Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] El/Elektronik

Säkringsdosa/säkringar MF 550

16 inlägg • Sida 1 av 2
El/Elektronik i traktorer

David, Luleå (trådstartaren)

#1 » 00:38:46, 07-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej.
På min nyinförskaffade 550 försöker jag bli vän med alla knappar och funktioner. Jag fick inte igång någon belysning och som första steg kollade jag säkringarna.

Jo. Två brända säkringar hade jag. Men vilka säkringar sen...

Bild

De verkar inte finnas att få tag på längre än i 20 amp versionen. och de är inte gratis. Det händer väl att man bränner några innan man felsöker.
https://www.oie.se/Produkt/sakring-par- ... GUSONMF550

Jag har två olika som är trasiga. Sen verkar de vara olika längd på de som sitter i dosan.

Finns det nån bra säkringsdosa man kan ersätta denna med så man får vanliga säkringar. Flatstift eller den äldre avlånga varianten?


Gå till lösningen
David, Luleå
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:35, 03-04-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 550



torbjorn_forsman

#2 » 08:19:59, 07-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man kanske inte ska söka såna där säkringar hos nasare för traktordelar i första hand. De har använts på andra håll också, t ex i en del franska bilar. Bl a sitter ofta en sån där som fältsäkring för generatorn i gamla Peugeot med likströmsgenerator. Kan även ha använts i Simca.

Man ser många fina säkringsdosor om man bläddrar i katalogerna från bildelstillverkare (Bosch, Hella, SWF, MTA osv), men har man väl hittat en säkringsdosa som ser lämplig ut gäller det att det finns någon som vill sälja den också. Ett visst grundläggande sortiment kan man väl hitta på t ex Swedol och Biltema. Undvik helt märkeslösa säkringsdosor, de har ofta dåligt material i säkringshållarna så det snart blir problem med glapp, varmgång, ärg mm. Ett tips är att kolla med en magnet, om de strömförande delarna är magnetiska (alltså tillverkade av järnplåt), så köp inte den säkringshållaren.

Om det blir aktuellt att ersätta säkringarna med annan typ så kan det vara värt att kolla hur märkströmmen egentligen är definierad på de där pluggsäkringarna. Det är nämligen helt olika på olika slags bilsäkringar.
Flatstiftsäkringar och 5 x 25 mm porslinssäkringar är definierade så att säkringen måste hålla för 1,25 gånger märkströmmen i ungefär en timme men ska lösa ut inom två minuter om man belastar med dubbla märkströmmen (dvs samma regel som för t ex finsäkringar i elektronik och proppsäkringar i elinstallationer).
Amerikanska och japanska glassäkringar ska hålla för 0,9 gånger märkströmmen i 4 timmar, de är alltså något svagare än en "normal" säkring med samma märkström.
Engelska glassäkringar måste lösa ut inom två minuter vid märkström. Ska man ersätta en sådan med en normal säkring bör man alltså använda halva värdet (en engelsk 30 A motsvarar t ex en normal 15 A).

3 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

David, Luleå (trådstartaren)

#3 » 09:35:22, 07-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad kallar man den här typen av säkring? Testade att söka på pluggsäkring men då kom mycket hemmasäkringar upp. Även MF plug fuse jag som närmast en nos säkringsdosa.


Men jag begrundar det du skrivit. Jag var in på Biltema och tittade på deras sortiment. Men de dosorna kändes mera som något man har i en båt eller husvagn där de sitter sålda i ett utanpåliggande elsystem. (In och utgångar på sidan) i 550n sitter dosan på instrumentpanelen framför växelspakarna. Väldigt synlig. Om den ska bytas vill jag nog hitta någon med alla kabelanslutningarna på baksidan, helst att man monterar den bakifrån plåten så att det ser mera original, än eftermontage.
David, Luleå
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:35, 03-04-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 550

torbjorn_forsman

#4 » 13:45:48, 07-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag misstänker ju att de där säkringarna är ett franskt påfund, och förmodligen finns det (eller har funnits) en AFNOR-standard för dem. Det kanske finns någon Maskinist som är bra på franska, insatt i franska förhållanden och kan googla och söka en stund på franska bil-el-firmor på nätet, franska ebaynasare mm och se om det går att få klarhet den vägen?
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

David, Luleå (trådstartaren)

#5 » 18:04:32, 07-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Trodde MF var irländskt. Varför väljer man fransk standard? Eller har jag missförstått nåt?

