Det ser ut som den typ av flatstiftskontakt som var vanlig på europeiska generatorer på 70-talet. I personbilsvärlden användes de av bl a VW, Audi och Opel, antagligen också Ford, på generatorer upp till ca 55 A. För högre strömmar litade man inte på flatstiften utan använde en polskruv för B+.
Om laddningslampan är på mycket låg effekt och den nya generatorn har ett
motstånd inkopplat mellan D+ och
jord (för att säkerställa att laddningslampan lyser även vid avbrott i fältlindningen eller fel på regulatorn), så kan det hända att man måste varva upp generatorn kraftigt för att lampan ska slockna.
En del moderna generatorer har en övervakningsfunktion som tänder laddningslampan om det är avbrott eller stort spänningsfall på B+ , den saken kan också vara värd att kolla.
Några direkta felsökningstips:
1) Prova med ett löst flatstift att hylsorna i flatstiftskontakten har bra grepp. 6,3 mm för D+ , 8 eller 9,5 mm för B+.
2) Prova att varva upp motorn kraftigt och se om generatorn kommer igång och börjar ladda. I så fall, kolla vilken effekt den
laddningslampa som sitter där har och sätt om möjligt dit en starkare lampa (t ex 2, 3 eller 4 W).
3) Mät
spänning på D+ dels då tändningen är på och motorn står stilla, dels då motorn är igång.
4) Kolla spänningsfall på B+ , utan fungerande
generator kan du göra det genom att ansluta en H4-lampa från en B+
hylsa i kontakten i taget till jord, och mäta spänningsfallet mellan den belastade hylsan och + på batteriet.