Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] El/Elektronik

Frågor ang. pirat-generator

18 inlägg • Sida 1 av 2
El/Elektronik i traktorer

Andreas.karlsson (trådstartaren)

#1 » 22:19:54, 05-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har kommit över en Biltema?-generator....modell volvo 740 och enligt uppgift skall den ge 80A....dock ej testad ännu.
1: Kan man enkelt se om det är en "80A"....eller mindre? Står inget på den, och inget på regulatorn.
2: Släpringen ser ok ut, men kolen är olika långa och tänkte därför byta regulatorn (Efter provkörning) men fungerar det med en äkta Bosch, eller ska den också vara av modell Pirat?
3: Nyare generatorer verkar ladda 14,5-8v ungefär och jag tycker det är lite mycket, finns det regulatorer med lägre V att få tag på idag?
Användarvisningsbild
Andreas.karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:35:26, 07-01-2009
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1120



LeifAndersson

#2 » 23:19:49, 05-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

En originalregulator ska passa enligt uppgift, men det finns några att välja på...
Vad är det för problem med 14,5v laddström, det är helt normalt och också optimalt.
Och om du nödvändigtvis vill veta den faktiska laddningen så får du koppla in en amperemeter. Tänk på att du behöver byta remskiva för att få maxeffekt på "traktorvarvtal". Sedan kan man ju undra varför du ska mixtra med en kopierad piratgenerator till en Volvo när original kostar blygsamt begagnade?
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Andreas.karlsson (trådstartaren)

#3 » 00:10:00, 06-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

LeifAndersson skrev:En originalregulator ska passa enligt uppgift, men det finns några att välja på...
Vad är det för problem med 14,5v laddström, det är helt normalt och också optimalt.
Och om du nödvändigtvis vill veta den faktiska laddningen så får du koppla in en amperemeter. Tänk på att du behöver byta remskiva för att få maxeffekt på "traktorvarvtal". Sedan kan man ju undra varför du ska mixtra med en kopierad piratgenerator till en Volvo när original kostar blygsamt begagnade?


Tackar för svar! Jo det är så att jag nu har testat ett par äldre Bosch, med nya regulatorer (Biltema) och på tomgång så vill spänningen vandra upp emot 15v (utan någon belastning).....och jag är lite rädd för att koka batterierna i onödan. Men använder man en gammal Bosch-regulator, så verkar den aldrig gå över 14,4-5 ungefär, oavsett.
Har letat med ljus och lykta efter en beg. boschgenerator i bra skick.....men de verkar mer eller mindre vara renoveringsobjekt allihop, och fick nu tag på denna pirat för ett par hundra, för att kunna anpassa fästen/sträckning och köra med tillsvidare. Dock lär det bli samma visa igen....så tänkte att jag hör mig för innan jag börjar modifiera :)
Remskivan ja....traktorn har ju större, än den skivan som sitter på nu och således kommer den ju snurra saktare. Är det rentav så att alla generatorer är anpassade för motorns varvtal?
Användarvisningsbild
Andreas.karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:35:26, 07-01-2009
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1120

LeifAndersson

#4 » 08:17:26, 06-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du en original Bosch och byter regulator/kolbrygga så går de alltid minst 1000h till i en traktor även om de verkar lite väl använda. Monterar man en modern generator i en "hobbytraktor" så brukar det inte vara något att fundera på under lång tid sedan. Just Bosch från Volvo 740/940 använder vi där de får plats, då är det en baggis att hitta en annan om den trots allt skulle lägga av. Och till dem har vi en hink med olika remskivor som vi samlat på oss som inte har någon större betydelse för funktionen, men kan man använda original rem så är det värdefullt. Varvtalet kommer i andra hand när en modern 60-80A generator fixar strömmen med marginal oavsett hur den anpassas. Det var annat med de Franska växelströmmare som ofta satt på traktorer som original, de kunde man pressa ur 20-25A ur när det var väl anpassat...
Vi mäter aldrig hur mycket det laddar när vi monterat en generator, det beror på så mycket yttre faktorer så vi mäter bara att det laddar och nöjer oss med det.
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

torbjorn_forsman

#5 » 09:15:26, 06-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

På 740 är 80 A-generatorn av typ N1 och har större diameter än den 65 A-generator typ K1 som också förekommer.
N1 har ungefär 14 cm "bultcirkel" för skruvarna som håller ihop generatorn, K1 är en eller ett par cm mindre (har ingen lättåtkomlig K1 att mäta på just nu).
I just 740-fallet så är det olika fästen för de båda generatortyperna.
N1-generatorer på 75-100 A förekommer inte bara på Volvo 740 utan även på t ex de flesta VAG-bilar från 80-talet (Golf II, Passat II, Audi 80 m fl), Opel Omega, Ford Scorpio och många fler.

