Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] El/Elektronik

MF35 generator remskiva

31 inlägg • Sida 2 av 3
El/Elektronik i traktorer

torbjorn_forsman

#16 » 00:00:48, 24-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

magirus skrev:Opel Rekord 1966-1986, Ascona A o Manta A o senare Kadetter mfl modeller har gummibussade generatorer.


I det här fallet är det väl önskvärt med en rätt liten (liten diameter) växelströmsgenerator. Vet du om någon Kadett har den lilla G1-storleken, eller har alla K1 eller motsvarande Delco?
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514



magirus

#17 » 00:04:56, 24-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ha int koll på de.
Till min Atos norpa jag en från en E-Kadett GSI, en 55amp ville int modda fästet på traktorn så jag gjorde ett fäste till fästet, så att säga.
Om Gud o hälsan vill kan jag ta nå bilder i morron
magirus
 

Janson1

#18 » 00:18:26, 24-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Biltema med flera har en liten söt växelströmsgenerator, det är nog svårt att hitta mindre då den är ungefär som likströmmaren fast kortare. (den har inbyggd regulator, bara kleta dit)

2 personer gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Rubert

#19 » 06:17:37, 24-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

På min MF35 har jag gjort ett nytt generatorfäste eftersom jag har en frontlastare där ramen sitter så generatorn måste flyttas.
Kan inte du göra något liknande?
Skulle det inte räcka med att bara montera generatorn på ovansidan fästvinkeln och använda en längre rem?
Angående fläktproblemet så kan du väl testa att köra utan fläkt, belasta elsystemet med allt du har på traktorn plus 100_200W extra och känn på generatorn efter en stund hur varm den är.
Generatorn sitter ju ganska bra till med tanke på luftflödet från kylarfläkten.
Att byta till en växelströmmare är ju trevligt alternativ men det också innebär troligen också ändring av fäste och rem.

För övrigt: GOD JUL

1 person gillar det här inlägget.
Rubert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:23:30, 31-05-2007
Ort: Västmanland

torbjorn_forsman

#20 » 10:11:27, 24-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Likströmsgeneratorer är MYCKET beroende av kylfläkt och lätta att överhetta (och lindningarna är ännu känsligare för överhettning när de börjar bli gamla). Laddningsregulatorer till likströmmare har alltid en strömbegränsningsfunktion just för att skydda generatorn för överhettning. En del likströmsgeneratorer för fordon har tillverkats i helkapslade specialutföranden utan fläkt, och då får de inte belastas med mer än kanske 1/3 av vad en motsvarande generator med fläkt tål.
Så om man ska köra utan kylfläkt, bör man också byta laddningsregulator till en som reglerar på lägre ström. Eller försöka bygga om originalregulatorn.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

kimmen

#21 » 10:43:10, 24-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

En nackdel med växelströmsgenerator är att dom kräver ett högre varvtal i förhållande till likströmsgenerator
Byter man till en växelström då måste man använda en liten remskiva för att höja varvtalet

Problemet då som kan uppkomma är att generatorplaseringen gör att anläggningsytan för remmen på remskivan blir för liten och remmen börjar slira

Klart att spänner man ofta remmen ordentilgt så går det bra, då slirar den inte

Men handen på hjärtat, när spände ni eran fläktrem senast

God jul på er alla :grin:
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

Rubert

#22 » 11:07:45, 24-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om man gör den test som jag skrev i mitt inlägg och generatorhuset inte blir anmärkningsvärt varmt så är det nog inga problem.
Största belastningen på generatorn hos en MF35 torde väl vara återladdning av batteriet efter start och det är ju en temporär belastning.
Normal belastning är väl bara belysning, MF35 har ju inte någon värmrfläkt.
Rubert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:23:30, 31-05-2007
Ort: Västmanland

kimmen

#23 » 11:55:09, 24-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Rubert skrev:Om man gör den test som jag skrev i mitt inlägg och generatorhuset inte blir anmärkningsvärt varmt så är det nog inga problem.
Största belastningen på generatorn hos en MF35 torde väl vara återladdning av batteriet efter start och det är ju en temporär belastning.
Normal belastning är väl bara belysning, MF35 har ju inte någon värmrfläkt.


Jepp, vist är det så, men så var det där med värkligheten
Gamla batterier brukar ha ett inre motstånd, som generatorn hela tiden får jobba emot, kan vara höga strömmar, man känner det på batteriet om det blir lite varmt, den effekten ska gå över fläktremmen som man måste efterspänna hela tiden

Ett nytt batteri blir inte varmt, vem har alltid nya batterier
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

Ivar Risslén

#24 » 13:55:30, 24-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

kimmen skrev:En nackdel med växelströmsgenerator är att dom kräver ett högre varvtal i förhållande till likströmsgenerator
Byter man till en växelström då måste man använda en liten remskiva för att höja varvtalet

Problemet då som kan uppkomma är att generatorplaseringen gör att anläggningsytan för remmen på remskivan blir för liten och remmen börjar slira

Klart att spänner man ofta remmen ordentilgt så går det bra, då slirar den inte

Men handen på hjärtat, när spände ni eran fläktrem senast

God jul på er alla :grin:


