Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] El/Elektronik

Startmotor mf30-64

5 inlägg • Sida 1 av 1
El/Elektronik i traktorer

Castillobjorneberg (trådstartaren)

#1 » 12:36:56, 04-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej, skulle starta min traktor igårkväll. Slog på huvudströmbrytaren, förvärmde motorn (hör alltid efter någon sekund ett vinande ljud), vred efter 10s nykeln åt andra hållet och startmotorn hann starta en millisekund. Sedan helt tyst. Även strålkastaren slocknade. Slog ifrån huvudbrytaren, väntade en stund och kunde då tända strålkastaren. Vred om nykeln men startmotorn var helt död. Strålkastaren slocknade.

Batteriet är nytt och underhållsladdas med c-tek laddare så det är mycket bra. Har ni någon idé på vad som kan vara fel eller hur jag bäst felsöker vidare?

Tack på förhand
Anders
Castillobjorneberg
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 23:22:00, 09-12-2013
Ort: Jönköping
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF30 från 1964 med bergsjölastare. Köpt hösten-2013. Använder den för snöskottning och vägunderhåll.



Ivar Risslén

#2 » 12:49:00, 04-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kolla batterianslutningarna och att huvudbrytaren är okej.
Errare humanum est

1 person gillar det här inlägget.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

magirus

#3 » 12:49:30, 04-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Koppla förbi huvudströmbrytaren med en startkabel. Om det blir skillnad så är brytaren kass.
Nästa steg är väl tillslaget till startmotorn (startlåset) samt startsolenoiden. Kan antingen va en "flygande" eller sitta på startmotorn.
MEn, börja med att brygga över huvudbrytaren.

Ivar va snabbare :grin: givet polskorna på batteriet. Dom ska va hela o fria från ärg etc!
magirus
 

Castillobjorneberg (trådstartaren)

#4 » 08:24:13, 09-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för era snabba svar! Har dröjt lite med mitt svar till er då felet inte återkommit när jag använt traktorn 2 ggr sedan inlägget skrevs. Uppstår felet igen felsöker jag med startkabel. Tack igen för era bra svar! /Anders
Castillobjorneberg
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 23:22:00, 09-12-2013
Ort: Jönköping
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF30 från 1964 med bergsjölastare. Köpt hösten-2013. Använder den för snöskottning och vägunderhåll.

goslin

#5 » 09:33:45, 09-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!
Tänkte bara säga att jag fick samma problem när jag bytte batteri eftersom den gamla storleken på +polskon inte stämmer till 100% med det nya batteriets. Sen tar det förstås emot att kapa bort originalskon eftersom den är i gott skick och ersätta med en modern som matchar batteriet bättre :sad:
MVH
/Gösta
goslin
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:50:23, 05-09-2015
Ort: Pajala, Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Volvo Buster 400


Återgå till [Traktorer] El/Elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se