Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] El/Elektronik

MF 175 Startmotor

7 inlägg • Sida 1 av 1
El/Elektronik i traktorer

anklas (trådstartaren)

#1 » 13:57:38, 03-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tips från de som försöker hjälpa till!
Här hittar du önskad, grundläggande information för att på enklaste sätt kunna hjälpa dig med felsökning på distans!

OBS! Du kommer till en början eventuellt att få enkla frågor. Denna metod används för att ringa in problemet, försök svara på frågor som ställs även om inget svar kan ges, interagera med dom som frågar!

Glöm inte att tacka dem som har hjälpt dig och berätta hur du har löst problemet!

Ange
1) Tillverkare och modell, samt felet i kortform i Ämnesrubriken!
2) Ange i din profil var i landet du befinner dig!
3) Maskin:
4) Årsmodell:
5) Timmar:
6) Hur länge har du ägt maskinen:
7) Din kunskapsnivå:
8) Verksamhetsområde:
9) När uppträdde problemet? Kryssa för:
- felet är nytt eller det har funkat förut
- felet är nytt men har ingen aning om historik
- felet alltid funnits

10) Beskriv problemet:

11) Vad har du hittills gjort för att åtgärda problemet:
12) Vad har du annat åtgärdat på maskinen i samband med (eller tidigare till) att felet uppstod:

Glöm inte att bifoga bilder på maskinen och på komponenterna som du skulle vilja ha hjälp med!
Bilder har en avgörande betydelse på hur bra/snabb hjälp du får eftersom det är sällan lätt att beskriva situationen fullständigt enbart med text!

Har fått problem med startmotorn på min traktor MF 175 S År 1969. Blev svårstartad och efter ett långt startförsök började det ryka om solenoiden. Den sitter monterad uppe på startmotorn och sitter fast med två muttrar samt ett kopparbleck mellan startmotor och solenoiden. Det var där det blev så varmt att det började ryka. Dålig kontakt tänkte jag och försökte skruva loss kopparblecket. Muttern på solenoiden lossade lätt men gick inte att få loss helt. Den kärvade väldigt på slutet av gängan och med kraft hände något så att gängan i muttern förmodligen gick sönder. Det går att dra tillbaka muttern men det blir inte ok. Troligen gick solenoiden sönder. Jag lossade de två muttrar som den sitter fast med och försöker få loss den. Den lossnar fast det går ej att ta bort den. Det verkar vara något som håller den fast i den delen som går ner till startmotorn. Min fråga är, går det inte att byta bara solenoiden eller måste man byta hela startmotorn.
Tacksam för svar om någon vet.
anklas från Strängnäs.
anklas
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 13:26:27, 03-07-2018
Sverige
Maskin: MF 175



Stefan1972

#2 » 15:22:59, 03-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo det går att byta solenoid men det finns många olika och sen lär man sätta allt i relation till hur startmotorn är i övrigt. De är ganska billiga nya så det är ju fånigt att lägga en slant på en solenoid om du får en komplett start för en tusenlapp till.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

torbjorn_forsman

#3 » 19:41:05, 03-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Å andra sidan så är de billiga, märkeslösa nya startmotorerna ofta rätt tvivelaktiga. Men ett sätt kan ju vara att köpa en ny startmotor för att lösa problemet snabbt, sen renoverar man den gamla i lugn och ro och lägger den på hyllan tills den behövs (vilket, enligt gängse fördomar mot Indien- eller Kinatillverkade piratdelar, kanske inte dröjer så länge).

För närmare råd kring den gamla startmotorn är det bra om du talar om fabrikat och typbeteckning på den. Om du ska skaffa ny solenoid, så kan det eventuellt finnas ett detaljnummer på den som också är bra att ha.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Claes Folkesson

#4 » 21:05:12, 03-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Original satt det ju cav start utan utanpåliggande soleonoid så
frågan är om du inte redan har en piratstart?
Finns det något märke eller nr på den?
Bild?
Claes Folkesson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:13:39, 08-01-2008
Ort: örebro län
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: L90E
Hymas 900t
Case IH 956
Bm 810
Mf 165-175
Gehl 1620

Claes Folkesson

#5 » 21:11:47, 03-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Original på mina tre iallafall. -66 ca67 och -69.
Claes Folkesson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:13:39, 08-01-2008
Ort: örebro län
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: L90E
Hymas 900t
Case IH 956
Bm 810
Mf 165-175
Gehl 1620

anklas (trådstartaren)

#6 » 12:50:54, 04-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för bilden jag fick se. Det är inte alls en sådan startmotor på min traktor. Tog kontakt med förre ägaren och fick reda på att motorn är bytt. Den kommer från någon skördetröska. Men hur som helst så lyckades jag få bort solenoiden. Och där behövdes det en helrenovering. Efter mycket filande och borstande och lite omlödningar så blev den som ny. Har aldrig haft en så lättstartad traktor som den här är nu. Har tagit en bild på startmotorn, men jag vet inte hur man får in den här.
MVH anklas Strängnäs.

4 personer gillar det här inlägget.
anklas
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 13:26:27, 03-07-2018
Sverige
Maskin: MF 175

JPEG

#7 » 13:12:25, 04-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här ser du hur man går till väga i detalj. Lycka till.
How-To: Ny bilduppladdning samt bildrotering

1 person gillar det här inlägget.
JPEG
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 02:07:39, 08-05-2012
Ort: Stockholm NV
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35


Återgå till [Traktorer] El/Elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se