På 740 är 80 A-generatorn av typ N1 och har större
diameter än den 65 A-generator typ K1 som också förekommer.
N1 har
ungefär 14 cm "
bultcirkel" för skruvarna som håller ihop generatorn, K1 är en eller ett par cm mindre (har ingen lättåtkomlig K1 att mäta på just nu).
I just 740-fallet så är det olika fästen för de båda generatortyperna.
N1-generatorer på 75-100 A förekommer inte bara på Volvo 740 utan även på t ex de flesta VAG-bilar från 80-talet (Golf II, Passat II, Audi 80 m fl), Opel Omega, Ford Scorpio och många fler.
Kom ihåg att N1 är lågvarvigare än K1 - den börjar ladda vid lägre
varvtal, men tillåtet maxvarvtal är också lägre. På en given motor bör alltså N1 ha större
remskiva än K1.
Även jag vill mycket bestämt avråda från både piratgeneratorer och piratladdningsregulatorer.
Piratgeneratorer, liksom s k fabriksrenoverade generatorer brukar rent allmänt vara urusla och man får vara glad om de håller mer än något år i en personbil.
Piratladdningsregulatorer ställer i synnerhet till problem på N1-generatorer, där man brukar få ostabil spänningsreglering vid låga varvtal, det syns på flimrande lyse mm.
Det är bättre att skaffa ett Bosch-tillverkat generatorvrak och renovera själv. Gamla originalladdningsregulatorer lönar det sig att byta kol i, om det bara är utslitna kol som är felet.