Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] El/Elektronik

Kalibrera "bananspakar"

3 inlägg • Sida 1 av 1
El/Elektronik i traktorer

Rento84 (trådstartaren)

#1 » 17:39:43, 06-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!

Har problem med att rotatorn vill snurra av sig själv. Danfoss PVG32 ventilbord med bananspakar, tror deras benämning är DJP1.

Jag har tror mig veta att det är i spaken bekymret sitter. När jag mätt med multimetern med spakarna i neutralläge är värdet 5,62 V på alla funktioner förutom just rotatorn 5,75 V.

Bild
Bild

Hur ska jag gå till väga för att kalibrera dessa spakar? Går de att öppna upp utan att man helt perkulerar dem, för att rengöra? Finns små ställskruvar i plast men jag har ingen susning om vilka som påverkar vad.
Användarvisningsbild
Rento84
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:43:48, 08-08-2013
Ort: Larsmo, Österbotten, Finland
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: På godset: Valmet 665, 6400 & 7000 + annat skrot i olika form

Utanför godset: Ponsse SCORPION & ELK



Jac

#2 » 18:14:34, 06-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Linjärpottens centrering kan justeras mekaniskt genom att skruva på den rörliga delen. Det är lite pilligt, spaken måste skruvas isär och det finns absolut möjligt att sabba dom små tungorna till potten.
Där finns "ute av centrum" brytare som indikerar om spaken inte är i neutral. Jag gjorde en liten testplatta med led som tänds av dessa brytare, då var det lätt att se om den var centrerad.

Ställskruvarna är till dödbandskompensering och förstärkning. Om rotorn snurrar av sig själv när joysticken är i neutral så hjälper det inte att skruva på dessa.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Rento84 (trådstartaren)

#3 » 19:21:58, 06-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för bra svar :thumme: Det ger mig även svar på huruvida jag ska pilla i den själv...NEJ!
Användarvisningsbild
Rento84
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:43:48, 08-08-2013
Ort: Larsmo, Österbotten, Finland
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: På godset: Valmet 665, 6400 & 7000 + annat skrot i olika form

Utanför godset: Ponsse SCORPION & ELK


Återgå till [Traktorer] El/Elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Mahok och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se