:När maskiner står ute år efter år får man vara klar på saker som elen inte får vara tillkrånglad "Simplity is best" :thumme: Minns att nya signalhornen bara skakade lite, solen sken så då startade jakten på dålig kontakt efter en 1/2 timme så var de värsta signalen utan att gå utanför hytten :vissla:

Ja sant. Kontaktfel är värsta ja vet. Fick själv byta minuskabel i våras. Trodde det var generatorn som började ge sig men efter en kabel dubbelt så grov som innan så var man på banan igen. :driver:
Användarvisningsbild
jeppe1
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:52:35, 30-03-2011
Ort: Karlskrona
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 320 Buster "skogis"

jeppe1 (trådstartaren)

#28 » 23:56:51, 30-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gunnar i Sörby skrev:har någon försökt att modulera ljusintensiteten på LED istället för bara on-off blixt ?
Borde gå att få ljuset att variera på samma sätt som ett roterande ljus

Ja du, inte jag i alla fall. Men till mina små klossar finns ju ett läge av tre så de blinkar tre och tre om varandra. Jag satte dem i sådan serie så att det tyyp ser ut som att det snurrar. Vet inte om du tänkte på det i videon.
Användarvisningsbild
jeppe1
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:52:35, 30-03-2011
Ort: Karlskrona
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 320 Buster "skogis"

Skru'are

#29 » 10:50:15, 08-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gunnar i Sörby skrev:har någon försökt att modulera ljusintensiteten på LED istället för bara on-off blixt ?
Borde gå att få ljuset att variera på samma sätt som ett roterande ljus

Det här är en intressant tanke! :thummar:
Synbarheten på de roterande är väl så god. Lugnare än det stirriga blixtrandet och det är ju att lugna ner trafiken som är målet.
Det behövs en ganska stor lysande yta och en tillräcklig tid för att få en rumslig uppfattning när det är mörkt.
Skru'are
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:01, 20-07-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor

Russin

#30 » 21:56:01, 11-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

jeppe1 skrev:
Roger Älta skrev:God kväll!

Byggde min egen blixtljusramp till Chevan!
...anledningen var enkel!
Jag ville ha något svart, slimmat och stryktåligt som "matchade" flakbågen och extraljusrampen som jag också byggt!!
...min önskan fanns inte att uppbringa överhuvudtaget på den ständigt "svällande" LED-marknaden, men en massa ömtåligt skit fanns i drivor!! :grin: :grin:
Så jag skred till verket och bockade till fyrkantsrör och kapade ur för 14 blixtljus och pulverlackade hela rampen...tyvärr var kvaliteten på blixtljusen rätt dålig, så jag har fått bytt ut några stycken! Dom tappar i styrka allteftersom och till slut "vissnar" dom helt! :red_card:

Annars är jag nöjd över att den blev som det var tänkt och framförallt kan ingen jävel kan säga att han/hon har en likadan! :skratta3: :skratta3: :skratta3:
Har väl inga riktigt bra bilder på den...men tar en bild från en tråd om min Cheva och där man kan skymta den... :vissla:
Bild

Jag fick titta en stund innan jag såg din ramp. Slimmad och hållbar var namnet! Snyggt! :rock_on:

Det där blev snyggt
Russin
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:46:48, 03-03-2018
Sverige
Maskintyp: Kran


Återgå till [Traktorer] El/Elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se