Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] El/Elektronik

Ford 5610 - elproblem

22 inlägg • Sida 2 av 2
El/Elektronik i traktorer

Michael Meier

#16 » 08:28:58, 28-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Maestro-Vänga skrev: .... Enligt skisserna från verkstadsmanualen så sitter det ett relä mellan tändningslåset och startmotorn. ....


relä ger error i virrgångarna :) ok att det står relä i manualen, men vi kanske ska använda ordet startspärr istället, då blir dialogen enklare.

i tillslagskretsen mellan bat+ och solenoiden finns det kabel, startnyckel och startspärr.

kabeln börjar på solenoidens grova +anslutning där batteri+ också är kopplad, går sedan direkt till startnyckel, sedan tillslaget ner till startspärr och därifrån direkt till solenoiden, minussidan är gemensam med startmotorn, funkar startmotorn så funkar minuskabeln.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige



Maestro-Vänga (trådstartaren)

#17 » 09:42:59, 28-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då är jag med på vad du/ni menade. :thumme:

Skall kolla mer på detta när jag får tid, men skall/måste oavsett köpa nytt batteri.
Någon som kan ge förslag på märken som man kanske skall hålla sig ifrån.

Eftersom det var ett Tudor som jag hade så kommer jag inte att köpa ett sådant igen, även om det kan vara bra.
Maestro-Vänga
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 10:52:57, 05-06-2018
Ort: Fristad
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 5610 Mustang II -88

torbjorn_forsman

#18 » 10:20:00, 28-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Alla någotsånär välkända batterimärken är bra nuförtiden. Om ett batteri inte överlever så länge som man hade väntat sig, så brukar det inte vara fabrikationsfel på batteriet utan det är snarare frågan om att det t ex har fått stå urladdat långa perioder och förstörts genom sulfatering eller frusit sönder, eller också kan det vara problem med laddningsregleringen på maskinen det sitter i så att batteriet antingen aldrig blir fulladdat eller ständigt blir överladdat. En tumregel är att ju mer "hi-tech" ett batteri verkar vara, desto mer ömtåligt är det för laddnings- och generatorproblem.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Maestro-Vänga (trådstartaren)

#19 » 20:38:30, 03-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan nu meddela för de som är intresserade att traktorn nu startar igen.

Nyttbatteri är på plats, blev ett Nordström från Batterilagret samt en Bosch C7 laddare, så nu skall det inte va ett större problem i framtiden. Generatorn laddar som den skall också när traktorn är igång.
Va på Batterilagret i Jönköping och måste säga att det va väldigt trevlig och kunnig personal där, så kan verkligen rekommendera dom.

Blev en ny kabel från tändningen till startmotorn som går förbi startspärren/ relät, för det är något som inte är rätt där, om det är en givare eller annat får framtiden utvisa när och om jag orkar gräva i det.

Så nu är nerverna lite lugnare. :razz:
Maestro-Vänga
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 10:52:57, 05-06-2018
Ort: Fristad
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 5610 Mustang II -88

Michael Meier

#20 » 08:06:00, 04-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Personligen upplever jag startspärren som nödvändig, inget jag skulle koppla bort.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Maestro-Vänga (trådstartaren)

#21 » 19:36:35, 05-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Självklart nödvändig. Men nu har jag en traktor som fungerar och som jag lättare kan felsöka när jag har mer tid helt enkelt.
Maestro-Vänga
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 10:52:57, 05-06-2018
Ort: Fristad
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 5610 Mustang II -88

Michael Meier

#22 » 06:27:02, 06-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

det saknas en beställning till oe parts i stort sett, någon felsökning är väl inte nödvändig, du har ju ringat in felet.

ett av problemen med bortkopplade skydd är att man blir van vid ett fungerande skydd och förlitar sei på det.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige


Återgå till [Traktorer] El/Elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se