Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] El/Elektronik

MF35 generator remskiva

31 inlägg • Sida 1 av 3
El/Elektronik i traktorer

Mikkel (trådstartaren)

#1 » 14:14:11, 26-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jaha, så gick generatorns remskiva sönder, har lagat den förut då den ibland tar i styrarmen intill.
Jag hade köpt en ny remskiva på OIE som var betydligt kraftigare med tjockt gods i så det var bara att byta. Den ska passa enligt OIEs katalog men den tar lite mera plats, då den är lite bredare pga godstjockleken, så nu ryms inte fjäderbrickan under muttern. Dessutom ryms inte den lösa fläktskivan, men det fixade jag genom att böja fläktvingarna lite. Både fläktskivan o remskivan har kilspår. Fläktskivan hamnar innanför där det inte finns kilrygg på axeln, men verkar snurra med ändå, kanske fattas det en bricka in mot generatorn ? Tror ni att muttern kan lossa......en låsmutter får nog inte heller plats, möjligen om jag kan hitta en tunnare fjäderbricka ?

Havererad remskivan ligger på hjulet
Bild
Fläktskiva med justerade vingar
Bild
Den linjerar bra med de andra remskivorna.
Bild
Det syns tydligt att den nyare remskivan har tjockare kanter på skivan jämfört med den havererade på första bilden, den skivan var original på generatorn och är bara smäck. Den nya remskivan går bra men undrar om den kommer att lossna, ideér ?
Bild
Allt är omöjligt, bara man vill !
Användarvisningsbild
Mikkel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:52:25, 16-08-2014
Ort: Eskilstuna
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35



Ivar Risslén

#2 » 16:10:46, 26-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fläktvingarna har till uppgift att kyla generatorn invändigt. Med den fläktskivan som du har så blir det inte mycket till blåst.
Såg du inte om det låg någon bricka under fläkten när du tog loss remskivan?
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

63an

#3 » 16:38:49, 26-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Prova om gängan kan stukas liten aning, bara försiktigt :coffee:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

kimmen

#4 » 16:52:44, 26-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nej, den lossnar inte, och kylningen räcker också. Men du måste göra något åt styrstaget som tar i
Är det axeln son vickar upp mot generatorn, går det att sätta något stopp
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

Mikkel (trådstartaren)

#5 » 20:19:52, 26-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ivar: nej nu låg ingen bricka emellan men jag har lagat tidigare så den kan ju ha trillat bort.
63an: jag vill helst inte stuka, nu sitter generatorn med kortast möjliga rem så att den inte ska ta i styrstaget och då måste jag ta bort remskivan när jag byter rem.
Kimmen: jajojustdet jag vet jag måste fixa grundproblemet att det tar i, detta händer när höger framhjul tippar upp när det går över en sten och värre blir det om vänster bakhjul samtidigt kör upp på en sten, då blir vridningen max och det tjuter o skorrar när remskivan tar i, som en vinkelslip, det skär i hjärtat på en :sad:
Jag har tidigare fått tipset att bredda avståndet mellan framhjulen, men har inte tagit tag i det, tycker hjulen sitter på lagom avstånd. Ingen annan med MF35 som har varit med om detta ? Kör man i skogen så går det ju över stock o sten, det hörs ända hem och när jag kommer hem får jag ovett från frugan:
- Jag hörde nog att du körde som en vilde nu igen, du ska vara rädd om traktorn ! :buga: :ohnej:

Pilen nedan visar var remskivan tar i styrstaget (eller vad det där röret heter...)


Bild
Allt är omöjligt, bara man vill !
Användarvisningsbild
Mikkel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:52:25, 16-08-2014
Ort: Eskilstuna
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35

kimmen

#6 » 20:54:11, 26-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Knyt fast ett vedträ på axel, så är problemet löst både hemma och på traktorn
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

Mikkel (trådstartaren)

#7 » 17:46:15, 23-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Remskivan kan ta i styrarmen när jag kör i skogen och framaxeln tippar upp på den sidan. Vill byta till växelströmsgenerator och den tar ju mer plats. Breddning framaxel kan lösa problemet.
Mått utsida däck: Framaxel ca 140 cm. Bakaxel ca 160 cm. Det är drygt 5 cm mellan hålen på framaxeln så jag kan då få till en framaxel med tex 150 cm eller 160 cm. Kanske ska testa med 150 cm till att börja med. Finns det någon standard på framaxelbredd måntro (står inte i MF35-manualen). :klia:
Notera skattemärket :mrgreen:
Bild
Bild
Senast redigerad av Mikkel 18:30:13, 23-12-2018, redigerad totalt 1 gång.
Allt är omöjligt, bara man vill !

