Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] El/Elektronik

Laddningsproblem Ford 6600

21 inlägg • Sida 1 av 2
El/Elektronik i traktorer

songoku (trådstartaren)

#1 » 16:17:09, 30-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej,

Som rubriken lyder har jag svårt att få igång laddningen på min Ford 6600, 4wd från -81. Jag bytte generator då jag förmodade att den var orsaken, men det blev ingen skillnad. Jag har försökt kolla kablar vilket bara var tre stycken. En till batteriet, en till laddlampan och en tredje till en givare som ska känna yttemperatur på batteriet. Den sistnämnda hängde bara löst i luften men det gav inte någon skillnad att sätta fast den på sin rätta plats. Det skulle såklart kunna vara att den är trasig men frågan är, skulle den innebära att laddningen inte alls fungerar? Hur viktig är den egentligen?

Jag skickar en bild på den, är det någon som vet vad den gör exakt?

Mvh...
Bild
songoku
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:51:57, 07-11-2014
Ort: Sundsvall
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 6600 4wd -81



igelkottar

#2 » 16:47:25, 30-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är laddlampan hel?
Ordentlig jord mellan generator -> motor -> batteriet
Bild
/Lillen

"Jag bryr mig faktiskt inte om vad folk tycker.
Jag gör vad jag har lust med."

Julia Child (1912–2004), ameri-
kansk kock och kokboksförfattare
Användarvisningsbild
igelkottar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:53, 31-01-2008
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gutbrod 1050 Trädgårdstraktor m. Skopa, snöschaktblad och borstaggregat.

Michael Meier

#3 » 17:55:09, 30-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Exakt vilken generator har du nu ?

Vad heter terminalanslutningen som du sätter temperaturgivaren på ?
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

88ecr

#4 » 17:59:43, 30-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Minns ja nu fel, har inte dom kanske lite idiotiskt säkring för lampan i laddningen. Den lite dålig kontakt, ingen laddning.
88ecr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:08:22, 18-12-2010
Ort: Östra Nyland, Finland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo 88ER plus

Michael Meier

#5 » 18:57:26, 30-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

OM, :) den nya generatorn har sammalika tempsensor terminal (anslutningsposition) .. ett motstånd kanske kan ersätta?

# 82988248; 82983697; D3NN10N311A heter tempsensorn

Schemat är från en Prestolite, kanske inte överensstämmer med din generator.

userpix/1469_QYLTHE35300E1522429031.jpg


Edith, fel.
Senast redigerad av Michael Meier 20:55:11, 30-03-2018, redigerad totalt 2 gånger.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

songoku (trådstartaren)

#6 » 19:05:37, 30-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Michael Meier skrev:Exakt vilken generator har du nu ?

Vad heter terminalanslutningen som du sätter temperaturgivaren på ?


Den nya generatorn benäms "Lucas Gen.12V-45A,18ACR, Höger", det är en ersättningsmodell till den Lucas som sitter original i traktorn.
Terminalanslutningarna är fantastiskt dåligt utmärkta. B+ och D+(laddlampan) sitter i en kontakt. Sen finns det bara en sladd kvar och en namnlös anslutning...den ser ut att motsvara originalet så jag har bara flyttat över sladdarna. Men behövs tempgivaren för att laddning ska fungera?
songoku
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:51:57, 07-11-2014
Ort: Sundsvall
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 6600 4wd -81

Michael Meier

#7 » 19:07:24, 30-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi kollar schemat på din nya generator ...
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

songoku (trådstartaren)

#8 » 19:09:24, 30-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

88ecr skrev:Minns ja nu fel, har inte dom kanske lite idiotiskt säkring för lampan i laddningen. Den lite dålig kontakt, ingen laddning.




Laddlampan lyser stickande rött. Kan det ändå vara en dålig säkring?.. Att en säkring skulle kunna vara inblandad har jag inte ens tänkt på.......... nu blev det nästan lite pinsamt! :)
songoku
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:51:57, 07-11-2014
Ort: Sundsvall
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 6600 4wd -81

Michael Meier

#9 » 19:13:03, 30-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

torbjorn_forsman

#10 » 20:49:46, 30-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det ser ut som den typ av flatstiftskontakt som var vanlig på europeiska generatorer på 70-talet. I personbilsvärlden användes de av bl a VW, Audi och Opel, antagligen också Ford, på generatorer upp till ca 55 A. För högre strömmar litade man inte på flatstiften utan använde en polskruv för B+.

