I många elmaskiner är det ena lagret isolerat från
jord just av denna anledning. Framför allt brukar synkronmaskiner (allt från bilgeneratorer till fläktar i luftvärmepumpar och kraftverksgeneratorer) ha en tendens att inducera en
spänning längs med axeln, som kan ge lagerskador om det på något sätt bildas en sluten strömkrets där axeln och lagren ingår. Och det även om det inte förekommer någon switchad kraftelektronik i närheten, det kan räcka med ett lite osymmetriskt trefasnät. En del bilgeneratorer har lagret i släpringsänden isolerat genom att det är monterat i en plastkopp eller med en
O-ring i lagerläget. I fläktmotorer förekommer små
kullager med en keramisk beläggning utanpå ytterringen för att få
isolering. I en stor kraftverksgenerator kan det förekomma isolerande mellanlägg i armkorset som bär upp det övre lagret. Där händer det till och med att man kostar på en strömtransformator runt axeln för att kunna övervaka isolationen.