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mikkel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:52:25, 16-08-2014
Ort: Eskilstuna
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35

Janson1

#8 » 18:15:24, 23-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, precis som du skriver, brädda framaxeln ett steg på var sida och dina problem är över...

1 person gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

LeifAndersson

#9 » 18:21:49, 23-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Framaxeln på de traktorerna brukar vara monterade i hål 2. Din har smalnats av maximalt av någon anledning.
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Mikkel (trådstartaren)

#10 » 18:28:18, 23-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack, då vet jag vad jag har att göra.
1) bredda framaxeln ett hål på var sida.
2) Byta till växelströmsgenerator.
Någon som har ett kopplingsschema hur man byter till växelströmsgenerator ?
Jag har en hum om det då jag ritat upp detsamma för en Volvo Duett B18 motor för några år sedan.
Allt är omöjligt, bara man vill !
Användarvisningsbild
Mikkel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:52:25, 16-08-2014
Ort: Eskilstuna
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35

torbjorn_forsman

#11 » 18:35:33, 23-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Börja med att skaffa fram en växelströmsgenerator. När vi väl vet fabrikat och modell på den, så går det lätt att återkomma med ett schema.
Saker som kan påverka inkopplingen:
-Plus- eller minusjordat elsystem? Om plusjordat, ska det konverteras till minusjord vid generatorbytet eller inte?
-Generator med magnetiseringsdioder eller s k batteriavkännande system?
-Inbyggd eller separat laddningsregulator?
-Någon slags modern snobbig laddningsregulator som ska ha en extra avkänningsledning till batteriet, yttre batteritempgivare eller liknande?

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Mikkel (trådstartaren)

#12 » 20:34:22, 23-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag vill göra det så enkelt, robust och utbytbart som möjligt.
Tänkte inte bygga om den +jordade traktorn.
-Plus- eller minusjordat elsystem? ......Plusjordad, tänkte inte bygga om det.
-Generator med magnetiseringsdioder eller s k batteriavkännande system? ......Vet ej, vad är enklast ?
-Inbyggd eller separat laddningsregulator? .......... Gärna inbyggd laddningsregulator
-Någon slags modern snobbig laddningsregulator .......... Nejnej nej inget modernt

Jag har bytt till växelströmsgenerator på 60-talsbilar typ Volvo Duett, PV etc, då har jag för mig att det byttes till en som passade på Volvo 240-serien. Det var inte så svårt att byta vad jag kommer ihåg.
Allt är omöjligt, bara man vill !
Användarvisningsbild
Mikkel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:52:25, 16-08-2014
Ort: Eskilstuna
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35

torbjorn_forsman

#13 » 20:45:38, 23-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Växelströmsgeneratorer för plusjord är mycket sällsynta. Det finns generatorer som internt är byggda som en minusjordad generator men helt isolerade från jord, de kan användas i plusjordat system även om det kan bli en lite oortodox inkoppling av laddningslampan.
Ska man använda en fullt ut minusjordad generator så måste man isolera den från motorn, t ex med fästen med gummibussningar. Plockar man en generator från en skrotbil så kanske man kan hitta en som redan har gummibussningar i fästena.

De allra flesta generatorer som är lätta att komma över har magnetiseringsdioder. Generatorer för batteriavkännande system kan man hitta framför allt på japanska bilar och en del äldre franska.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

magirus

#14 » 22:49:20, 23-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Opel Rekord 1966-1986, Ascona A o Manta A o senare Kadetter mfl modeller har gummibussade generatorer.
magirus
 

Janson1

#15 » 23:15:26, 23-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mikkel: Om du nu skall montera en växelströmsgenerator så är det bara att vända på polerna på batteriet/batterierna. Har du en amperémätare så måste du även byta plats på dess anslutningar (två stycken) Klart...

3 personer gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...


Återgå till [Traktorer] El/Elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se