Om laddningslampan är på mycket låg effekt och den nya generatorn har ett motstånd inkopplat mellan D+ och jord (för att säkerställa att laddningslampan lyser även vid avbrott i fältlindningen eller fel på regulatorn), så kan det hända att man måste varva upp generatorn kraftigt för att lampan ska slockna.
En del moderna generatorer har en övervakningsfunktion som tänder laddningslampan om det är avbrott eller stort spänningsfall på B+ , den saken kan också vara värd att kolla.

Några direkta felsökningstips:
1) Prova med ett löst flatstift att hylsorna i flatstiftskontakten har bra grepp. 6,3 mm för D+ , 8 eller 9,5 mm för B+.
2) Prova att varva upp motorn kraftigt och se om generatorn kommer igång och börjar ladda. I så fall, kolla vilken effekt den laddningslampa som sitter där har och sätt om möjligt dit en starkare lampa (t ex 2, 3 eller 4 W).
3) Mät spänning på D+ dels då tändningen är på och motorn står stilla, dels då motorn är igång.
4) Kolla spänningsfall på B+ , utan fungerande generator kan du göra det genom att ansluta en H4-lampa från en B+ hylsa i kontakten i taget till jord, och mäta spänningsfallet mellan den belastade hylsan och + på batteriet.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Michael Meier

#11 » 21:01:34, 30-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild

Batteritemperatursensorn hör inte ihop med den nya ACR generatorn.


Bild
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

johnneballe

#12 » 18:43:49, 01-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den där censorn under batteriet är bra att ha!! När generatorn överladdar då kokar batteriet och i värsta fall rinner all syra ner över motorn och den förstörelsen är inte rolig. Så när batteriet blir varmt så tänds laddningslampan, och då felsöker ban och då ser man att den överladdar. Smart men så är det ju Ford!! Men sen farbror lucas....Enligt mitt elschema så kan det finnas en säkring mellan Gen+ till solenid startmotor Det finns ingen säkring till laddningen bakom varvräknaren. Kolla laddningen på den nya generatorn den ska ju ladda 14,8.
Användarvisningsbild
johnneballe
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:47:44, 16-10-2013
Ort: Kalmar län
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Ford 4000, Ford 6600-4wd. IH 484.

songoku (trådstartaren)

#13 » 18:44:56, 02-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Michael Meier skrev:Bild



Än så länge laddas det ingenting. Laddlampan lyser inte hela tiden men är den släckt så är den det även när motorn är avstängd så det måste vara något glapp någonstans.
Vid mätning av batteripoler har det aldrig visat mer än 12,6 volt. Jag skulle vilja dra om hela systemet men vet inte riktigt hur jag ska göra. Om man tittar bifogat elchema, vad är A:et i cirkeln för något?
songoku
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:51:57, 07-11-2014
Ort: Sundsvall
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 6600 4wd -81

Masseydriver

#14 » 19:36:33, 02-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ampermätare som visar laddströmmen ?

2 personer gillar det här inlägget.
Masseydriver
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:29:37, 17-07-2016
Ort: Sundsvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H7c, Massey Ferguson 65

torbjorn_forsman

#15 » 20:01:06, 02-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Masseydriver skrev:Ampermätare som visar laddströmmen ?


Exakt! Har man ingen amperemätare är det bara att koppla ihop de ledningar som enligt schemat går till den.

songoku skrev:Laddlampan lyser inte hela tiden men är den släckt så är den det även när motorn är avstängd så det måste vara något glapp någonstans.


Om du mäter spänningen från D+ (det lilla flatstiftet i kontakten på generatorn) till jord, vad får du för spänning där med tändningen på och motorn stillastående, dels då laddningslampan lyser och dels då den är mörk? Och vad blir det för spänningar där med motorn igång?
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till [Traktorer] El/Elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se