Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] El/Elektronik

Byta generator på Zetor 6245

21 inlägg • Sida 2 av 2
El/Elektronik i traktorer

Kariknallen (trådstartaren)

#16 » 16:51:39, 13-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej,
Jag har anslutit generatorns B+ till batteriets +pol
generatorns B- till batteriets -pol
Generatorns D+ har jag anslutit till kabeln som gick till R på gamla generatorn.
Om jag slår på tändningen med kabeln till D+ hängande lös så lyser laddningslampan.
Om jag slår på tändningen med gamla R ansluten till D+ lyser inte laddningslampan
när tändningen slås på.
Alltså går det inte att ansluta gamla R till D+. Troligen går det strömmar genom det gamla
laddningsreläet. (Ellös kallar det laddningsrelä och det gör även bilelektriker eftersom det är
ett elektroniskt relä med regulator.)
Den gamla växelströmsgeneratorns släpkontakter byttes år 2009. Nu är det fel på antingen generatorn
eller laddningsreläet. Därför ville jag byta till en modernare växelströmsgenerator och jag
vill gärna använda befintlig laddningslampan. Därför vill jag veta var laddningsreläet sitter.
Jag har skaffat en del verkstadshandböcker men där står ingenting om vad som sitter under
instrumentbrädan. Kanske slutar det med att jag får dra extra kablar från tändningslåset.
Traktorn har gått ca 2000 timmar.
Hälsningar
Harald
Kariknallen
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 11:01:37, 17-09-2018
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Zetor 6245



torbjorn_forsman

#17 » 17:46:03, 13-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det låter som om laddningslampan har fått omvänd funktion på något sätt, och då är det också ganska uppenbart att den gamla generatorn och laddningsregulatorn inte är av samma slag som de PAL-Magneton-prylar som på sin tid satt på Skoda personbilar.
Har du något elschema där generator, regulator mm finns med?

Om du mäter spänning på R-ledningen med tändningen på, vad har du för spänning där då (med resp utan den nya generatorn ansluten)? Har du möjlighet att provbelasta med olika motstånd mellan ledningen och jord för att se var gränsen går där laddningslampan tänds resp slocknar?

Och det vore fortfarande intressant med några bilder på gamla generatorn mm.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Ove.G

#18 » 20:33:55, 13-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Öppna upp så att du ser hållaren till laddningslampa, du har en kabel som är strömförande till lampan när tändlåset är påslaget.

Den andra kabeln tar du bort och gör en ny som du kopplar mellan kontrollampan och D+ på generatorn .


På eftermarknadsgenerator kan ibland lampan lysa på tomgång men slockna vid ökat varvtal, det kan man leva med eller byta glödlampan till 5W. :smile:
Ove.G
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:46:21, 14-10-2013
Ort: Östra Uppland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Volvo bm 500 Carraro3800 + 15 maskiner för grönyteskötsel

torbjorn_forsman

#19 » 20:44:41, 13-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Under förutsättning att laddningslampan verkligen är "normalt" inkopplad på den här Zetorn. Och att döma av beskrivningarna på hur den beter sig, så är den förmodligen inte det. Så det är nog bäst att skaffa fram ett korrekt elschema för traktorn och studera det innan man bestämmer hur sakerna ska kopplas om för att passa ihop med den nya generatorn. Att gissa och spekulera med utgångspunkt från hur det "brukar vara" på andra fordon misstänker jag kan sluta illa i detta fall.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Ove.G

#20 » 21:22:56, 13-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du kan också göra en snabbtest, koppla en kabel från B+till en 3w lampa och från den en kabel till D+ då skall lampan lysa.
Starta motorn och kolla om den slocknar, laddning.
Ove.G
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:46:21, 14-10-2013
Ort: Östra Uppland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Volvo bm 500 Carraro3800 + 15 maskiner för grönyteskötsel

Ove.G

#21 » 17:50:23, 11-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej
Det kan vara intressant att veta hur det har gått med generator- laddningen.
Ove.G
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:46:21, 14-10-2013
Ort: Östra Uppland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Volvo bm 500 Carraro3800 + 15 maskiner för grönyteskötsel


Återgå till [Traktorer] El/Elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se