Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] El/Elektronik

Tempmätare volvo l50

5 inlägg • Sida 1 av 1
El/Elektronik i traktorer

Albane94 (trådstartaren)

#1 » 20:57:59, 26-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tempmätaren på traktorn fungerar ej, mäter 24v bak i tempmätare men endast 11.56v i kontaktstycke i givaren.. Är det omvandlat till 12v till tempgivaren eller är de som jag tror, kabelbrott/skadad kabel så framme vid givare så är de bara 11.56 v kvar?


Tråd löst

Albane94
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 20:53:07, 26-08-2018
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo l50



torbjorn_forsman

#2 » 21:22:01, 26-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns det inte flera anslutningar på tempmätaren (+24 V , givare, kanske också jord)?
Givaren är ju som regel ett NTC-motstånd som ändrar resistans med temperaturen. Den matas (lite förenklat) via ett fast motstånd i tempmätaren, så den spänning man kan mäta upp över givaren beror på förhållandet mellan givarens och det fasta motståndets resistans för tillfället.
Ofta finns en spänningsregulator inbyggd i tempmätaren (framför allt om den är ett s k bimetallinstrument), det är vanligt att den lämnar 10 V i 12 och 24 V -system respektive 5,1 V i 6 V-system och tidiga 12 V-system. Äldre sådana regulatorer brukar lämna en pulsad spänning som växlar mellan 0 och systemspänning med någon sekunds mellanrum, medelvärdet blir enligt ovan, medan modernare regulatorer (80-tal och framåt) ger stabil spänning.
En del sorters instrument (korsspoleinstrument) har en slags inbyggd spänningsdelare så att man inte får ut full systemspänning på ledningen till givaren ens när givaren är bortkopplad.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Albane94 (trådstartaren)

#3 » 21:39:14, 26-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jepp, sitter 3 kablar på givare och 3 på mätaren. plus, minus och en till. Är bytt både mätare och givare, så får väl dra ny kabel, men hur kopplar in den? Kan det beskrivas eller finns schema hur de ska se ut?
Albane94
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 20:53:07, 26-08-2018
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo l50

torbjorn_forsman

#4 » 21:51:27, 26-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det borde väl finnas med i maskinens elschema.
Knepigt med tre kablar till givaren. Är det så att det inte bara är en tempgivare utan att den är kombinerad med en termokontakt (t ex för varningslampa för hög motortemp) ?
Om originalgivaren är tillverkad av VDO, så kan man få en del ledtrådar av numret på den.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Albane94 (trådstartaren)

#5 » 15:26:17, 01-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lagade signalkabeln från mätare till givaren, och jord mellan chassi och givaren. de andra kablarna var för varningslampa vid överhettning. :-)

2 personer gillar det här inlägget.
Albane94
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 20:53:07, 26-08-2018
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo l50


Återgå till [Traktorer] El/Elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se