Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] El/Elektronik

David Brown -79, generator laddar ej

22 inlägg • Sida 2 av 2
El/Elektronik i traktorer

ATD (trådstartaren)

#16 » 21:45:16, 23-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

dc_lindberg skrev:Fanns 70A till SAAB. Varför montera klenar än det?...
Du -kan- montera "modern" generator med fläkten internt istället för externt; motsvarande husstorlek är då på 90A, och en mycket bättre generator.
Kan du montera "stora" huset, gamla 90A Bosch, så är det förstahandsvalet - helt överlägsen 55-huset. Vill du istället ha en modern generator så är ger dess motsvarande hus 120A.

Se min Avatar moppe. Banner 53030 (30Ah), Bosch 70A. Laddregulator med likriktare = laddar 14.6V och på vintern byter jag till en regulator som ger 14.8V.

Nu har du väl köpt 65an. Montera den! Du kommer att märka att den är bättre än 55an. Med bättre avses förmåga att ladda på låga varvtal samt tillgänglig mängd el.

70A om det räcker?
...räknade ut att jag tog ut kring 1000W på en Norge tur (Kristall Rallyt). Generatorn ger max 980W... Nästa generator jag monterar är den nya 90A med intern fläkt!...

Jag trodde jag köpt 65an men det var en 55a. Nätbutiken har gjort fel i sin beskrivning på nätet.

Jag hade gärna velat ha så många A som möjligt, men problemet är det att jag inte vet vad som passar. Jag har försökt att googla fram om det finns någon bilgenerator som passar rätt av, men det verkar lönlöst. :klia:

torbjorn_forsman skrev:Den ström som en växelströmsgenerator kan ge varierar ju med varvtalet. Om en generator är märkt t ex 55 A så innebär det att den kan lämna den strömmen vid ett visst bestämt varvtal, vid ett annat varvtal (kanske mätt enligt en annan standard) kan den mycket väl ge 65 A. Så skillnaden mellan de två generatorerna är förmodligen ganska försumbar. Ska man säga något säkert om dem så måste man ha en kurva som visar hela laddkaraktäristiken (ström som funktion av varvtal) för vardera generatorn.

Se bara till att generatorn inte kommer över sitt tillåtna maxvarvtal då motorn går på maxvarv, med den mindre remskivan.

Tack, då kör jag nog på denna generatorn. 10 A på 14 volt är ju "bara" 140 watt. Kanske inte så mycket att hänga upp sig på. 55 är ju bra mycket mer än vad originalet ger. :thumme:
ATD
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 12:28:40, 27-08-2018
Ort: Skepplanda
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: David Brown 885 -79



dc_lindberg

#17 » 10:53:05, 29-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

https://picclick.com/New-Alternator-Dav ... 99066.html

Precis samma som dina bilder.
= Audi 100 kring 1980, SAAB 900(?) fram till kring 1990. VW transporter/buss "wasser boxer" fram till kring 1992.
Inga problem att montera en "standard" med 180' istället för 60' mellan öronen.

Kan inte avgöra av dina bilder om du har 45-70A huset eller 90A huset; men av vad du skriver tror jag det är det mindre.

https://www.tractor-manuals-downunder.c ... nload.html
pdfn nedan:
https://www.jensales.com/content/ppp/ca ... etc-db.pdf

Det enda du behöver bry dig om är att du kan få plats med generatorn.
Byt regulatorn som ger 14V till en som ger 14.2V för sommarbruk och 14.4-14.6V för vinterbruk (-15'C o lägre).

Ta foto generatorn på plats = mkt lättare å se vad som kan monteras då.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

torbjorn_forsman

#18 » 21:27:14, 29-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Istället för att tala om "45-70A huset eller 90A huset" så kan man tala om generatortyperna K1 och N1. Den mindre K1 förekommer från 35 till 70 A , den större N1 från 65 till minst 90 A. Det finns också en ännu mindre typ som heter G1, den brukar ha märkström mellan 28 och 40 A. G1 är ganska ovanlig, används bl a på VW Polo/Derby från 70- och 80-talet.

Praktiskt taget alla laddningsregulatorer till dessa generatorer är avsiktligt temperaturkompenserade så de ger högre laddspänning i kyla. Undantag om någon fordonstillverkare med knepiga idéer specifikt skulle ha beställt en icke temperaturkompenserad regulator (sådant har förekommit, vilket de snart brukar få äta upp genom klagomål på att batterierna inte håller). Alla Bosch-regulatorer brukar vara märkta 14 V även om laddspänningen i själva verket är något lägre eller högre vid rumstemperatur, tiondelarna ingår så att säga inte i märkningen.

3 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Michael Meier

#19 » 20:00:43, 30-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nå, vi kan hjälpa dc genom att utveckla :) ordförrådet..
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
/Michael M

2 personer gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

dc_lindberg

#20 » 10:28:21, 01-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack MM :-)
...hm...nu måste jag ju läsa på ju...och in ju...arbeta?! Huuu - det inkräktar på fritiden!
Dvs - uppskattar hjälpen att få chansen att läsa in och lära mig mera :-)
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Stefan1972

#21 » 14:39:51, 01-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tänk på att dessa Lucas har 15mm axel jämfört med betydligt vanligare 17mm axel på bosch med flera. Tänkte mest på remskivebyten och sånt om man byter fabrikat.

1 person gillar det här inlägget.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

torbjorn_forsman

#22 » 21:35:34, 15-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag hittade ett par tabeller över områden för märkströmmar för olika Bosch-generatortyper, som kan vara intressanta som komplettering till herr Meiers dokument som lades upp tidigare i denna tråd.

Den här kommer från en svensk Bosch biltillbehörskatalog från 1977-78.
Bild

Och denna från någon slags reklambroschyr "Solutions to vehicle power supply problems" från mars 1987.
Bild

Som synes har märkströmmarna för samma generatorstorlekar ökat en del på 10 år, och 6 V-utförandet av K1 tycks ha lagts ned i slutet av 70-talet.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till [Traktorer] El/Elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se