Kom ihåg att N1 är lågvarvigare än K1 - den börjar ladda vid lägre varvtal, men tillåtet maxvarvtal är också lägre. På en given motor bör alltså N1 ha större remskiva än K1.

Även jag vill mycket bestämt avråda från både piratgeneratorer och piratladdningsregulatorer.
Piratgeneratorer, liksom s k fabriksrenoverade generatorer brukar rent allmänt vara urusla och man får vara glad om de håller mer än något år i en personbil.
Piratladdningsregulatorer ställer i synnerhet till problem på N1-generatorer, där man brukar få ostabil spänningsreglering vid låga varvtal, det syns på flimrande lyse mm.
Det är bättre att skaffa ett Bosch-tillverkat generatorvrak och renovera själv. Gamla originalladdningsregulatorer lönar det sig att byta kol i, om det bara är utslitna kol som är felet.

2 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Andreas.karlsson (trådstartaren)

#6 » 20:41:52, 06-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för energin ni lagt på svar! :thumme:
Konstaterade idag att det är en 63622 (Biltema 63-622 55A) jag köpt.....således både mindre generator på alla vis! Fattas bara att den inte fungerar heller.....jaja, den är ju ändå inte aktuell att använda nu!
Har ju haft en N1, som jag nämnt tidigare i annan tråd.....och detta med pirat-regulator och N1 stämmer helt klart, det funkar inte!
Fick idag tag i en annan volvo-generator (N1) som suttit i en Saab, så gaveln med infästningarna stämmer inte.....men funderar på om jag kan få tag på en annan gavel och använda denna istället. Dock är även den i behov av putsning/svarvning av släpring, och ny regulator/kol. Har inte kollat upp vad delar kostar till den än, men den förra N1´an som suttit i en Audi, den kostar minst 2000 att renovera och det är således inte aktuellt.
Men vad tror ni, kan den på bilderna vara ett lämpligt objekt att lägga energi på?

Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Andreas.karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:35:26, 07-01-2009
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1120

torbjorn_forsman

#7 » 20:53:59, 06-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om släpringarna är så nernötta att det inte är mening att försöka svarva av dem, så går de faktiskt att byta. Åtminstone i äldre reparationshandböcker (70-tal) för fordon med Bosch växelströmsgenerator brukar det finnas anvisningar för detta. Jag har aldrig själv försökt mig på att byta släpringar, men det sägs att det ska gå att köpa på Ebay.

Lagren i de här generatorerna är standardtyper av tätade spårkullager (2RS), dem köper man lämpligast hos någon SKF-återförsäljare, om nödvändigt via bulvan som har bra rabatt där.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Andreas.karlsson (trådstartaren)

#8 » 22:02:45, 06-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Om släpringarna är så nernötta att det inte är mening att försöka svarva av dem, så går de faktiskt att byta. Åtminstone i äldre reparationshandböcker (70-tal) för fordon med Bosch växelströmsgenerator brukar det finnas anvisningar för detta. Jag har aldrig själv försökt mig på att byta släpringar, men det sägs att det ska gå att köpa på Ebay.

Lagren i de här generatorerna är standardtyper av tätade spårkullager (2RS), dem köper man lämpligast hos någon SKF-återförsäljare, om nödvändigt via bulvan som har bra rabatt där.

