Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] El/Elektronik

Koppla ur generatorn vid elsvetsning

21 inlägg • Sida 1 av 2
El/Elektronik i traktorer

busse (trådstartaren)

#1 » 16:03:37, 19-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu kommer en korkad fråga till.

Jag fick lära mig att man skall koppla ur generator då man ska elsvetsa i en maskin för annars ska det finnas riska att dioderna kan ta stryk, detta var på tiden innan huvudströmbrytarna började användas men jag har fortsatt med detta.

Hur ligger det till i dagsläget är det lugnt att elsvetsa om man har huvudbrytaren ifrån kopplad? Hur är det i övrigt vid elsvetsande i modernare maskiner där det börjar vara mycket elektronik? Vet att man ska koppla jordklämman nära det man svetsar för att inte dra ström genom hela maskinen men är det nåt speciellt man ska tänka på?
busse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:14:05, 01-03-2016
Ort: Norrbotten
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case CX70
New Holland TN60DA

Det totala vansinnet, kompressormatad Honda 250
Triumph Thruxton 900
Kawasaki KLR 650C
Cadillac Serie 62, 1960



peo007

#2 » 16:56:00, 19-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Huvudströmbrytaren kopplar ju bara bort batteriet :(
peo007
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:14:07, 11-10-2009
Ort: Norra uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T-24
Volvo BM 650

Rubert

#3 » 16:58:09, 19-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det viktigaste är att man sätter svetsens återledare så nära svetsstället som möjligt och i samma metalliska del som ska svetsas för att undvika spänningsfall och risk för skador.
Tillämpat sunt förnuft rekommenderas samt att inte svetstråden/pinnen kommer i kontakt med någon installation i fordonet under svetsningen.


En varning är dock på plats för läckströmmar från svetsutrustningen till skyddsjord speciellt på invertersvetsar av tvivelaktigt ursprung.
För att undvika att dessa läckströmmar ska orsaka problem så är det viktigt att det inte finns annan nätansluten utrustning kopplad till fordonet vid svetsning.
Exempelvis batteriladdare, analysinstrument, datorer, mediautrustning som matas från nätspänning eller är kopplade till installationer typ nätverk mm.
Effekten av dessa läckströmmar kan minskas om fordonets chassi kopplas ihop med elsystemets skyddsjord i en punkt nära svetsutrustningen nätanslutning.
Rubert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:23:30, 31-05-2007
Ort: Västmanland

torbjorn_forsman

#4 » 17:09:43, 19-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Syftet med att koppla bort batteriet före svetsning är inte att det skulle kunna skydda t ex dioderna i generatorn mot skador från svetsströmmen, utan det är för att inte strömmen från batteriet ska ställa till med följdfel (t ex kabelbrand) om någon diod skulle gå sönder i samband med svetsningen.

Förutom att ansluta jordklämman nära svetsstället så bör man se till att man jordar i någonting som verkligen är bra elektriskt hopkopplat med svetsstället (alltså inte t ex jorda i motorn om man ska svetsa i en rambalk intill, utan jorda i samma balk som ska svetsas). Låt svetskablarna ligga tillsammans så lång del av sträckan som möjligt, så att slingarean som bildas av svetsledning och jordledning blir så liten det går (radiomässigt kan man säga att det gäller att lägga kablarna så de blir sämsta möjliga antenn). Allt detta är mer viktigt ju högre ström man svetsar med. Om det rör sig om bara några tiotal A för att svetsa i tunnplåt behöver man knappt bekymra sig alls.
Det kan också vara värt att tänka på att vissa äldre sorters minneskretsar - åtminstone teoretiskt sett - kan raderas av UV-ljuset från svetsningen. Så det kan vara bra att se till att inga elektronikenheter med kapsling som kanske inte är ljustät (t ex ljus plast) är inom "synhåll" från ljusbågen. Men sådana minneskretsar har ersatts av modernare teknik sedan 15-20 år tillbaka.

