Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] El/Elektronik

Bromsljuskontakt mf 168

4 inlägg • Sida 1 av 1
El/Elektronik i traktorer

Betongbengt (trådstartaren)

#1 » 22:53:47, 25-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej nu har jag börjat att rusta elen på min Ferguson 168 årsmodell 1974
Och jag undrar var bromsljuskontakten sitter under instrumenbrädan hittade jag en lös kabel som går ned i ett aluminiumrör som går ned på insidan av handbromsen, det jag tycker är konstigt att det bara är en kabel,!!!!! Någon som vet ? För upplysning så verkar det vara en speciell hytt som är isolerad och överbyggd med plåt över växellåda,
Bengt
Betongbengt
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 00:17:51, 26-07-2018
Ort: Hedemora
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Mf 168 år 1974



torbjorn_forsman

#2 » 08:40:27, 26-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om bromsljusen har ständig matning och styrs på jordsidan, så räcker det ju med en ledning (och chassijord) till bromsljuskontakten.
Men jag skulle inte tro att det är kopplat på det sättet ändå, det ställer ju till med vissa problem (som förvisso går att lösa med ett relä) om man ska få lyse på en släpvagn.
Syns det inte i verkstadshandbok eller elschema (bör finnas under Downloads på detta forum) var den borde sitta?
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Michael Meier

#3 » 09:50:22, 26-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

bara en reflektion från min sida..

En kabel tyder på en varningslampa i instrumentpanelen som ska tändas när handbromsspaken har flyttat sei ett klick från bottenläget, en fjäder som håller kontakten i NC, när du frilägger handbromsen pressar en metallflärp eller något på kontaktens rörliga arm och bryter krets till jord och lampa slocknar.

du har sammalika funktion vid interiörbelysning och bromsljuskontakt, farthållarens avaktivering, handsfackbelysning och så vidare på sjuttio och åttiotalskonstruktioner, skapligt basic i utförande, brukar vara en skapligt otät och dammkänsli brytare som behöver bytas ut efter tjugo år i traktormiljö..
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Michael Meier

#4 » 10:09:31, 26-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

det var ju i början på sjuttiotalet som vi fick in lite obskyra varningslampor i hytterna, handbroms, undertryck i insugningsröret, samt startspärr.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige


Återgå till [Traktorer] El/Elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se