Släpringar verkar gå att köpa lite varstans, likaså kol som passar, men jag antar att det är en hel del pill....men värt ett försök såklart! Dock är det ju fel gavel på den jag fick tag på idag. Hela huset är annorlunda, och jag antar att det inte bara är att flytta över allt till audi/vw-N1-huset?
Användarvisningsbild
Andreas.karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:35:26, 07-01-2009
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1120

torbjorn_forsman

#9 » 22:09:41, 06-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det bör väl synas rätt tydligt om man har båda generatorerna isärplockade, vad som går att flytta över utan vidare.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Michael Meier

#10 » 10:41:18, 07-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
/Michael M

2 personer gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Michael Meier

#11 » 11:33:02, 07-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

ingenting är bortglömt, mer eller mindre i närminnet enbart :)
/Michael M

2 personer gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Trondos

#12 » 10:55:35, 08-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jeg mener bestemt at jeg har byttet gavler på en 55A Bosch fra en 80-tals VW Passat, satte på gavler fra en annen 55A Bosch, eneste forskjellen var at festeørene var speilvendt. Dersom generatorene er av samme generasjon og type, så bør noen deler passe om hverandre. :)

1 person gillar det här inlägget.
Trondos
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:43:12, 24-08-2013
Ort: Ålesund
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: International 434
Ford 550
Ford 3600
McCormick D-432
David Brown 880 Implematic
Allgaier A111

torbjorn_forsman

#13 » 12:19:23, 08-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Just ja, är det K1-generatorer på VAG-bilar från 80-talet i Norge? Här i Sverige utrustades de (utom de allra minsta VW Polo ) genomgående med N1-generatorer. 75 A kring '81-82 , senare 90 A, förmodligen som följd av halvljuslagen.

Det går ofta bra att flytta delar mellan olika generatorer av samma storlek. Vad som kan skilja är att gaveln i drivänden kan ha ett kraftigare kullager på vissa generatorer som ska tåla mer dragkraft i remmen, då är också rotoraxelns släta del något längre. På K1 finns det flera varianter av bakänden. Dels de allra äldsta generatorerna med plusdiodernas kylfläns utvändigt (några få av dem hade nållager istället för kullager vid släpringarna). Någon gång på 70-talet ändrades skruvarna som håller ihop generatorn, vet ej om det blev grövre dimension eller om man gick upp från 3 till 4 skruvar. Bakgavel mm är helt olika beroende på om generatorn har flatstift eller polskruv för B+. Flatstift tror jag bara förekommer upp till 55 A, men vissa biltillverkare ville ha polskruv även på smågeneratorer.
Och så finns det en del fullständiga specialare av K1, t ex på VW Typ 1 med genomgående axel, remskiva i släpringsänden och axeltapp för motorns kylfläkt i andra änden.
N1-generatorerna tror jag är mer fria från konstiga avarter.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Trondos

#14 » 13:51:57, 08-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Just ja, är det K1-generatorer på VAG-bilar från 80-talet i Norge? Här i Sverige utrustades de (utom de allra minsta VW Polo ) genomgående med N1-generatorer. 75 A kring '81-82 , senare 90 A, förmodligen som följd av halvljuslagen.


Det er mulig minnet mitt begynner å bli dårlig.... :vissla: Glömska, ålderns rätt, påstådd demens i olika stadier, bortlagt...

Men jeg mener bestemt at min Volvo 240 fra 1980 med ekstern laderegulator hadde en 55A generator. Fantes denne bare som K1? Den eksterne laderegulatoren ble byttet ut med en intern, selv om den eksterne fikk fortsette å bo på framskjermen til bilen gikk på skroten. Og at det var en sånn Volvo generator som fikk mikset inn noen deler fra en Passat B1, årmodell sent 70 eller tidlig 80-tal.

Denne ser ut til å være en xerox-kopi av Bosch: https://www.biltema.no/bil---mc/bildele ... 2000027506

1 person gillar det här inlägget.
Trondos
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:43:12, 24-08-2013
Ort: Ålesund
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: International 434
Ford 550
Ford 3600
McCormick D-432
David Brown 880 Implematic
Allgaier A111

torbjorn_forsman

#15 » 14:31:09, 08-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tror det var i och med Golf II / Passat II som N1-generatorerna dök upp hos VW. Transporter T3 hade kvar en 65 A K1 åtminstone fram till omkring 1983. Den äldsta säkert daterade N1-generatorn jag har sett i en VW, var en 75 A som satt i en Passat II '81 med 5-cylindrig motor.

Upp till 55 A fanns bara som K1. Från 80 A och uppåt bara som N1. 70 A tror jag har förekommit både som K1 och N1, jag är osäker på hur det är med 65 A.
Små generatorer upp till 45 A förekom också i en ännu mindre typ, G1. Även om det finns K1 på ned till 35 A.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till [Traktorer] El/Elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se