När det gäller läckströmmar i invertersvetsar så har de inget med tvivelaktigt ursprung hos svetsen att göra, utan snarare om den är full med elektriskt ledande svetsdamm, rondellspån mm som kylfläkten har dragit i sig. En del avstörningskondensatorer (som det finns gott om i invertersvetsar, om tillverkaren har tagit CE-märkningen seriöst) kan få hög läckström om de har utsatts för fukt länge. Och har de väl en gång blivit dåliga, så blir de inte märkbart bättre av torkning utan de bör bytas i så fall.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Rubert

#5 » 19:51:54, 19-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Med tvivelaktigt ursprung avsåg jag tillverkare som inte uppfyller normkraven när det gäller maximal kapacitans/ström från invertern omvandlarkretsar till chassi.
Läckströmmar var kanske inte en korrekt benämning på vad jag menade.
Jag tänkte på de högfrekventa strömmar som orsakas av de snabba till och frånslagen i inverterns switchar och kopplas ut via strökapacitanser och avkopplingskondensatorer.

Överledning på grund av nersmutsning hade jag inte i huvudet när jag skrev inlägget men det kan säkert bidra till ökade läckströmmarna.
Rubert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:23:30, 31-05-2007
Ort: Västmanland

nixs

#6 » 22:39:37, 19-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hade det varit minsta känsligt hade jag eldat upp många ECUer vid det här laget!

Sunt förnuft och lite kunnande om vad man faktiskt sysslar med när man svetsar är A och O.
Återledare inkopplad så nära svetspunkten man kan komma osv är väl solklart.
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum

1 person gillar det här inlägget.
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

bonnen513

#7 » 22:45:42, 19-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

hjulbultarna brukar vara blanka o fina och ge bra kontakt

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

EE

#8 » 22:52:40, 19-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur vanligt är det i praktiken att man knäcker diod i generatorn? Risk finns, men kan man strunta i batterifrånkoppling bara man har koll på jordpunkten? Jag har alltid järnkoll på jordpunkten, har alltid undrat hur det ens kan ha betydelse för en i sammanhanget avlägsen diod om jag svetsar på ett lokalt isolerat ställe.
Som säkert många andra har jag aldrig vågat chansa.
EE
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:06:03, 28-03-2009
Ort: Västernorrland
Maskintyp: Ej angivet

bonnen513

#9 » 22:55:58, 19-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

har aldrig kopplat ur

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

RD350

#10 » 22:57:57, 19-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är en billig försäkring att koppla bort batteriet, inte säkert att felet uppkommer direkt efter svetsarbetet. Finns många konstiga elfel, interna fel i styrenheter som mycke väl kan ha uppkommit genom krypströmmar från svetsning :uupps:
RD350
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:16:49, 07-07-2012
Ort: Skåne
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Bm 646, Bm 430, Bm 400, Honda Rubicon Volvo 960, 240, Amazon, Yamaha Rd 350

torbjorn_forsman

#11 » 23:05:00, 19-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mycket fler dioder i växelströmsgeneratorer går sönder pga glapp i pluskabeln mellan generator och batteri, än pga elsvetsning. Och förutom detta, så verkar de ha en förmåga att gå sönder när det är riktigt kallt.

2 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Michael Meier

#12 » 00:40:51, 20-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hjulbultar ? Skulle nog undvika rull eller kullager i återledarkretsen, det blir alltid någon form av ljusbåge i dessa.
/Michael M

8 personer gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

mathiast

#13 » 07:05:17, 20-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det som brukar paja ecu är nog mest 230v startbooster! Vid svetsning så sätter man jorden så nära svetsstället som möjligt och absolut inte så det sitter någon form av lager imellan
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010

bonnen513

#14 » 08:35:16, 20-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

problemen med att parkeringsbromsen tar dåligt brukar i alla fall minska

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

Michael Meier

#15 » 08:39:16, 20-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

:-P
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige


Återgå till [Traktorer] El/Elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: fri_tid, Nemesis_turbo och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se