Man kanske inte ska söka såna där säkringar hos nasare för traktordelar i första hand. De har använts på andra håll också, t ex i en del franska bilar. Bl a sitter ofta en sån där som fältsäkring för generatorn i gamla Peugeot med
likströmsgenerator. Kan även ha använts i Simca.
Man ser många fina säkringsdosor om man bläddrar i katalogerna från bildelstillverkare (Bosch, Hella, SWF, MTA osv), men har man väl hittat en
säkringsdosa som ser lämplig ut gäller det att det finns någon som vill sälja den också. Ett visst grundläggande sortiment kan man väl hitta på t ex Swedol och Biltema. Undvik helt märkeslösa säkringsdosor, de har ofta dåligt material i säkringshållarna så det snart blir problem med glapp, varmgång, ärg mm. Ett tips är att kolla med en magnet, om de strömförande delarna är magnetiska (alltså tillverkade av järnplåt), så köp inte den säkringshållaren.
Om det blir aktuellt att ersätta säkringarna med annan typ så kan det vara värt att kolla hur märkströmmen egentligen är definierad på de där pluggsäkringarna. Det är nämligen helt olika på olika slags bilsäkringar.
Flatstiftsäkringar och 5 x 25 mm porslinssäkringar är definierade så att säkringen måste hålla för 1,25 gånger märkströmmen i
ungefär en timme men ska lösa ut inom två minuter om man belastar med dubbla märkströmmen (dvs samma regel som för t ex finsäkringar i elektronik och proppsäkringar i elinstallationer).
Amerikanska och japanska
glassäkringar ska hålla för 0,9 gånger märkströmmen i 4 timmar, de är alltså något svagare än en "normal"
säkring med samma märkström.
Engelska glassäkringar måste lösa ut inom två minuter vid märkström. Ska man ersätta en sådan med en normal säkring bör man alltså använda halva värdet (en engelsk 30 A motsvarar t ex en normal 15 A).