Ska se om jag får fram nåt franskt.
David, Luleå
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:35, 03-04-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 550

torbjorn_forsman

#6 » 19:59:30, 07-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

För att en del svensksålda MF-traktorer är tillverkade i Frankrike. Och alla MF-fabriker i olika länder tycks ha gjort en del detaljkonstruktioner själva, t ex för att kunna utnyttja lokala underleverantörer och sådana komponenter som är gångbara i respektive land.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

gaffa

#7 » 21:20:20, 07-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

De runda roliga säkringarna kom 1977 på den engelska MF 500 serien som intruducerades då. De är väl inte så dumma men de blev väl aldrig någon större framgång men när de kom så gjorde man en poäng av att det inte kunde bli dålig kontakt i dem eftersom de var fastspända. Den tidigare släppta franska stordragaren MF 595 hade faktisk de gamla vanliga säkringarna till en början.
"Det gör inget om lantbruket går med förlust för banken säger att det är okej" :cool:

På vår firma har vi alla reservdelar hemma som finns i lager
gaffa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:54, 22-03-2008
Ort: Skånes centrum
Maskin: Volvo Typ 230
Svoboda
Johnston Harvester
MF 35
Fordson

vazman 67

#8 » 21:21:59, 07-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Går kanske sätta dit nåt liknande det här,

Bild
vazman 67
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 01:21:52, 03-11-2007
Ort: norrbotten
Sverige
Maskin: Belarus 505
O&K L5
Scania LB 80
Scania P92
Scania P113

David, Luleå (trådstartaren)

#9 » 20:15:26, 08-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

vazman 67 skrev:Går kanske sätta dit nåt liknande det här,

Bild


Täcka hålet för däkringsdosan mes en svart plåt och 8 st sådana i original positioner skulle ju vara snyggt. Och då kan man fortfarande läsa i instruktionsboken vilken säkring som går var är. Super bra ide.

Pillrade lite med dosan. En "hel" säkring visade sig vara en trasig, fast med säkringstråden från en porslinssäkring klämd över/under säkringspluggen så att all ström gick genom den. Bättre än inget. Snor den idéen för att få ihop och kunna felsöka lysena.

Såg i instruktionsboken att det sitter en till säkringsdosa bakom innerbelysningen. Den skulle jag aldrig hittat. Kanske var nån fransos med i utvecklingen som kom på en så briljant ide på ställe att gömma en viktig detalj. :huh:

1 person gillar det här inlägget.
David, Luleå
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:35, 03-04-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 550

gaffa

#10 » 20:18:56, 08-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Visst har väl MF handlaren säkringar till MF 500 serien fortfarande? Det kan inte vara mer 2 år sedan jag köpte några senast.
"Det gör inget om lantbruket går med förlust för banken säger att det är okej" :cool:

På vår firma har vi alla reservdelar hemma som finns i lager
gaffa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:54, 22-03-2008
Ort: Skånes centrum
Maskin: Volvo Typ 230
Svoboda
Johnston Harvester
MF 35
Fordson

David, Luleå (trådstartaren)

#11 » 20:33:43, 08-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Var till Staffare som säljer/servar MF och kollade. De kunde få fran de gula 20amperarna för 98:-+ moms styckpris.
Samma som Olssons hade. De fick inte fram någon annan storlek än det.
David, Luleå
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:35, 03-04-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 550

Göran Ekman

#12 » 21:37:50, 08-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Min erfarenhet när det gäller blå traktorer från England är att de engelska konstruktörerna är tillräckligt kreativa när det gäller att lösa problem, dom behöver inte ta fransk hjälp. När man felsöker elen har jag för mig att det kan vara lämpligt att använda en glödlampa istället för säkring . Synd att bränna en massa säkringar för 98kr styck.
Göran i Björnabo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

David, Luleå (trådstartaren)

#13 » 21:55:54, 08-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tänker det samma om tt bränna säkringar. Glödlampa. Kanske inte så tokig ide :)
David, Luleå
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:35, 03-04-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 550

gaffa

#14 » 22:34:21, 08-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tror Staffare var lite lat som en del MF försäljare brukar vara och går bara in och kollar lite på Olssons. Det är ju Olssons som är förstahands valet nuförtiden hos MF när det gäller delar till veterantraktorer som din. Orginaldelar finns fortfarande och är ofta billigare.
"Det gör inget om lantbruket går med förlust för banken säger att det är okej" :cool:

På vår firma har vi alla reservdelar hemma som finns i lager
gaffa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:54, 22-03-2008
Ort: Skånes centrum
Maskin: Volvo Typ 230
Svoboda
Johnston Harvester
MF 35
Fordson

gaffa

#15 » 22:40:02, 08-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kollade lite på hur 500 seriens veteranentusiaster gör i England för säkringarna är tydligen dyra överallt. De lödar dit säkringstråden från vanliga säkringar och det verkar var lätt gjort.


Detta inlägg har valts som lösning

"Det gör inget om lantbruket går med förlust för banken säger att det är okej" :cool:

På vår firma har vi alla reservdelar hemma som finns i lager
gaffa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:54, 22-03-2008
Ort: Skånes centrum
Maskin: Volvo Typ 230
Svoboda
Johnston Harvester
MF 35
Fordson


Återgå till [Traktorer] El/Elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se