dc_lindberg skrev:Fanns 70A till SAAB. Varför montera klenar än det?...
Du -kan- montera "modern" generator med fläkten internt istället för externt; motsvarande husstorlek är då på 90A, och en mycket bättre generator.
Kan du montera "stora" huset, gamla 90A Bosch, så är det förstahandsvalet - helt överlägsen 55-huset. Vill du istället ha en modern generator så är ger dess motsvarande hus 120A.
Se min Avatar moppe. Banner 53030 (30Ah), Bosch 70A. Laddregulator med likriktare = laddar 14.6V och på vintern byter jag till en regulator som ger 14.8V.
Nu har du väl köpt 65an. Montera den! Du kommer att märka att den är bättre än 55an. Med bättre avses förmåga att ladda på låga varvtal samt tillgänglig mängd el.
70A om det räcker?
...räknade ut att jag tog ut kring 1000W på en Norge tur (Kristall Rallyt). Generatorn ger max 980W... Nästa generator jag monterar är den nya 90A med intern fläkt!...
Jag trodde jag köpt 65an men det var en 55a. Nätbutiken har gjort fel i sin beskrivning på nätet.
Jag hade gärna velat ha så många A som möjligt, men problemet är det att jag inte vet vad som passar. Jag har försökt att googla fram om det finns någon bilgenerator som passar rätt av, men det verkar lönlöst.
torbjorn_forsman skrev:Den ström som en växelströmsgenerator kan ge varierar ju med varvtalet. Om en generator är märkt t ex 55 A så innebär det att den kan lämna den strömmen vid ett visst bestämt varvtal, vid ett annat varvtal (kanske mätt enligt en annan standard) kan den mycket väl ge 65 A. Så skillnaden mellan de två generatorerna är förmodligen ganska försumbar. Ska man säga något säkert om dem så måste man ha en kurva som visar hela laddkaraktäristiken (ström som funktion av varvtal) för vardera generatorn.
Se bara till att generatorn inte kommer över sitt tillåtna maxvarvtal då motorn går på maxvarv, med den mindre remskivan.
Tack, då kör jag nog på denna generatorn. 10 A på 14 volt är ju "bara" 140 watt. Kanske inte så mycket att hänga upp sig på. 55 är ju bra mycket mer än vad originalet ger.