Du har nog skrivit lite fel när du skriver att en växelströmsgenerator kräver högre varvtal än en likströmsgenerator. Det rätta borde vara att växelströmsgeneratorn tål ett högre varvtal. Det är därför som man kör med en mindre remskiva.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

kimmen

#25 » 14:07:30, 24-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ivar Risslén skrev:
kimmen skrev:En nackdel med växelströmsgenerator är att dom kräver ett högre varvtal i förhållande till likströmsgenerator
Byter man till en växelström då måste man använda en liten remskiva för att höja varvtalet

Problemet då som kan uppkomma är att generatorplaseringen gör att anläggningsytan för remmen på remskivan blir för liten och remmen börjar slira

Klart att spänner man ofta remmen ordentilgt så går det bra, då slirar den inte

Men handen på hjärtat, när spände ni eran fläktrem senast

God jul på er alla :grin:


Du har nog skrivit lite fel när du skriver att en växelströmsgenerator kräver högre varvtal än en likströmsgenerator. Det rätta borde vara att växelströmsgeneratorn tål ett högre varvtal. Det är därför som man kör med en mindre remskiva.


Nej, den kräver högre varvtal än en likströmsgenerator, sen att den tål är en annan sak som beror på lindningen på rotorn som är lindad som en trådrulle
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

Mikkel (trådstartaren)

#26 » 14:32:25, 24-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Å jag som trodde att vitsen med en växelströmsgenerator var att den laddade bättre på låga varv än en likströmmare. :ohnej: Likströmmaren är bara några år gammal så den är nog ok med nya remskivan. Den måste upp en bit över 600 varv för att amperemätaren ska visa laddning. Vad är då vitsen med en växelströmmare, kan den helt enkelt ge mer laddström ? Så att den laddar upp batteriet fortare ?
Allt är omöjligt, bara man vill !
Användarvisningsbild
Mikkel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:52:25, 16-08-2014
Ort: Eskilstuna
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35

Ivar Risslén

#27 » 14:47:11, 24-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Rent teoretiskt kan man säga att en likströmsgenerator kräver mindre varv men i praktiken så är det tvärt om p.g.a. man kan ha en annan utväxling på växelströmsgeneratorn då den tål högre varv och ger mer ström då. Det finns diagram som visar det att en likströmsgenerator ger ström snabbare än vad en växelströmsgenerator gör. Likströmsgeneratorn kommer ganska snabbt upp till vad den kan ge. Som regel inte så många ampere. Om man kollar gamla inställningsdata för en likströmsgenerator så har den ofta inte alltid för låg spänning för att kunna ladda ett modernt batteri ordentligt. En modern växelströmsgenerator har inget problem med det då den är gjord för modernare laddningssystem. Fördelarna väger över för en växelströmsgenerator enda nackdelen kan vara att den har en större diameter än den gamla likströmsgeneratorn som satt där innan men då ger den istället flera gånger mera ström. Med rätt utväxling så laddar den redan från tomgång på motorn men man vill ha lite högre varv än tomgången för att den tar effekt när den laddar.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

torbjorn_forsman

#28 » 14:50:10, 24-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man kan säga att det tillåtna varvtalsområdet är större än för en växelströmsgenerator än för en likströmmare.
Likströmsgeneratorn måste gå lågt utväxlad för att inte haverera vid motorns maxvarvtal, och om det är en motor med stor skillnad mellan tomgång och maxvarvtal, får man finna sig i att den inte laddar på tomgång.
Växelströmsgeneratorn har en mycket enklare rotorlindning som tål stora centrifugalkrafter bättre.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

kimmen

#29 » 15:08:33, 24-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mikkel skrev:Å jag som trodde att vitsen med en växelströmsgenerator var att den laddade bättre på låga varv än en likströmmare. :ohnej: Likströmmaren är bara några år gammal så den är nog ok med nya remskivan. Den måste upp en bit över 600 varv för att amperemätaren ska visa laddning. Vad är då vitsen med en växelströmmare, kan den helt enkelt ge mer laddström ? Så att den laddar upp batteriet fortare ?


Behåll likströmmaren, dom fungerar mycket bra på maskiner som inte tar ut så stor och kontinuerlig effekt, och du behöver inte vara så noga med spänningen på fläktremmen, pga. stor anläggningsyta på den stora remskivan
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

Mikkel (trådstartaren)

#30 » 20:03:51, 24-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja det är väl ingen brådska nu i kylan :vissla:
Jag ska bredda framaxeln så snart det börjar töa,
blir väl lite bilder på det vad det lider,
nu har jag laddat upp batteriet fullt
låter CETEK-laddaren göra sitt
och kör traktorn en gång i veckan


Jag har en Mazda-picup och den har tomgången på 1000 rpm (växelströmmare förståss) och traktorns tomgång ligger väl på 250 rpm kanske, det är ju bara en fjärdedel, sen beror det ju på utväxlingen med remskivorna som ni skrivit.

Nu ska det bli lite trädfällning och körning med traktor och griplastarvagnen.
Allt är omöjligt, bara man vill !

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mikkel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:52:25, 16-08-2014
Ort: Eskilstuna
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35


Återgå till [Traktorer] El/Elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se