Sida 1 av 1

Oxiderande pluspol på batteriet

InläggPostat: 09:48:54, 19-04-2018
av busse
Har en fundering gällande min Case CX70, har haft problem att starta den i vinter trots varmgaraget och trodde att solenoiden börjar vara bränd så den inte får kontakt. Startmotorernas solenoider har gett upp lite då och då med 4-5 års mellanrum men nu har jag hittat ett fel och det har nog funnits ganska länge. Det som händer är att det oxiderar mellan polskon och batteripolen vilket ger dålig kontakt som säkert ger spänningsfall vilket i sin tur ger ökad ström över solenoiden som riskerar att elda upp den.

Felet upptäcktes på morgon då det skulle skottas takras medans gården var frusen, då traktorn skulle startas utan motorvärmare i några minus blev det inte nån ordentlig snurr på startmotorn så den startade inte. Upptäckte att det "luktade varmt" vid batteriet och polskon var ordentligt varm, lossade den och tog smärjelduk och putsade polen och polskon och då startade traktorn utan problem.

När jag nu tänker tillbaka så har nog detta fenomen med oxid förekommit ett längre tag, endast pluspolen blir ansatt. Nån som har en förklaring till detta fenomen beror på och vad kan man göra för att undvika oxideringen? Vad är bäst att smörja polen med enkom polfett, kopparpasta eller vasselin?

Re: Oxiderande pluspol på batteriet

InläggPostat: 10:37:25, 19-04-2018
av igelkottar
Oxideringen kommer av just dålig kontakt mellan ytorna.
Vissa förordar tunn Tectyl, vaselin, polfett mm.mm och vad som är bäst är lite svårt att säga eftersom
det är just hur bra kontakt du får mellan metallerna som är avgörande.

Så har jag lärt mig och säger inte att detta är hela sanningen,
så någon annan kommer nog med bättre svar.

Re: Oxiderande pluspol på batteriet

InläggPostat: 10:43:22, 19-04-2018
av Towil
Uppstår när det inte är tätt så att batterisyra eller gas tar sig dit.

Re: Oxiderande pluspol på batteriet

InläggPostat: 10:46:19, 19-04-2018
av igelkottar
Glömde detta :ohnej: fast jag tänkte :klia: på't när jag plitade ner mitt alster. :vissla:

Re: Oxiderande pluspol på batteriet

InläggPostat: 12:13:13, 19-04-2018
av torbjorn_forsman
Om det tränger upp syra vid en pol på batteriet så att den oxiderar i förtid, så kan det antingen bero på fel på batteriet (polen sitter löst i plasten) eller att batteriet blir överladdat. T ex om fel på laddningsregulatorn i fordonet gör att laddspänningen blir för hög under körning, eller om batteriet får stå på underhållsladdning i tid och otid.

När det gäller startmotorsolenoiderna så är det inte konstigt att de bara håller några år om de är av tveksamt piratmärke.

Re: Oxiderande pluspol på batteriet

InläggPostat: 13:17:27, 19-04-2018
av Stefan1972
fast oxid på polerna är ju liksom inget ovanligt och får nog läggas till avdelningen ganska normalt underhåll. Tycker det är ganska ofta man får putsa ur kabelskor på vilka bilar och maskiner som helst. Sen vad man skyddar det med spelar nog ingen större roll, det viktigaste är nog servicen i sig.

Undvik kopparfett dock. Det smetar ner allt man tar i nåt så förbenat och myrphys law säger såklart att man lägger handen där nån gång.

Re: Oxiderande pluspol på batteriet

InläggPostat: 13:23:55, 19-04-2018
av Turbodiesel
Blir pluspolen svart brukar det betyda att den utsätts för syra, antingen i ångform eller att det läcker runt polen. En annan orsak till återkommande glappkontakt är om någon råkat montera en polsko i zinkmaterial, det säljs tyvärr sådana, även mässingsfärgade..

Re: Oxiderande pluspol på batteriet

InläggPostat: 19:15:48, 19-04-2018
av Åsa-Nisse
Min erfarenhet är att när + polen börjar oxidera så har inte batteriet långt kvar.

Re: Oxiderande pluspol på batteriet

InläggPostat: 07:54:21, 20-04-2018
av busse
Enligt det ni skriver så är det två saker jag misstänker. Antingen för hög laddspänning men detta måste ju gå att mäta med en vanlig multimeter om man mäter mellan polerna. Den andra saken är polskon om den nu skulle vara av zinkmaterial, vet att den är bytt några gången och sist den byttes köptes en sats på OKQ8 och frågan är ju vad för material det är i den, har ni tips på vad som är bra polskor och var man köper dessa?

Re: Oxiderande pluspol på batteriet

InläggPostat: 08:41:23, 20-04-2018
av kimmen
Första taknet på att batteriet har gjort sitt, byt batteriet. Du förstör bara allt runt omkring batteriet och du kan inte lita på det

Lite kul med det gröna är att du kan förkoppra skiftnycken med det, smeta bara på och låtdet vara några timmar, tvätta av med vatten

Ställ dig frågan, har du sett det här på ett nytt batteri?

Re: Oxiderande pluspol på batteriet

InläggPostat: 08:42:04, 20-04-2018
av Stefan1972
batteripolskor i zink har funnits sen bilen uppfanns typ och är troligen inte skäl nog att byta enkom bara för det. Gör rent och dra fast och skydda med lämpligt medel och det fungerar utmärkt.

Re: Oxiderande pluspol på batteriet

InläggPostat: 09:07:12, 20-04-2018
av 63an
Kan vara lagom att fixa sådana saker varje sommarsäsong så slipper man oftast problemet! Ställ dej själv frågan VARFÖR är de så svårt att göra en nödvändig sak när de gäller bilens funktion ? I min bil sitter batteriet i en låda med nått snäpplock å är original, 2009 våren ny/ 2018 20 000 mil å med tanke på att den stått ute hela perioden kan man inte klaga! Annat var de förr när man fick smälta loss mastiken å lyfta ur cellpaketet, tömma ur syran å sanera å återställa jag begriper inte att man gjorde det med tanke på de sanitära men de funkade jättebra faktiskt! Skulle de krånglat så fanns oftast startvev i bilarna då men 6 volt var ingen hit :vissla:

Re: Oxiderande pluspol på batteriet

InläggPostat: 09:16:04, 20-04-2018
av gedholm
Hej för att rengöra polskor har jag ett bra knep ,lossa från batteriet och lägg ner den i en mugg med varmt vatten en stund